כתב: יניב משיח. סגנון והפקה: צאלה כהן אדר ויניב משיח. צילום: בועז לביא. צולם במסעדת קיטשן מרקט, האנגר 12, נמל תל אביב
כמתבקש משף צעיר, גם השף גיל דאהן בן ה- 26 מקפיד להדביק את הקצב ולעמוד בסטנדרטים שמציבים הקולגות מעולם הקולינריה הרותח. בנוסף לעמוד אינסטגרם עם מנות פוטוגניות שהמצלמה עושה להן טוב, גם הוא מדבר על אוכל בהתלהבות כשעיניו בורקות, "את התשוקה לאוכל קיבלתי מהבית. יש לי סבתא עירקית וסבתא טורקיה ומדובר בשני מטבחים עם מנות, מרכיבים, טעמים וריחות שאני מאוד אוהב", אומר השף גיל דאהן, השף התפעולי של מסעדת קיטשן מרקט.
1 צפייה בגלריה
גיל דאהן, מסעדת קיטשן מרקט. צילום: בועז לביא
גיל דאהן, מסעדת קיטשן מרקט. צילום: בועז לביא
גיל דאהן, מסעדת קיטשן מרקט. צילום: בועז לביא
"כילד הייתי לוקח שרפרף, עומד, מסתכל איך הן עובדות במטבח ולומד מהן להכין אוכל. היום אני אוהב להכין קובה וטביט מהמטבח העירקי ובויוס טורקי עם כל מיני מילויים". עוד וי ברשימת הפרמטרים שיהפכו אותו לשף מצליח ונכון סומן על ידו כשאני רואה שאת ידיו מעטרים לא מעט קעקועים. דאהן ויתר על הקשקושים החתרניים ובחר בציורים וסמלים מעולם הקולינריה "כל קעקוע מסמל מבחינתי תחנה בדרך בחיים שלי. את הסכו"ם קעקעתי בגיל 22 כשאימצתי את המטבח לחיקי. הארטישוק הגיע כשניהלתי מטבח לראשונה בחיי ואת השום שמעטר לי את כל הזרוע, הוספתי כשהפכתי לסו שף. בהמשך הגיעו גם כובע טבחים ועוד כל מיני ירקות", הוא אומר בחיוך.
דאהן למד בבית הספר בישולים, עבר דרך עבודה במטבח בבר ברעננה ולאחר מכן הגיע למסעדת קיטשן מרקט, בה אנחנו נפגשים לרגל צילומי הפקת החג. קיטשן מרקט משתייכת לקבוצת Sucre שנחשבת למעצמה קולינרית. הקבוצה פועלת בתל אביב בהצלחה רבה, בתחילה עם מסעדת הקיטשן מרקט שנפתחה בנמל תל אביב בשנת 2011 והפכה די מהר למקום ששואב אליו בליינים ופודיז. אחריה הגיעו מסעדת משייה שנמצאת במלון מנדלי והגסטרו-בר אונזה בשוק הפשפשים. השף יוסי שטרית, שמככב בימים אלה כשופט בתכנית ריאליטי הבישול "משחקי השף" שמשודרת ברשת 13, מוביל מקצועית את הקבוצה. עם שטרית שותפים בקבוצה גם אסף ליס (41) ואלון פרידמן (35) שיחד מהווים את הקבוצה הצעירה ביותר בתחום ה-Fine Dining ונראה שהם לא מתכוונים לעצור כאן.
חופש היצירה
דאהן מנצח ביד רמה על המנות שיוצאות להצטלם ותוך כדי צלחות המנות, הוא מספר על חופש היצירה שהוא מקבל מהבוס השף- סלב יוסי שטרית, "מהרגע הראשון שאני עובד בקיטשן מרקט נתנו לי תחושה שאני חלק מקבוצה ולא בורג קטן במערכת. זאת תחושה נעימה שגורמת לך לרצות להתפתח. מאפשרים לי להביא את עצמי לידי ביטוי ולצד הקו שמוביל יוסי שטרית, יש לי הזדמנות ליצור וויז'ן משלי וזה כיף גדול". העובדה שהבוס מככב על המסך בריאליטי הבישול "משחקי השף" שמשודרת ברשת 13 לא גורמת לדאהן לרצות לטרוף את המסך בעצמו, "האמת שלא יצא לי לדבר על זה עם יוסי. אני באופן אישי פחות מתחבר לז'אנר. אני לא רוצה שיתייגו אותי בהתאם לדמות שהעורכים יחליטו שאני. בעיניי הריאליטי הוא קרש קפיצה ולא דרך שחשוב לעבור. אני מעדיף להתקדם בדרך ובקצב שלי וללמוד תוך כדי עבודה. לשמחתי אני מוצא את מקומי בעולם המסעדנות גם בלי ריאליטי". גם הוא ממש כמוכם יודע שענף המסעדנות הרותח לא מיועד לאנשים בעלי לב חלש. זה כמובן לא מרתיע אותו- להיפך "אני אוהב את המטבח והאנרגיות שיש בעבודה. הסאונד של חריקות הסירים על הכיריים, טיגונים וקיצוץ ירקות עושה לי רק טוב. יש משהו בקצב המטורף שרק מכניס לי עניין ותשוקה לעבודה במטבח. זאת הסיבה שבתחום הזה מצליחים רק אנשים שהתשוקה הזאת בוערת בהם מבפנים באמת", אומר דאהן.
למרות שהוא חולש על המטבח של אחת המסעדות המדוברות בתל אביב, דאהן מגלה שבבית המאכל האהוב עליו הוא בכלל גלידה, "אני משקיע בבישול כשיש ארוחה מיוחדת או כשבאים אורחים. אבל כשאני בבית אני מחסל קופסאות גלידה לבד וזה הכי טעים וכיף שיש". רגע לפני שהצילומים מסתיימים אני מברר איתו מה הוא מתכוון להכין לארוחת החג "בחגים המשפחה לא מוותרת לי ואני תמיד מקפיד להכין מנה עיקרית אחת של עוף או בשר. אבל אם אתה שואל אותי, כל הזמן בחגים אני רק מחכה לאוכל של אמא".