נתוני מכירות מכל העולם מצביעים על המספר החשוב והוא שאחד עשר אחוזים מכלל הרכבים הנמכרים בכל העולם הם רכבים חשמליים. הנתון הזה אומר שלפחות אחד מכל עשרה רכבים הוא חשמלי.
אם מסתכלים על עקומת המכירות של רכבים חשמליים מהשנים האחרונות, ניתן לראות שחלה עלייה גבוהה ועקבית בכל העולם ושיש התעוררות בקרב הקהל. גם בישראל ניתן לראות את זה היטב כאשר בשנתיים האחרונות נכנסו לשוק המקומי דגמים חשמליים רבים ובראשם טסלה מודל 3, שהקפיצה את המכירות כאן פי כמה, בטח בהשוואה לשנים קודמות.
מה קרה בשנים האלה פתאום? אין כאן סיבה אחת אלא הצטברות של כמה דברים שקרו ביחד. בראש, ניתן לראות את דעת הקהל העולמית והשיח על שינויי אקלים. בשנים האחרונות כל העולם חווה אסונות טבע בתדירות גבוהה מאי פעם. השינויים הללו הם תוצאה של זיהום האוויר והנזק שנגרם לשכבת האטמוספירה בעשורים האחרונים. השיח העולמי על התחממות כדור הארץ גרם לשינוי בתפיסה לגבי שימוש בתחבורה ומעבר לרכבים שאינם מזהמים.
דבר נוסף הוא יצרניות הרכב הגדולות אשר מקדמות בעצמן פיתוח וייצור של רכבים חשמליים עם טווח ארוך בנפח גדול יותר כל שנה. בחזון של החברות הללו יש ייצור של רכבים חשמליים בלבד, על חשבון הרכבים המזהמים וכבר הוקצו לטובת העניים תקציבי ענק של מיליארדים הפרוסים לטווח של העשור הקרוב. המגמה היא להפוך את כל עולם תעשיית הרכב לחשמלי בעתיד, דבר שעונה על הביקושים וגם ממשיך להזרים רווחים לחברות הרכב.

1 צפייה בגלריה
(צילום: UNSPLASH)

פן אחר הוא מדיניות תחבורתית ירוקה. באיחוד האירופי החליטו לאסור מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2035 ויש מדינות אירופאיות שמקדימות את החלטת האיחוד וכבר מכינות חוקים משלהן לגבי איסור מכירת רכבים מזהמים עוד לפני תאריך היעד שנקבע. בריטניה, שוודיה, דנמרק והולנד רוצות להקדים את האיסור בשטחן לשנת 2030 ונורווגיה אף מחמירה ורוצה לאסור מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2025, כלומר לא עוד הרבה זמן, במונחים תחבורתיים.
בסין, שוק רכב חשמלי אדיר בפני עצמו, החלו לפני כמה שנים לעודד ייצור של רכב חשמלי על ידי מענקים ממשלתיים לחברות רכב ואף ניתנה עזרה בהקמת חברות רכב חדשות שיעסקו בייצור חשמלי בלבד. חלק מהעניין כאן הוא תחרות של סין עם יצרניות הרכב הגדולות והרצון הסיני להיות מובילים במכירות עולמיות.
גם בארצות הברית החלו שינויים בכיוון. חוק האקלים שעבר השנה מתייחס לצד התחבורתי בדמות מענקים לקניית רכב חשמלי כחלק מהמאבק להורדת הפליטה המזהמת. בנוסף, בקליפורניה חל איסור על מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2035. זה אולי נראה עניין קטן, אך קליפורניה מהווה שוק רכב גדול מאוד בארצות הברית ושינויים אצלה משפעים גם על מדינות אחרות בארצות הברית, כך שהצפי הוא שבעוד מקומות יאסרו על מכירת רכבים מזהמים ויקדמו יותר רכבים חשמליים.
בכל המקומות הללו ובשאר העולם, הקהל הבין שאפשר להשתמש ברכב ובאותו הזמן לא לזהם את הסביבה. רכבים חשמליים כיום הם טכנולוגיים, מאובזרים, בטיחותיים ויש להם ביצועי כביש גבוהים. אפשר גם לראות שטווח הנסיעה שלהם השתפר וכיום ניתן לטעון רכב חשמלי בפעם אחת שתספיק למאות קילומטרים של נסיעה רצופה. בקרוב לא רק אחד מכל עשרה רכבים בעולם יהיה חשמלי אלא הרבה יותר מזה.
מה הלאה? אין ספק שלא ניתן לחזור אחורה לעידן של התחבורה המזהמת והרועשת. העתיד התחבורתי בכל העולם הוא חשמלי, נקי וידידותי לסביבה הרבה יותר מאי פעם. השיח הציבורי, יצרניות הרכב ורגולציות של מדינות בעולם הביאו את שוק הרכב לשינוי המתרחש כיום, עם הפנים לעתיד חשמלי ובריא יותר לכולנו.

מוגש מטעם: evm