כמה מילים על החומצה ועל התפקיד שלה בגוף
Folid Acid או בעברית: חומצה פולית, היא ויטמין השייך לקבוצה של ויטמין B. קבוצת הויטמינים הזו, השוכנים תחת הקטגוריה של ויטמין B חיוניים עבור הגוף שלנו. בין היתר, הויטמין אחראי על הדברים הבאים:
- בנייה והתחדשות של התאים בגוף.
- תהליך חילוף חומרים תקין.
- שכפול ה DNA תוך מניעה של שינויים גנטים ומוטציות שונות.
- יצירה של תאי דם אדומים, כלומר, מחסור באיזון של הגוף בהיעד החומצה עלול להוביל להתפתחות של אנמיה.
- הגנה על מערכת העיכול.
- החומצה מעודד פעילות תקינה של הלב.
והיד עוד נטויה. אנחנו יודעים כי נטילה באופן קבוע של החומצה משפרת את בריאות החניכיים, היא יודעת לעבד חומצות אמינו ועוד ועוד.

1 צפייה בגלריה
המדריך המלא על חומצה פולית
המדריך המלא על חומצה פולית
המדריך המלא על חומצה פולית
(צילום: Nandhu Kumar on Unsplash)

איך נדע על מחסור של החומצה בגוף
אז אנחנו רוצים לחלק את התשובה הזו לשניים. יש מקרים בהם ברור מעל לכל ספר כי עלינו לספק לגוף חומצה פולית על ידי תוספי תזונה, פשוט משום שבגוף אנחנו רואים מחסור בויטמין. אגב, אנחנו יכולים לדעת זאת בוודאות רק לאחר בדיקות דם. משום שהחומצה אחראית על כל כך הרבה מערכות ואיברים לעיתים לוקח זמן להצביע על מקור הבעיה. בדרך כלל המטופל יגיע להתייעץ עם הרופא לאחר שיסבול מכאבי ראש חזקים, חולשה, סחרחורות המופיעות במפתיע וכן הלאה. אם אחרי בדיקות דם מתברר כי חסרה לכם חומצה פולית, אין שום בעיה. הרופא ירשום לכם את המינון אותו אתם צריכים ליטול לפרק זמן עליו תחליטו בניכם ובתוך זמן קצר כבר תרגישו טוב יותר.
התשובה השניה מיועדת לנשים בהיריון. על כך נדבר בהרחבה ממש עכשיו.
מה נשים בהיריון צריכות לדעת
נשים בשנות הפוריות נוטות לסבול במידה רבה יותר ממחסור בחומצה פולית. פשוט משום שהן מאבדות דם במחזור, מה שמביא למצב בו הגוף מאבד כמות גדולה של כדוריות דם אדומות ועדיין לא מספיק לחדש אותן במהירות בה הוא מאבד מהן. בנוסף, כאשר הגוף עסוק ביצירה של חיים נוספים, עם התפתחות העובר ברחם, הוא צריך להחזיר לעצמו ויטמינים וחומרים חיוניים כדי לשמור על בריאותה של האמא כמו גם על בריאות העובר. בנוסף, אנחנו יודעים כי צריכה באופן קבוע של חומצה פולית מונעת התפתחות של מומים בעובר, בעיקר במוח ובעמוד השדרה. החומצה אחראית בין היתר על התפתחות תקינה של מערכת העצבים ולכן יש חשיבות רבה לנטילה באופן קבוע של תוסף התזונה האמור. כיוון שהתעלה העצבית העוברת בעמוד השדרה ומגיעה למוח מתפתחת בשבועות הראשונים של ההריון, לעיתים עוד לפני שהאישה מודעת לכך שהיא הרה, יש המלצה גורפת לכל הנשים בגיל הפריון אשר לא נוטלות אמצעי מניעה, ליטול באופן קבוע את החומצה גם אם עדיין לא נכנסו להריון בפועל.
האם אפשר לצרוך את הויטמין דרך תזונה?
ישנם מאכלים בהם אפשר למצוא ריכוז גבוה של חומצה פולית. למשל, עלים ירוקים, קטניות, דגנים מלאים, פירות הדר ועוד. הבעיה נובעת מכך שגם לאחר צריכה של המאכלים הללו, הגוף לא סופג את מלוא החומצה ואת הכמות הדרושה לו. בדרך כלל, וודאי אם המטופל סובל ממחסור בעקבות נסיבות כאלו ואחרות, עליו להשלים את הכמות תוך נטילה של תוסף מזון באופן קבוע.
כך או אחרת יש להתייעץ עם רופא
אמנם, היום אפשר לרכוש את המוצר דרך הרשת, מה שהופך את התהליך כולו נגיש ונוח. עם זאת, כל האמור במאמר הזה הוא לא תחליף לייעוץ של גורם רפואי מוסמך. כדאי לברר את הנושא עם איש מקצוע המכיר את הפרטים בתיק הרפואי שלכם באופן אישי.


מוגש מטעם: מדיטק