למה הברכיים רגישות כל כך
הברכיים הן מפרק רגיש מכמה סיבות. קודם כל, אנחנו רוצים להזכיר כי השלדה, העצמות שלנו, הן אלו המאפשרות לנו לפעול בעולם בחופשיות. כלומר, העצמות שלנו מאפשרות לנו ללכת, לחזור, לשבת או לעמוד. בלי עצמות חזקות, למעשה לא נוכל לעשות דבר מכל אלו. למה הברכיים דווקא נחשבות למפרק רגיש במיוחד? הברך אחראית על החיבור בין עצם הירך והשוק. הברך היא לא רק מפרק אשר בזכותו אנחנו יכולים ליישר ולכופף את הרגל. אלא, המפרק משמש בתור בולם זעזועים טבעי. כל פעם, כאשר הרגל שלנו באה במגע עם האדמה, הגוף סופג סוג של זעזוע. כדי שהעצמות לא יספגו את הזעזוע הזה, מפרק הברך נמצא שם כדי לבלום את המכה. מכאן שלאורך השנים, בעקבות עליה במשקל או פעילות גופנית מאומצת, המפרק מתחיל להישחק. השחיקה מביאה להתפתחות של כאבים והם גם משמשים בתור נורת אזהרה. כאבי ברכיים מלמדים אותנו כי הגוף סובל ממצוקה ועלינו לטפל בבעיה במהירות.

1 צפייה בגלריה
כאבים בברכיים
כאבים בברכיים
כאבים בברכיים
(צילום: Dr. Manuel González Reyes from Pixabay)

מה הגורמים לכאבים מהסוג הזה
הזכרנו כמה מהסיבות קודם לכן, אבל כעת נרחיב. כאבי ברכיים נובעים משחיקה במפרק הברך. השחיקה הזו יכולה להתרחש בעקבות שימוש לא נכון ומאסיבי במפרק. אם על ידי פעילות גופנית מאומצת לאורך זמן, עליה במשקל או התבגרות. רבים מעל גיל 45 ידווחו או מדווחים כבר עכשיו על התפתחות של כאבים באיזור הזה. בנוסף, מחלות אוטואימוניות יכולות גם להביא להתפתחות של דלקת. מחלות אוטואימוניות אלו מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו. הן יכולות להתפתח מכל מיני סיבות ועלינו לערוך אבחנה מסודרת לפני שנבחר כיצד לטפל במקרה ומה עלינו לעשות כדי לשפר את המצב.
מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את המצב
ראשית, חשוב לפנות כדי לקבל אבחון מסודר. הבעיה היא בכך שרבים מדי חשבים כאבי ברכיים אבל חושבים כי הם יכולים להתעלם מהבעיה ולא לפנות לקבלת סיוע. כך, הם לא עושים את הפעולות הדרושות כדי להקל על המפרק ובפועל, אנחנו נראה הדרדרות והחמרה במצב. לכן, פניה לאיש מקצוע מנוסה וקבלת אבחון זה כבר שלב ראשון וקריטי בדרך, כדי להרגיש הרבה יותר טוב. בהמשך, אנחנו נרצה להחליט, איך אנחנו רוצים לטפל בבעיה. יש לנו כמה דרכים לעשות זאת.
אילו שיטות טיפול נהוגות היום
במידה והמטופל סובל מאותם כאבי ברכיים ומקבל אבחנה מבדלת, אנחנו יכולים להתחיל בטיפול. בדרך כלל אנחנו נראה שחיקה של הסחוס או העצמות עצמן, מה שמביא להתפתחות של דלקת. הטיפולים האפשריים הם:
1. איזון תרופתי: לעיתים, בתגובה לדלקת אנחנו יכולים פשוט לספק מענה תרופתי. יש מקרים בהם גם איזון תזונתי כמו קיום פעילות גופנית המתאימה למצב יכולים להועיל. תרגול באופן קבוע משפר את הביצועים של המפרק ומעבר לכך, תורם לכך שתדעו איך להניע אותו בלי להסב לו נזק נוסף.
2. ניתוח להחלפת מפרק: במקרים מסוימים השחיקה מאסיבית כל כך עד שעלינו 'להחליף את המפרק'. כדי לעשות זאת אנחנו מכניסים בפרוצדורה כירורגית, חלקים סינטטים אשר מחליפים את האיברים הפגועים. על פניו זה נשמע כואב ולא נעים. אבל אנחנו כאן כדי להרגיע ולספר לכם כי מדובר על פרוצדורה שכיחה יחסית וכזו אשר בדרך כלל מסתיימת בהצלחה יתרה. כמעט ללא יוצא מין הכלל.
הכי חשוב זה לשמור על הבריאות
אם אתם מרגישים אי נוחות ואתם רוצים להתייעץ, עכשיו זה הזמן הנכון לעשות זאת. ד"ר רמי כרדוש הוא אורתופד מומחה, סגן מנהל מחלקה בבית החולים שמיר. אם אתם מחפשים מענה מקצועי, עכשיו הזמן ליצור קשר ולקבל מענה בהקדם.

מוגש מטעם: ד"ר כרדוש