כזה עוד לא טעמתם: היזם והיועץ הקולינרי עודד צביקל (51) מהוד השרון מתכוון להקים בעיר מגוריו מוזיאון לשימור הנוסטלגיה הקולינרית של פעם בארץ ישראל.
3 צפייה בגלריה
עודד צביקל על רקע האוסף
עודד צביקל על רקע האוסף
עודד צביקל על רקע האוסף
(צילום פרטי)
במוזיאון, שייפתח בשנה הקרובה, יוצגו שלושה מטבחים מאובזרים, מרמת התנור ועד הכפית, משלוש תקופות שונות מאז קום המדינה. בנוסף, שפים ידועים יבשלו במטבחים אלו מתכוני סבתות.
קראו גם:
"הכניסה תהיה כמובן בחינם", אומר צביקל, "וכל מי שירצה למכור אביזרי מטבח וקולינריה עתיקים יוכל לעשות זאת במתחם החדש".

זיכרונות ילדות

זוכרים את סיר הפלא של סבתא, או את מקרר הקרח של שנות החמישים? עודד צביקל, מי שהיה בין השאר המפיק הקולינרי של "משחקי השף", והיום הוא יזם בתחום המזון והמשקאות המשמש כיום כיועץ קולינרי למסעדות חדשות, החליט לממש את את אהבתו למטבח בדרך מקורית במיוחד: פתיחת מתחם לשימור הנוסטלגיה הקולינרית של פעם. "אני רוצה לחזור, כמו כולנו, לרגעים מהילדות ולהיזכר בטעמים ובתפאורה שאפיינה את המטבח בבתי ילדותנו", הוא אומר.
איך נולד הרעיון?
"כמו כל דבר טוב זה התחיל במקרה. כשאבי נפטר התחלתי לנבור בחפציו ופתאום גיליתי את תפריט החתונה שלהם. הם התחתנו בתחילת שנות החמישים במלון דן בתל אביב, וכאחד שהוא פריק של אוכל, השתעשעתי לראות את התפריט והחלטתי לשתף אותו ברשתות החברתיות ולראות אם לאנשים נוספים יש תפריטים מהסוג הזה.
"להפתעתי, לא מצאתי שום קבוצה בפייסבוק שעוסקת בקולינריה של פעם, לכן החלטתי לפני כחצי שנה לפתוח כזו קבוצה בעצמי, שנקראת "קולינריה של פעם בארץ ישראל". הופתעתי באופן משמעותי מהתעניינות הרבה בנושא. מדהים מה שקורה בקבוצה הזו. עברו כמה חודשים והחלטתי לתת ביטוי להתעניינות גם בצורה מוחשית ולפתוח מתחם-מוזיאון שייתן מענה".
מאיפה האביזרים?
"זה קשור לתחביב הנושן שלי לאגור, כמעט באופן כפייתי, חפצים ואביזרים הקשורים לקולינריה ישנה, שכבר ממלאים את הבית שלי. בינינו, פתיחת מוזיאון תעשה טוב גם לזוגיות, סוף סוף ארגיע את זוגתי ואעביר את ה'סטוק' האדיר הזה למקום מכובד אחר".
3 צפייה בגלריה
המטרה: שימור הנוסטלגיה הקולינרית של פעם
המטרה: שימור הנוסטלגיה הקולינרית של פעם
מקרר הקרח והתנור. המטרה: שימור הנוסטלגיה הקולינרית של פעם
(צילום פרטי)

מאות פריטים

חמוש בתשוקתו העזה ובמאגר הבלתי נדלה של מאות פריטים שברשותו החליט צביקל לתכנן מתחם דו שימושי: יהיו בו אוספים המציגים כלי בישול בהם נהגו להשתמש בשנות ה-50 עד שנות ה-80 וספרי בישול מקום המדינה, וגם: שחזור של מטבחים מעשורים שונים, שמזכירים את הילדות בבית ההורים והסבים.
לדברי צביקל, הוא נמצא במגעים מתקדמים לשכירת מתחם כזה במרכז הוד השרון. לשם הקמתו והפעלתו הוא פתח בקמפיין מימון המונים בהדסטארט.
המוזיאון יהיה פתוח לקהל הרחב?
"כן, ללא עלות. זה יהיה סוג של קפסולת זמן, עם שלושה מטבחים מאובזרים מרמת הכפית ועד הסיר, התנור והמקרר, כולם נוסטלגיים. מטבח משנות החמישים, מטבח שני משנות השבעים ומטבח שלישי משנות ה-80.
3 צפייה בגלריה
אוספים המציגים כלי בישול בהם נהגו להשתמש בשנות ה-50 עד שנות ה-80
אוספים המציגים כלי בישול בהם נהגו להשתמש בשנות ה-50 עד שנות ה-80
הטוסטר וסיר הפלא. הלהיטים של שנות ה-50 עד שנות ה-80
(צילום פרטי)
"בנוסף, המתחם יתאפשר לאספנים להציג ו/או למכור מוצרים הקשורים בהיסטוריה הקולינרית של ארץ ישראל והוא גם יארח ארוחות קטנות ואינטימיות שיתבססו על מתכונים שהיו נפוצים בשנות ה-50 עד ה-80, ולא רק. אני שמח לבשר שכבר סגרתי עם שני שפים ידועים מאוד בישראל שיבשלו במקום את המנות הללו".
אם הכל יהיה בחינם, מאין יגיע המימון לתפעול השוטף?
"הפרויקט נולד מתוך אהבה ורצון להנגיש אותו למתעניינים נוספים, הוא לא מתעתד להיות עסק כלכלי רווחי. התפעול השוטף ימומן על ידי ועל ידי ארוחות והרצאות בתשלום והאוסף שברשותי יהיה חלק מהמוצג במתחם כבסיס לאוספים אחרים. המימון שאני מנסה לגייס מיועד לרסטורציה של המטבחים שיוצגו, הכשרת תנורים מהאוסף הפרטי, לעבודה, כמו גם לעיצוב החלל בהתאם לאופי הפרויקט".