בחודש אפריל האחרון החליטו גורמים במפלגה הסוציאליסטית בפורטוגל, לשנות את חוק האזרחות הקיים - זה המאפשר ליהודים וישראלים לקבל דרכון פורטוגלי, באם הם צאצאי המגורשים מספרד. אם יאושר החוק במתכונתו המקורית, החל מ-1.1.2022 צאצאי המגורשים יידרשו לגור בפורטוגל במשך שנתיים על מנת לקבל אזרחות ודרכון.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: paxels)

מיותר לציין שהקהילה היהודית בפורטוגל מתנגדת למהלך ההזוי הזה, שחלק אף קורא לו בגלוי "אנטישמי" ו"אנטי ציוני". לאור מחאת הקהילה בליסבון ובפורטו, ושליחת מכתב התנצלות מהמפלגה הסוציאליסטית ממש לאחרונה - תוקן נוסח החוק מספר פעמים. כעת רוככה הדרישה למגורים בפורטוגל למשך שנתיים, אך תידרש הוכחת זיקה אחרת שככל הנראה לא תהפוך את התהליך לפשוט יותר.
"עד היום היה מדובר בפרוצדורה יחסית פשוטה", אומרים בחברת Campus Pas המסייעת בבדיקת זכאות ובהוצאת דרכונים לצאצאי המגורשים. "בעוד שהחוק הספרדי כבר אינו רלוונטי יותר, וממילא הקשיח והחמיר תנאים, ישראלים ויהודים רבים ברחבי העולם נשאו עיניהם לדרכון הפורטוגלי, שלא דרש מהם יותר מדי. ככל הנראה זה עומד להשתנות, ורבים יצטרכו להיערך בהתאם."
הכול מתחיל בשנת 1492, כאשר יהודים שגורשו מספרד והגיעו לפורטוגל - נאלצו לברוח גם מפורטוגל עצמה, בשל גירוש נוסף שנכפה עליהם ב-1496 (אלא אם יתנצרו). בשנת 2013 החליטה ממשלת פורטוגל לעשות מעשה בעקבות ממשלת ספרד, ולתקן את העוול ההיסטורי והאנטישמי הזה, שנמשך מאות שנים. חוק האזרחות הפורטוגזי תוקן ב-2015, והציע לצאצאי המגורשים אפשרות לקבלת דרכון ואזרחות במדינה, בתנאים מקלים מאוד.
עד לאחרונה, התנאים לקבלת דרכון ואזרחות בפורטוגל נשארו כשהיו מספר שנים. אז מה קרה פתאום שהתהפך לו הגלגל? ככל הנראה בשל ביקורת ציבורית בפורטוגל, על קלות התהליך שמאפשר לאלפים לקבל אזרחות בלי הוכחת קשר אמיתי למדינה ולתרבותה (או בעברית פשוטה: מסחרה). דעת הקהל כנראה מושפעת מהקפיצה המסיבית בבקשות לקבלת דרכון במדינה, לצד העובדה שמדובר בכמעט 100% הצלחה בכל הגשת בקשה שכזו.
בהערה מוסגרת ראוי לציין, שהמפלגה הסוציאליסטית היא זו שיזמה את החוק המקורי בשנת 2015. למרבה הצער והאירוניה, היא זו שכעת גם יוזמת את התיקון שיקשה לקבל את האזרחות. רוב הסיכויים שזוהי תוצאה של חילופי משמרות בהנהגת המפלגה, שאוזנה כרויה לדעת הקהל הנוכחית במדינה. הנטייה לימין הפוליטי כובשת את כל העולם בשנים האחרונות, וגם מדינות אירופה חשות את השינוי.
הפרטים המלאים של נוסח החוק עדיין נמצאים בשלבי עיבוד ושינוי. גם אם לא יחויבו המבקשים בשנתיים של מגורים בפורטוגל - יש להניח שהתיקונים החדשים יקשו עליהם בדרכים אחרות. ייתכן אף שמדובר בהוכחת ידע בשפה הפורטוגזית, בדיוק כפי שנדרש בשעתו בתהליך קבלת הדרכון הספרדי למגורשי ספרד (תהליך שכבר אינו זמין עוד). ייתכן שיהיו תוספות מסוג זה שעדיין לא הובהרו, כך שכעת יש לעקוב אחר המתרחש עד שתתקבל התמונה במלואה.