מה זה, בכלל, פוליסת חיסכון?
הדבר הראשון שצריך לזכור במונח פוליסת חיסכון , הוא ששרבוב השם 'פוליסה' מתעתע. בפועל אין בפוליסת החיסכון שום רכיב ביטוחי ומדובר במוצר פיננסי שהוא נטו השקעה וחיסכון. אז מאיפה הגיעה ה׳פוליסה'? ובכן, הסיבה שהמונח הזה שורבב לשם המכשיר הפיננסי הזה, היא משום שמי שמשווק ומציע אותו הם חברות הביטוח. בעבר, חברות ביטוח עסקו בביטוח ולא הייתה להם דריסת רגל בשוק החיסכון וההשקעות (למעט במקרה של ביטוח פנסיוני וביטוח מנהלים, העילה לכך ששווקו על ידי חברות הביטוח הייתה שהם מוצרים היברידיים שכוללים גם רכיב ביטוחי).
במסגרת הרפורמות בשוק החיסכון וההשקעות ורצון של המחוקק להגביר את התחרות ואת ההיצע הפיננסי, חברות הביטוח קיבלו אישור להצטרף לבנקים וגורמים אחרים בשוק ההון ולהציע גם מוצרי השקעה וחיסכון. בדומה לבנקים ובתי ההשקעות, גם חברות הביטוח מתמחות בניהול כספים בהיקף גדול, נהנות מידע פיננסי ומפוקחות על ידי רגולטור מטעם המדינה, כך שההחלטה לפתוח את מגרש ההשקעה והחיסכון לתאגידים האלה, הזרימה דם חדש והיצע מוצרים חדש לשוק.
העניין הזה מעניק לציבור המשקיעים והחוסכים עוד אלטרנטיבות ומגביר את התחרות, עובדה זו, כשלעצמה מטיבה עם הציבור והופכת את השוק כולו למשתלם ונגיש יותר. מכאן, שהמונח 'פוליסה', לא קשור לרכיב ביטוחי, אלא לעובדה שהגוף הפיננסי שמספק אותו הוא תאגיד בתחום הביטוח.

1 צפייה בגלריה
פוליסת חיסכון - למה היא כל פופולרית?
פוליסת חיסכון - למה היא כל פופולרית?
פוליסת חיסכון - למה היא כל פופולרית?
(צילום: FREEPIK)

הציבור נוהר לפוליסות החיסכון
למרות שמדובר במוצר חדש יחסית, הרבה מאוד ישראלים כבר ניידו כספים שהיו מופקדים באפיקי השקעה וחיסכון מסורתיים (בעיקר מהמערכת הבנקאית) אל פוליסות החיסכון. נכון לכתיבת שורות אלו, כבר מנהלות קרוב ל- 100 מיליארד ₪ ש"ח. מה סוד הקסם של פוליסות החיסכון? ובכן, למרות שציבור המשקיעים בישראל ידוע כחובב חידושים, עושה רושם שפוליסת החיסכון אינה בגדר טרנד חולף. מדובר במכשיר השקעה משוכלל שאימץ את שיטת המסלולים הנהוגה בניהול של תיקי השקעה (ברף כניסה הרבה יותר נמוך). כשמוסיפים לזה את העובדה, שבדרך כלל, דמי הניהול הנהוגים בפוליסות החיסכון נמוכים משמעותית ממה שמקובל בניהול תיק השקעות עצמאי, אפשר להבין למה הן כל כך אטרקטיביות ונחשבות לדבר הכי חם בשוק החיסכון הישראלי בתקופה האחרונה.
מאחר ומדיניות ההשקעה של פוליסות החיסכון נקבעת על ידי אותה ועדת השקעות מנוסה שמנהלת את ההשקעות של תאגיד הביטוח, הן נחשבות לאמינות.

מי שמחפש עוד סיבות לפופולריות הגואה של פוליסות החיסכון, יקבל חלק מהתשובה גם בשל הסיבות הבאות:
חשיפה להשקעות אלטרנטיביות
פקטור נוסף באטרקטיביות של פוליסות החיסכון, קשור לכך שחלק ממסלולי ההשקעה מסתמכים על השקעות בנכסים לא סחירים, כמו למשל נדל"ן. בתקופה לא יציבה מדינית וכלכלית, היכולת להתנתק ממדדי ההשקעות של הבורסה, מספקת יציבות שהרבה פעמים גם מניבה תשואות יפות. בכל מסלול השקעה יש גיוון המשמש לגידור ההשקעה כחלק מהדי אן איי של המכשיר הפיננסי. גם הפן הזה מוסיף מנגנון מייצב להשקעה.

גמישות ונזילות יוצאות דופן
כבר הזכרנו את שיטת המסלולים, במסגרתה כל משקיע בוחר את מסלול ההשקעה המתאים לצרכים ולאופי שלו (בקשת שבין מסלול מאוד סולידי למאוד מנייתי), כך שלא מדובר ב"חתונה קתולית" עם המסלול. אם השתנו התנאים בשוק, הצרכים של המשקיע או אם סתם התחשק לו לשנות את הדעה, להגדיל או להקטין את החשיפה לרכיב כזה או אחר - כל מה שצריך לעשות זה לתת הוראה (באמצעות האפליקציה או באמצעות הטלפון) להחליף מסלול והעניין הזה יתבצע, בהתאם לזמנים הנקובים בפוליסה ללא קנסות או עלות נוספת ומבלי שהמעבר ייחשב אירוע מס. הגמישות הזו באה לידי ביטוי גם בנזילות של הכסף. כספי המשקיע אינם מעוגנים, כמו באפיקי השקעה אחרים, הנזילות שלהם גבוהה.

הלוואות על חשבון החיסכון
כמו במכשירים פיננסיים שמאפיינים את שוק הגמל וההשתלמות, גם פוליסות החיסכון מאפשרות למנף את הכסף שנצבר באמצעות הלוואה בתנאים מסחריים מועדפים.

זה היה, על קצה המזלג, הסבר מדוע כמעט 100 מיליארד שקלים לא טועים.
מובא כמידע כללי על ידי מנורה מבטחים ביטוח בע"מ, המשווקת פוליסות חיסכון (Top Finance), ואינו מהווה הצעה, המלצה או ייעוץ בעניין כדאיות החיסכון והתאמתו לצרכיו של אדם.
האמור כפוף לתנאי הפוליסה ונהלי החברה. אין התחייבות להשגת תשואה. מתן הלוואה כפוף לתנאי הפוליסה ומדיניות החברה, אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור ריבית, חיובים והליכים משפטיים לרבות פדיון הכספים הצבורים בפוליסה וחיוב במס, והליכי הוצאה לפועל.

מוגש מטעם: מנורה מבטחים
פורסם לראשונה: 12:46, 25.07.24