לרה גרינסס, תלמידת כיתה י"א במקיף ט' באשדוד, היא לא כוכבת טיקטוק ממוצעת. לגרינסס (16) יש כבר כ־3.5 מיליון עוקבים ומעל מיליארד צפיות אך היא לא מסתפקת בהעלאת סרטונים קלילים ובפרסום מוצרים של חברות מסחריות שמוכנות לשלם לה הרבה מאוד כסף.
5 צפייה בגלריה
לרה גרינסס
לרה גרינסס
לרה גרינסס
(צילום: גדי קבלו)
גרינסס מנצלת את הפלטפורמה הענקית שהקימה גם כדי להציף נושאים יותר רציניים כמו המלחמה באוקראינה, שם עדיין מתגוררים סבה וסבתה, והאתגרים עימם מתמודדות נערות בנות גילה בכל הקשור למראה חיצוני ולדימוי גוף.
בשבוע שעבר שוחרר קליפ שיצרה במסגרת תחרות שעסקה בהעצמה נשית של חברת VEET. "המסר של השיר הוא שעלינו להיות נאמנות לעצמנו ולא להשוות את עצמנו לאחרים", אומרת גרינסס.
"אני חושבת שמודל היופי בפרסומות של גוף רזה זה מהמם, אבל יש עוד הרבה בנות יפות מאוד גם אם הן לא רזות. גם אני לא הכי רזה ואוכלת מה שבא לי. כולן צריכות להרגיש טוב עם עצמן. זו המטרה של הקליפ".



"בקורונה התחלתי להתפוצץ"


רק לפני חמש שנים היא עלתה לארץ מאודסה שבאוקראינה והיא כבר שולטת בשפה העברית כאילו הייתה שפת האם שלה. גרינסס מתגוררת ברובע י"ב באשדוד יחד עם אביה דניס שעובד בנמל, עם אמה אילונה שעובדת כמנהלת בחברת איפור אירופית, ואחותה הקטנה קירה בת החמש.
"הגעתי לאשדוד כשהייתי בכיתה ו' ונכנסתי לכיתה שבה אף אחד לא דיבר רוסית. אני לא ידעתי מילה בעברית", היא נזכרת. "למזלי יש לי קליטה טובה לשפות ותוך חודשיים דיברתי עברית שוטפת. התאהבתי ממש מהר באשדוד, ישר הכרתי חברים חדשים ועד היום אנחנו חבורה".

5 צפייה בגלריה
לרה גרינסס. "לנערות שסובלות מדימוי עצמי נמוך אני רוצה להגיד שאני כאן בשבילכן"
לרה גרינסס. "לנערות שסובלות מדימוי עצמי נמוך אני רוצה להגיד שאני כאן בשבילכן"
לרה גרינסס. "לנערות שסובלות מדימוי עצמי נמוך אני רוצה להגיד שאני כאן בשבילכן"
(צילום: גדי קבלו)

האהבה הגדולה לאשדוד העמידה את גרינסס במבחן לא פשוט עבור נערה כל כך צעירה. כשנתיים אחרי שעלו ארצה התקשתה אמה להסתגל לחיים החדשים וחזרה לאוקראינה יחד עם אחותה. גרינסס נותרה לבד עם אביה ונאלצה לחוות את הפירוק.
"בהתחלה זה היה מאוד קשה", היא מספרת. "אבל כולנו ראינו את זה מגיע כי אמא לא הסתדרה פה עם העבודה. הבנתי שעדיף לה לעזוב ולנהל את המשפחתיות שלנו מרחוק, אבל אני כבר לא יכולתי לחזור לאחור והחלטתי להישאר באשדוד".
באותו זמן התחילה גרינסס את צעדיה הראשונים באפליקציה החדשה "מיוזיקלי" שהפכה לימים לטיקטוק. "הכל התחיל קצת לפני הקורונה, כשהייתי בת 13", מספרת גרינסס. "התחלתי לצלם ולהעלות סרטונים שצילמתי בהפסקות עם מצלמה הכי לא איכותית. אחרי כמה שעות גיליתי שהסרטונים שלי הגיעו לעשרות אלפי צפיות. זה נתן לי פוש לצלם ולהעלות עוד ועוד קטעים. אחרי כמה חודשים פתאום הכל נתקע וחשבתי מה אני צריכה לעשות כדי לפרוץ את המחסום ולהגדיל את כמות הצפיות".
ואז התחיל משבר הקורונה שריתק את כל בני הנוער למסכים. "בסגר באותה תקופה היה לי חבר חדש שהייתי מבלה אצלו המון בבית", היא מספרת. "במשפחה שלו ראו את מה שאני עושה בטיקטוק והחליטו שאני הולכת להיות הכוכבת הבאה של ישראל. הם בחרו לי תוכן מדהים, עזרו לי לעשות שימוש נכון בסאונדים, השיגו לי צילום מקצועי עם מצלמת סוני, עריכת וידאו, איפור וסטיילינג.
"מכל ההשקעה הזאת התחלתי פשוט להתפוצץ והסרטונים שהעליתי הגיעו למיליוני צפיות ולקהל בכל הארץ והעולם. זה פשוט קורה בשנייה. מתחילים פתאום לחשושים כשאת עוברת ליד אנשים, אפילו מצביעים עלייך ברחוב ואת מרגישה שמשהו קורה וכולם פתאום מזהים אותך. התחלתי לקבל מאות פניות ביום לשיתופי פעולה מסחריים. סוכנויות בארץ התקשרו שאחתום אצלן והתחיל באז סביבי".

"לגמרי מרגישה סלב"


כיום יש לגרינסס כוורת שלמה שעובדת סביבה: מנהל אומנותי, צלם, עורך וידאו ותוכן, מורה פרטית למשחק, סוכן מטעם סוכנות רוברטו, מאפרת ומעצב שיער. בניגוד לכוכבי טיקטוק אחרים שפשוט לוקחים את הסמארטפון ומצלמים, כל סרטון של הנערה מאשדוד מופק כמו סרט או פרק מסדרה. התכנים שהיא מעלה לא רק שמצולמים וערוכים היטב אלא גם מגוונים וכוללים ריקודים, שירים ומערכונים.

5 צפייה בגלריה
גרינסס. "תפסיקו את ההשוואות, תהיו עצמכם"
גרינסס. "תפסיקו את ההשוואות, תהיו עצמכם"
גרינסס. "תפסיקו את ההשוואות, תהיו עצמכם"
(צילום: גדי קבלו)

"אני עושה הכל", היא מכריזה. "אבל אני עושה בעיקר סצינות מסרטים ומסדרות שאני מצלמת מנקודת מבט אישית שלי. אחת הסצינות שצילמתי מהסרט 'אשמת הכוכבים' כאילו אני מדברת בטלפון עם מישהו שרק הכרתי, הפכה לסרטון הכי נצפה שלי עם מעל 40 מיליון צפיות ושבעה מיליון לייקים. אני גם מחברת סרטונים שלי עם טיקטוקרים מפורסמים מהעולם ועורכת איתם דיאלוגים כאילו אנחנו נמצאים באותו לוקיישן צילום. לעיתים רחוקות אני גם עושה ליפסינג ומחקה בתנועות שפתיים מערכונים מצחיקים".
כשפרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר האחרון היו אמה ואחותה של גרינסס באזור הקרבות. הסערה שהתחוללה אצל גרינסס בלב מצאה את דרכה גם אל חשבון הטיקטוק שלה. גרינסס העלתה סרטונים מאוקראינה המופגזת בניסיון להעלות את המודעות של בני הנוער בארץ למתרחש מחוץ לבועת הטיקטוק.
באמצעות הרשת החברתית ומיליוני העוקבים שלה היא פעלה להחזרת אמה ואחותה לארץ. במהלך חודש מרץ חזרו האם והאחות הקטנה לארץ ויחד איתן הסבא והסבתא שהצטרפו כתיירים.
מאז המשפחה התאחדה בשנית וגרינסס מקווה שהפעם זה לתמיד. סבא וסבתא כבר חזרו בינתיים לאוקראינה, לא לפני שהפכו למעריצים מספר אחת של הנכדה הכוכבת. "המשפחה תומכת בי ומעריצה אותי ואת כל מה שאני עושה", מספרת גרינסס. "סבא שלי באוקראינה מעודכן בקריירה שלי יותר מכולם. הוא יודע את כל הנתונים ואת מספר הלייקים והצפיות על כל סרטון שלי. זו גאווה בשבילי".
את בטח מרגישה סלב.
"אני לגמרי מרגישה ככה, אני כבר לא יכולה ללכת בקניון מבלי שמצטלמים איתי. בכל מקום שאני נמצאת כולם מזהים אותי, מבקשים סלפי או סרטוני ברכות. אין לזה הכנה מוקדמת, פתאום הפנים שלך במסכים של כולם בטלפון. עדיין לא התרגלתי לזה לחלוטין למרות שזה הכי מחמיא לי בעולם".

"גם לי יש ימים של דאון"


החשיפה הגדולה שלה ברשת החברתית הפכה את מה שהחל כתחביב למקור פרנסה מכובד מאוד. "הטיקטוק הפך להיות גם סוג של עסק בשבילי", היא מודה. "לפני חודש נבחרתי, היחידה מכל המדינה, לייצג ולפרסם את הבושם של חברת גוצ'י. כל אחד יכול להיות ויראלי היום בטיקטוק. החוכמה היא להיות ויראלי לאורך זמן על מנת שיזכרו אותך ואת מי שאתה. בין אם את זמרת, בלוגרית, מאפרת או אפילו בעלת עסק לבניית ציפורניים - הטיקטוק היום הוא כלי מדהים שנותן אפשרות לפרסום ללא עלות. רק צריך להיות יצירתיים ולהשקיע כל הזמן כדי לשמור על עקביות".

5 צפייה בגלריה
לרה גרינסס. "אין לזה הכנה מוקדמת, פתאום הפנים שלך במסכים של כולם בטלפון"
לרה גרינסס. "אין לזה הכנה מוקדמת, פתאום הפנים שלך במסכים של כולם בטלפון"
לרה גרינסס. "אין לזה הכנה מוקדמת, פתאום הפנים שלך במסכים של כולם בטלפון"
(צילום: גדי קבלו)

לאחרונה היא עשתה ניסיון לצאת קצת מאזור הנוחות שלה ולפרוץ את גבולות הטיקטוק. גרינסס שיתפה פעולה עם מיזם להעצמה נשית והוציאה סינגל ראשון בשם "אני כמו כולם" שכתבו והלחינו מוטי סיימון וחן כהן.
"במשך כמה חודשים חשבתי על הרעיון של השיר", מספרת גרינסס. "רציתי להעביר מסר משמעותי וחד משמעי - אני כמו כולם, ממש כמוכם, אל תחפשו להיות מישהו אחר, תפסיקו את ההשוואות, תהיו עצמכם. במסגרת הפרויקט נערכה תחרות בה זכו שלוש נערות מבאר שבע שיצרו צמיד עם המסר 'להיות מישהי אחרת זה לוותר על עצמי'.
"כל צמיד מגיע עם ברקוד וכשסורקים אותו נכנסים לפלייליסט של שירי השראה, והשיר שלי מוצג שם. לעשרות אלפי בנות נוער שסובלות מדימוי עצמי נמוך אני רוצה להגיד שאני כאן בשבילכן, והיה חשוב לי שהשיר הראשון שלי יהיה בעיקר עם המסר הזה".
מה לך ולתחושות של דימוי עצמי נמוך? את נערה יפה ומצליחה שהמראה החיצוני רק תרם להצלחה שלה.
"לכולנו יש ימים של חוסר ביטחון לגבי המראה שלנו ובכלל. גם לי יש ימים שאני בדאון ואין כמו מוזיקה טובה להרים את מצב הרוח".
איפה אפשר לראות את הקליפ?
"הקליפ כרגע בשלב הראשון שלו ורץ בלעדית בטיקטוק ובספוטיפיי. בקרוב יתחיל שלב שני ואפתח ערוץ יוטיוב לכל הקליפים של השירים שלי".

"לגרום לעוקבים לרצות עוד"


שעות ספורות לאחר שחרור הקליפ הוא הגיע לעשרות אלפי צפיות וזכה לשיתופים ולפרגונים של כוכבי הנוער. נועה קירל איחלה לגרינסס בהצלחה וכתבה לה "Good Luck. Beautiful", בן זיני ציטט מהשיר והוסיף: "עזבו ת'השוואות - לרה גרינסס היא הדבר הבא" וגם ריף נאמן שלחה צרור ברכות.

5 צפייה בגלריה
לרה עם הוריה, סבא וסבתא בנתב"ג
לרה עם הוריה, סבא וסבתא בנתב"ג
לרה עם הוריה, סבא וסבתא בנתב"ג
(צילום: פרטי)

איך את עושה את זה? תני כמה טיפים לטיקטוקרים הצעירים שחולמים להיות את יום אחד.
"הסוד הוא כזה: צריך לגרום לעוקבים לרצות לקבל עוד ועוד מהתוכן שלך. בשביל זה צריך להשקיע, לחפש תוכן מצחיק, להיות יוצאי דופן, שונים ומיוחדים ולהשקיע בצילום כמו בסרטים. מי שיעשה את כל זה, העוקבים כבר יגיעו. אני תמיד משתמשת בסאונדים הכי ויראליים לכל תקופה עדכנית ומנסה לייצר תוכן על הסאונד עצמו. אני ממש תחרותית בעניין הזה".
ואחרי כל ההשקעה הזאת נשאר לך זמן ללמוד? כיתה י"א נחשבת לכיתה קשה במיוחד עם הרבה בגרויות.
"נראה לי שלא יודעים את זה עליי אבל למעשה אני הכי חנונית שיש. הלימודים אצלי זה מקום ראשון ומעל הכל. אני לומדת בכיתה מדעית ומרחיבה חמש יחידות פיזיקה, חמש יחידות אנגלית ועוד. כל המורים וצוות ההנהלה תומכים בי ועוזרים לי.

קראו גם:

"קורה שאני נאלצת להחסיר ימים של לימודים ואני מקבלת את כל התמיכה, וזה לא מובן מאליו. אני מנסה לקבוע את הצילומים והפרויקטים האומנותיים לשעות אחר הצהריים, אבל זה לא תמיד כל כך פשוט. אני באמת באחת השנים הכי קשות בבית הספר, בכל שלושה ימים יש לנו מבחן".
אז אפשר להסיק שאת לא בונה רק על קריירה בטיקטוק?
"אני רוצה ללמוד משפטים והיות שופטת. במקביל אני מקווה להצליח גם בקריירה שלי בשירה ומשחק וכפרזנטורית של חברות שונות".