עכשיו מלחמה: ההייטק הישראלי מתמודד עם המלחמה הקשה
מלחמת חרבות ברזל פרצה בשביעי לאוקטובר 2023, ההשפעה האדירה על המדינה הגיעה מכל כיוון אפשרי, אחד מהענפים הבולטים ביותר במשק הישראלי שהושפע גם הוא כתוצאה מהמלחמה הוא ענף ההייטק והסטרטאפ.
על אף הצלחותיו הרבות של ההייטק בישראל ונוכח אתגרי ההסברה הלאומית לאורך השנים, מלחמת חרבות ברזל הייתה ועדיין הינה מכה קשה ומאתגרת בעבור כל חברה ובמיוחד בהייטק שמושפע מכל תזוזה בינלאומית ובמיוחד מכזו המתרחשת אצלו בבית.
ההייטק הישראלי נאלץ להתמודד עם ביקורת בינלאומית רבה ובעיות פנימיות כמעט בכל חברה במשק הישראלי שנוצרו עקב מנהלים ועובדים שיצאו למילואים, אתגרים מסוימים בגיוס הון, פרויקטים שמתעכבים ואתגרים רבים נוספים המשפיעים על מכלול ההצלחה של חברות ההייטק.

1 צפייה בגלריה
ד"ר חן שפירא
ד"ר חן שפירא
ד"ר חן שפירא
(צילום:ד"ר חן שפירא / יחצ)

ד"ר חן שפירא ממקימות הסטארט אפ Quai.MD, נחשפה להרבה אתגרים בתפקידה הבכירים בעולמות הרפואה, לרבות מצבי חירום: "בתפקידי המגוונים הרבים בחיי, בין היתר כמנהלת בית החולים כרמל ומנהלת מרחב חיפה וגליל מערבי בקופת חולים כללית, התמודדתי עם מצבי לחץ בשגרה ובמיוחד בחירום ומלחמה. התמודדות עם מצב שובר שגרה, קשה ככל שיהיה, מצריך כלים וניסיון ניהולי, הפקת לקחים ממקרי עבר ויכולת להתמודד עם מצבי חירום מתמשכים, הדומים לא פעם למלחמה הקשה והארוכה איתה אנחנו מתמודדים בימים אלו. עסקתי רבות במוכנות לאירוע חירום, במשך 14 שנה כיהנתי כיו"ר הועדה הארצית להערכות בתי החולים לאירועי קרינה של האגף לשעת חירום וכיו"ר הצוות להיערכות חירום בשגרה ומלחמה של כלל בתי החולים בחיפה. התפקידים האלו הכשירו אותי היטב למצבי חירום ומלחמה מאתגרים ומלווים אותי גם היום בעולם ההייטק".

ד"ר חן שפירא: "מנהלים ועובדים במילואים, לוחות זמנים מתעכבים"
חברת Quai.MD מספקת מערכת בינה מלאכותית המציעה פתרונות מיטביים לרופאים בהתבססות על פרוטוקולים רפואיים בינלאומיים ושל המוסד הרפואי עצמו, והמבוססים על שימוש במידע רפואי מבוסס ורחב היקף מתוך הספרות המקצועית והמתעדכן מעת לעת. האפליקציה תומכת ברופא בהחלטות על הצעד הבא הנכון באבחון, ובעצם מצמצמת את השונות בטיפול ומאפשרת לצמצם את הפערים בין רופאים וותיקים לרופאים חדשים.

כבכירה בחברה ד"ר חן שפירא התמודדה ונחשפה לאתגרים המורכבים שהחברה מתמודדת איתם, בדומה לחברות הייטק רבות. בעקבות המלחמה גם ב- Quai.MD התמודדו עם אתגרים שהצריכו מהחברה להגדיל ראש ולמצוא פתרונות יצירתיים למצב המורכב: "בקוואי אם די ההתמודדות עוד מתחילת המלחמה, מספר גדול של אנשי צוות גויס למילואים, ליתר דיוק במשך שלושה חודשים מחצית מהצוות גויס למילואים, רובו מצוות הפיתוח. כמו כן אחד מאנשי הצוות שרת סה"כ במצטבר 7 חודשים, ושוחרר רק לאחרונה. אנחנו מתמודדים עם גאווה והצדעה ענקית מצד אחד, ורצון לשמור על רצף עבודה והצלחה ומהצד שני".

האם חלו עיכובים בלוחות הזמנים? ד"ר חן שפירא מסבירה: "מטבע הדברים, גיוס של מחצית הצוות לשירות מילואים השפיע על קצב התקדמות המוצר, אך לשמחתנו הרבה הלקוחות שלנו הבינו את המורכבות ואת המצב".
ומה לגבי התאוששות מן המלחמה? ד"ר שפירא עם הצפי של הייטק להמשך המלחמה: "כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל מעוניינים בהחזרת החטופים שלנו ובהחזרת הביטחון לכל חלקי הארץ כמה שיותר מהר, כדי שכל העקורים יוכלו לחזור לבתיהם בדרום ובצפון. יחד עם זאת, מהבחינה עסקית אין ספק שאם תפרוץ מלחמה בגזרת הצפון יאלץ את ההייטק הישראלי לספוג מכה קשה נוספת".
מוגש מטעם: ד"ר חן שפירא - Quai.MD