ספר לי קצת על עצמך
אני נשוי לדפנה מוריה (אמנית) + שלוש בנות (רופאה, מהנדסת ביוטכנולוגיה ומעצבת פנים).
כנער הייתי בעל נטייה חזקה למדעים ועניין רב במתמטיקה, מה שהוביל אותי ללא התלבטות ללימודי פיזיקה בטכניון. בסיום הלימודים עברנו, משפחתי ואני, לארצות הברית, שם ביליתי כארבע שנים באחד ממכוני המחקר.
מאז שחזרנו לארץ הייתי מעורב במספר רב של מיזמים בתחום ההיי-טק ופיתוח טכנולוגיות, בעיקר בהקשר של אופטימיזציה, מערכות חישה ועיבוד נתונים. במהלך עבודתי פרסמתי כמה עשרות מחקרים מדעיים ו-15 פטנטים בתחומים שונים.
כיום אני מנהל חברה שעוסקת בתחום זה ובנוסף מבלה זמן בעיסוק בתחביב ותיק מבחינתי - תחום האסטרונומיה.
בשנת 2008 הוצאתי לאור ספר קריאה בשם "תעתועי עניבה" המתאר את ההשתלשלות העסקית של אחת מהחברות שניהלתי, בעיקר מההיבט של ההבדלים התרבותיים בין חברה מערבית (ישראלית) לחברה יפנית שהייתה מעורבת בפעילותה.

1 צפייה בגלריה
נצר מוריה-  מחבר הספר "יוני הארנב מבקר כוכב"
נצר מוריה-  מחבר הספר "יוני הארנב מבקר כוכב"
נצר מוריה- מחבר הספר "יוני הארנב מבקר כוכב"
(צילום: נצר מוריה)

בסביבות 2010, ולאחר שהתחביב באסטרונומיה היה רדום אצלי במשך כמה עשורים, נעור מחדש העניין בתחום, בעיקר בעקבות יוזמה של מספר חברים להנציח את שמו של חבר ילדות (עודד שוורץ), שנהרג במלחמת לבנון הראשונה, בהקמת מצפה כוכבים באשקלון.
בהמשך, הקמתי מצפה כוכבים מחקרי קטן באזור מצפה רמון שבו משולב העניין האישי שלי בתחום, במקביל לשימוש בציוד שבמצפה כבסיס לפיתוחים הנדסיים במסגרת החברה שאותה אני מנהל היום.
לאחרונה, כתבתי ספר ילדים - שמהווה את הראשון בסדרה - ומתאר בחרוזים קלילים את קורותיו של יוני הארנב שמבקר כוכב ומחפש לו חברים חדשים במערכת השמש.
מאין הגיעה השראתך לכתיבה דווקא לילדים?
תמיד חשבתי שצריך לדבר עם ילדים/ות בגובה העיניים ולהקנות להם/ן כישורים ומושגים כבר בגיל הצעיר על מנת שיפתחו יכולות של התמצאות והבנה בסביבה הדינאמית שהם גדלים בה.
בתקופה שבה אנו חיים, ובפרט בשנים האחרונות, רצף השינויים הטכנולוגיים שאליו נחשף הדור הצעיר הוא מהיר ומואץ מאוד. מושגים כמו "חלל", "לוויין", "מאדים", "ירח" וכו', הם כבר לא מושגים רומנטיים או בהקשר של מדע בדיוני. לא מן הנמנע שכבר בדור הבא יתממשו טיסות למאדים ,שלא לדבר על תיירות חלל ברת השגה. בעיניי, הקניית מושגי יסוד בתחום הזה כבר בשלבים המוקדמים של ההתפתחות האינטלקטואלית של הילדים/ות, היא צורך אמיתי שרק יעורר סקרנות ויגביר את יכולת ההתמצאות של הפעוט/ה עם המציאות העתידנית שאיתה יתבגרו.
מה החלק שהכי אהבת בתהליך?
מאחר ואני בהכשרתי לא ממש מצוי בתחום ספרות הילדים, נהניתי מכל השלבים שבתהליך. לסדרת הספרים הזאת על "יוני הארנב" מצורפים גם מספר מוצרים נלווים כמו שתי בובות (יוני ומירב האסטרונאוטית) וכמה משחקי פאזל עם דמויות הארנבים שאותם עיצבתי בעצמי. תהליך יצירת הבובות והפאזלים היה מהנה ביותר.
האם נתקלת באתגרים/קשיים במהלך הכתיבה?
לא היו קשיים מיוחדים במהלך הכתיבה אבל היה חשוב לי "לתקן" את העובדה שהסיפור הוא על יוני הארנב ולא להשאיר את התחושה שהיכולת להיות סקרן וממוקד מטרה היא תכונה של בנים. לצורך זה שילבתי גם דמות של בת בהתרחשויות (החל מהספר השני בסדרה), ואחרי הפגישה של יוני הארנב עם מירב האסטרונאוטית (פגישה שמתרחשת על הירח), הם ממשיכים במסעם יחד.
כאבא לשלוש בנות, פיתחתי עם הזמן מעין גישה פמיניסטית משהו, וצורך להירתם לסייע בשינוי העיוות של חוסר שוויון מגדרי בחברה שלנו.
לדעתי, השינוי צריך להתחיל כבר בשלבים המאוד מוקדמים של התפיסה החברתית בהתפתחות החינוכית של הפעוטות כך שלא ייווצר הרושם המוטעה שסקרנות מדעית ויכולת טכנולוגית הם נחלתם של הבנים. ההיפך הוא הנכון.
מה המסר שלך לקוראים הצעירים? ולהוריהם?
כפי שאמרתי קודם, המסר הוא בראש ובראשונה הצורך בהנגשת מושגי יסוד בתחום המדעי לפעוטות. העובדה שניתן לצאת עם הילדים הקטנים בערב נעים ("כזה שארנבים אוהבים") החוצה ולהראות להם את הירח והכוכבים, תאפשר להורים להפוך את המושגים האלו ליותר מוכרים, תפתח סקרנות וחקרנות אצל הילדים ותעשיר אצלם את הידע הבסיסי באותם מושגים שלגביהם יהפכו להיות מוחשיים בחייהם הבוגרים הרבה יותר מאשר אצל הוריהם.
בנוסף, סדרת הספרים מכוונת גם להדגיש את עניין השוויון המגדרי בניסיון שלא לקבע תפיסה מוטעית שסקרנות ונטייה למדעים, כמו גם יכולות טכנולוגיות והנדסיות הם בתחום השמור לבנים בלבד, אלא גם, ובאופן טבעי לבנות. בדיוק באותה מידה.
האם אתה עובד כיום על משהו חדש?
סדרת הספרים על "יוני הארנב" מתוכננת להיות סדרה בת חמישה ספרים בהם יוני ומירב יבקרו במספר מוקדים במערכת השמש. חלק מהספרים (או כולם) יתורגמו גם לשפות נוספות.

מראיינת: ניצן יהושע