אז בכדי להקל עליכם את השגת המטרה, להלן מדריך שלב אחר שלב שיעזור לכם ליצור תוכנית פיננסית לתקופת הלימודים:
הבנה ותכנון של הוצאות הלימודים
בשלב זה יש לערוך רשימה מסודרת ומעמיקה של כל ההוצאות המתוכננות לתקופת הלימודים שלכם, כולל: שכר לימוד, ספרי לימוד, ציוד, לינה, תחבורה וכל עלויות נלוות אחרות. היו יסודיים ומציאותיים בהערכת ההוצאות הללו.
בדקו אפשרויות לקבלת סיוע כלכלי ומלגות
חשוב לערוך מחקר לגבי כל אפשרויות הסיוע הפיננסיות ובין היתר: מלגות, מענקים או הלוואות סטודנטים שעשויות להיות זמינות בעבורכם. זה יכול להפחית משמעותית את הנטל הכלכלי שלכם במהלך הלימודים.
החדשות הטובות שיש לא מעט אפשרויות למלגות ולכן, למחקר מעמיק והיכרות טובה עם כמה שיותר אפשרויות שכאלו, הן פעולות אשר יכולות להעלות את הסיכויים שלכם ליהנות מסיוע כספי. כמובן, שכל מלגה שתקבלו אמורה להיכנס לתוכנית הכלכלית שלכם – בהתאם לסכום הכסף אותו אתם עתידים לקבל ממנה.

1 צפייה בגלריה
תואר ראשון
תואר ראשון
תואר ראשון
(צילום: pexels)

הערכת מקורות הכנסה
ברוב המקרים, יש קושי לשלב עבודה עם הלימודים ובעיקר בשנה הראשונה. כמובן, שיש תארים שידרשו ממכם יותר מחויבות ללימודים ויש כאלו שפחות – לכן, כאן כדאי גם להכניס לתמונה מה אתם הולכים ללימוד, האם אתם לקראת תואר בהנדסת חשמל, תואר ראשון במשאבי אנוש או כל תואר אחר. כדאי לקחת בחשבון גם מקורות הכנסה אחרים כמו: תוכניות חיסכון, פוטנציאל רווח מעבודה חלקית, תמיכה כספית ממשפחה או כל מלגה שכאמור, אתם כבר יודעים באופן וודאי שאתם עתידים לקבל. היו מודעים לסכום הכולל של הכספים העומדים לרשותכם עבור הלימודים שלכם.
תכננו תקציב ייעודי
יש לתכנן תקציב מפורט המתאר את ההכנסות וההוצאות שלכם עבור כל סמסטר או שנה אקדמית. להקצות כספים עבור שכר לימוד, עבור מגורים (אם אתם מתכננים לעזוב את בית ההורים במהלך תקופת הלימודים), הוצאות מחיה, ספרי לימודי, תחבורה וצרכים אחרים.
עקבו אחר ההוצאות שלכם
יש להקפיד ולעקוב באופן תמידי ועקבי אחרי ההוצאות שלכם זאת בכדי להבטיח שאתם עומדים בתקציב שלכם. כדאי לשקול לעשות שימוש באפליקציות או בגיליונות אלקטרוניים כדי לפקח על ההוצאות שלכם ולזהות אזורים שבהם תוכלו לחסוך כסף.
צמצום של הוצאות כספיות לא חיוניות
יש לצמצם הוצאות כספיות שהן לא בהכרח חיוניות ולהתמקד אך ורק בהוצאות הכרחיות. חפשו אסטרטגיות שיאפשרו לכם לחסוך בעלויות, כמו קניית ספרי לימוד משומשים, שימוש בתחבורה ציבורית או לדוגמא, בישול בבית במקום לאכול בחוץ.
חשיבות חסכון למקרי חירום
אם יש לכם את האפשרות הזאת ההמלצה היא ליצור חסכון למקרי חירום. חיסכון אשר מטרתו לכוסות הוצאות בלתי צפויות שעלולות להתעורר במהלך הלימודים. רשת ביטחון יכולה למנוע ממכם להסתמך על הלוואות בריבית גבוהה או כרטיסי אשראי ולכן, כדאי לעשות כל מאמץ על מנת לייצר חסכון שכזה.
לנסות ולמצוא עבודה במשרה חלקית כבר בשלב זה
כדאי לבדוק הזדמנויות להתמחות או משרות חלקיות, עדיף כאלו אשר יהיו קשורות לתחום הלימודים שלכם. לדוגמה אם התחלתם לימודי פסיכולוגיה או לימודי משפטים מומלץ להתמודד על משרה בחברה או במשרד הקשורים למקצוע הלימודים, עבודות כאלו יכולות לספק הכנסה נוספת וניסיון עבודה יקר ערך.

מוגש מטעם: המרכז האקדמי למשפט ולעסקים