על עובדה אחת אין עוררין. ביום שישי האחרון, לקראת סיום הלימודים, הגיע לבית הספר בגין המועמד לראשות העירייה, נדב דואני, לבקשת מספר הורים. זאת לאחר שבקרב חלק מההורים עלו טענות בדבר לימוד בכיתות ממ"ד העלול לפגוע ולסכן את בריאות הילדים (עקב המצאות גז ראדון וקרינה אלקטרומגנטית, א.י.).
משנכנס דואני למקום, הוא פגש את המאבטח שדרש ממנו לצאת. דואני מיאן להיענות לדרישתו של המאבטח וניהל שיחה צורמת עם מנהלת המוסד, ספי זלצמן. עד כאן החלק המוסכם על כולם.
3 צפייה בגלריה
בית הספר בגין ונדב דואני | צילום דואני: ראובן קפוצ'ינסקי
בית הספר בגין ונדב דואני | צילום דואני: ראובן קפוצ'ינסקי
בית הספר בגין ונדב דואני | צילום דואני: ראובן קפוצ'ינסקי
מלחמת גרסאות
בהודעת וואטסאפ שהוציא לאחר המקרה הסביר דואני כי הגיע לבית הספר לבקשתם של ההורים. לאחר שהמאבטח דרש שיעזוב את המקום מאחר שהוא מועמד לראשות העירייה והימצאותו אסורה, עדי ברמוחה (מספר 2 ברשימה של דואני, א.י.) פנתה אל ראש מחלקת הבטחון בעירייה נעם בן יהודה, שאישר לכאורה את נוכחותו של דואני במקום.
לאחר מכן, מסביר דואני שניהל עם המנהלת ספי זלצמן "שיחה לא קלה בכלל". עם זאת מדגיש דואני בתגובתו (התגובה המלאה מופיעה בסוף הכתבה): " לא מדובר במאבק פוליטי, מדובר בביטחון ילדינו, זהו ערך עליון. לאורך כל האירוע לא התקיימה אף התנהגות אלימה".
המנהלת זלצמן, מצידה, הוציאה לאחר ביקורו של דואני הודעה חריפה מטעם בית הספר לפיה: "היום אירע אירוע חריג בבית הספר בסוף יום הלימודים שהתרחש לעיני הורים ותלמידים. הפוליטיקה נכנסה לבית הספר!!!" זלצמן הוסיפה: "נחצו קווים אדומים!!! לא יכול להיות שצוות בית הספר מותקף ולא מרגיש מוגן בבית שלו".
גורם המקורב להנהלת בית הספר סיפר כי המנהלת הייתה מזועזעת מהמקרה לאחר שדואני לכאורה צעק במזכירות בית הספר בדרישה לפגוש אותה, ולאחר מכן צעק עליה כביכול.
3 צפייה בגלריה
ההודעה החריגה שהוציאה המנהלת ספי זלצמן | צילום מסך
ההודעה החריגה שהוציאה המנהלת ספי זלצמן | צילום מסך
ההודעה החריגה שהוציאה המנהלת ספי זלצמן | צילום מסך
העירייה אף היא הוציאה הודעה חריגה ובה נכתב: "דואני חצה קווים אדומים, חוקיים ומוסריים תוך פגיעה בצוות החינוכי הבית ספרי, המנהלת והתלמידים".
כמו כן נמסר על ידי העירייה: "מנהלת בית הספר המצטיינת מצאה עצמה מותקפת ללא סיבה בתוך בית ספרה. אנו מחזקים את ידיה על התנהלותה המקצועית בהתאם לכל הנהלים הנדרשים ומגנים את ההתנהלות האלימה החמורה".
יש לציין שעצם הימצאותו של דואני בתוך תחומי בית הספר ופגישתו עם המנהלת יש בה משום עבירה על חוק הבחירות, מאחר שבהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה:
"יש להימנע מקיום סיורים של נבחרי הציבור בשיתוף עובדי הרשות המקומיות שלושה חודשים בסמוך למועד הבחירות. זאת על מנת להימנע מחשש לתעמולת בחירות, שימוש במשאבי הרשות המקומית ופגיעה בתדמית הנייטרלית של עובדי הרשות המקומית". היועמ"ש אף מדגיש את האיסור "לגבי סיורים הנערכים לקראת פתיחת שנת הלימודים או בתקופת החגים אשר חלים בתקופה הסמוכה לבחירות".
כמו כן, על אף טענתו של דואני כי מנהל מחלקת הבטחון בן יהודה אישר את נוכחותו במקום, הרי שעל פי חוזר היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לבחירות המקומיות, רק היועץ המשפטי של הרשות המקומית יכול היה לאשר את הימצאו של מועמד בבחירות בבית הספר.
יש לציין שנכון לצהרי יום ראשון נמסר עדכון ממטה דואני לפי: "היום (א') קיים נדב דואני שיחת טלפון עם מנהלת בית הספר בגין ובה ישרו את ההדורים. דואני הביע את הערכתו הגדולה כלפיה וכלפי הצוות החינוכי המסור של בית הספר, ואת רצונו לסייע".
גרסאות ההורים
יניב שנל, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר בגין, הוציא הודעה לאחר המקרה לפיה: "נחצה קו אדום במערכת היחסים שבין ההורים והפוליטיקה לבין עובדי ההוראה ומנהלת בית הספר. אני עומד כחומה בצורה ומבקש שלא לערב את הפוליטיקה בתוך מערכת החינוך". בנוסף מציין שנל: "מחויבת בידינו התבונה לדוגמא אישית להתנהלות שמגנה אלימות מילולית כלפי כל אחד מאיתנו. אנו צריכים לגנות כל פעולה המתפרשת כאלימות".
כמו כן, מפרט שנל כי הן נושא הראדון והן נושא הקרינה האלקטרומגנטית נמצאים בבדיקה ובביקורת של של עיריית הוד השרון, ואף ציין כי הוסבר להנהגה כי "כמות גז הראדון בממ"ד לא אמורה להיות שונה מכמות בחדר רגיל" כשהוא מאוורר למשך שעה ביום. לגבי הטענה לקרינה מארונות החשמל מציין שנל שלפי אגף החינוך ומנהל בינוי מוסדות החינוך, אין צורך למגן את ארונות החשמל ומצבם תקין.
3 צפייה בגלריה
בית הספר היסודי בגין. הכל התחיל בגלל הלימוד בממ"ד
בית הספר היסודי בגין. הכל התחיל בגלל הלימוד בממ"ד
בית הספר היסודי בגין. הכל התחיל בגלל הלימוד בממ"ד
מנגד, מוטי רובינשטיין, אחד ההורים שיזם את עזרתו והגעתו של דואני למקום כתב פוסט ב-'פורום אביב – למען התושבים' לפיו:
"נדב דואני הגיע היום בצהרים לאחר שההורים הזמינו אותו לראות ולתת עצה כיצד ניתן לפתור את הבעיה בדרכים מקובלות. הוא נכנס לבית הספר לאחר שעות הלימודים וביקש לדבר עם המנהלת, דיבר איתה ונתן לה מספר רעיונות כיצד לפתור את הבעיה. הוא היחיד שהגיע כשביקשנו עזרה על מנת לסייע ולעזור.
"ילדי כיתות ב' ילמדו השנה בעקבות חוסר מקום וחוסר ניהול של עיריית הוד השרון, בממ״ד שנמצא לאחר בדיקה, בחריגה (בגדר הסביר) של קרינה, בממ״ד שעדיין לא הגיע דוח מפורט המראה שאין בו גז ראדון, ובממ״ד הצמוד ללוחות חשמל הפולטים קרינה חזקה מאד".
תגובות
תגובת העירייה: "מנהלת בית הספר המצטיינת מצאה עצמה מותקפת ללא סיבה"
"דואני חצה קווים אדומים, חוקיים ומוסריים תוך פגיעה בצוות החינוכי הבית ספרי, המנהלת והתלמידים. אנו שבים ומזכירים כי חל איסור כניסה לבתי הספר למי שאיננו הורה בכל ימות השנה וכי ילדי עירנו אינם כלי במשחק הפוליטי.
"אנו מצרים על החוויה הקשה שעברה על הצוות הבית הספרי, התלמידים ומנהלת בית הספר המצטיינת, אשר מצאה עצמה מותקפת ללא סיבה בתוך בית ספרה, אנו מחזקים את ידיה על התנהלותה המקצועית בהתאם לכל הנהלים הנדרשים ומגנים את ההתנהלות האלימה החמורה. נמשיך לפעול על מנת לוודא כי מקרים מסוג זה לא יתרחשו בשנית".
המועמד לראשות העירייה, נדב דואני, הגיב על המקרה בהרחבה:
״בעקבות פניות רבות של הורים לתלמידי בית ספר ׳בגין׳, אשר בשל תכנון לקוי הוחלט להציב את כיתת ילדיהם בממ"ד בו נמצאה נוכחות של גז ראדון מסכן חייים וקרינה אלקטרומגנטית מארון חשמל, הגעתי לסיור בבית הספר ביום שישי לאחר שעות הפעילות (כלומר לאחר שבית הספר היה ריק מתלמידים), הסיור נועד על מנת לסייע לצוות החינוכי ובראשו למנהלת בית הספר במציאת פתרונות יצירתיים להקמת כיתה חלופית.
"אדגיש כי לאחר שהתבקשתי לצאת מהשטח על ידי מאבטח בית הספר, אישר ראש מחלקת הביטחון בעירייה את ביקורי. צר לי כי ישנם גורמים פוליטיים שמנסים לשנות את השיח. מתעסקים בפוליטיקה קטנה במקום להתרכז באחריות ציבורית! לא מדובר במאבק פוליטי, מדובר בביטחון ילדינו, זהו ערך עליון. זה צריך להיות מרכז השיח של כל אחד שמבקש את אמון הציבור וכמובן של פעיליו שעובדים שעות נוספות כדי שאנחנו לא נתרכז בעיקר - הילדים שלנו מופקרים!
"מדובר במציאות בלתי נסבלת. ניסיונות ההשתקה לא יעבדו, אנחנו נילחם בכל הכוח. בזמן שיש כאלה שכבר יצאו לחופשה ובזמן שיש כאלה שמתרכזים בקמפיין פוליטי - אני זוכר את האחריות הציבורית שלי. אם יש משהו טוב שיצא מהמקרה הזה הוא שהסכנה לבריאות ילדינו עלתה לשיח הציבורי.
"חשוב להדגיש - לאורך כל האירוע לא התקיימה אף התנהגות אלימה. אני שומר לעצמי את הזכות המלאה לפנות לערכאות משפטיות לקבלת סעד משפטי כנגד כל ניסיון להוצאת לשון הרע או פרסום כוזב".