האם התרשלות קשה של הצוות הרפואי גרמה ללידה מוקדמת, שהפכה עובר בריא למשותק מוחין, שיישאר נכה וסיעודי לשארית חייו? כך לפחות נטען בתביעת עתק שהוגשה לאחרונה על ידי עורך הדין נתנאל בירן, בשמו הילד והוריו, נגד קופת חולים ובית החולים מאיר בכפר סבא.
3 צפייה בגלריה
תביעת ענק. הילד נולד עם נכויות קשות
תביעת ענק. הילד נולד עם נכויות קשות
תביעת ענק. הילד נולד עם נכויות קשות
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
על פי התביעה, הרופאים המטפלים ידעו כי האישה סובלת ממחלה המטולוגית, הפוגעת בקרישת הדם, מחלה המגבירה מאד את הסיכויים ללידה מוקדמת ולסיבוכי לידה, אך לא עשו את הקישור בין הדברים.

3 צפייה בגלריה
עו"ד נתי בירן
עו"ד נתי בירן
עו"ד נתי בירן
(צילום: סיוון אופיר)

על פי הנטען, לא רק שמחלת האישה לא טופלה כראוי, אלא שהרופאים המיילדים שליוו את הריונה מטעם קופת החולים ובית החולים מאיר, כלל לא התריעו בפניה כי הריונה כרוך בסיכון רב ללידה מוקדמת. בנוסף, כך נטען, הרופאים לא רשמו לאישה טיפול תרופתי שהיה עשוי לעכב בצורה משמעותית את לידתה המוקדמת, ובכך להציל את בנה מגורלו המר.
לדברי עו"ד בירן, לידה מוקדמת מתחת לשבוע ה-30 מגבירה בצורה משמעותית את הסיכוי שהיילוד יסבול מנכויות קשות, כשברוב המקרים, לקויות אלה נובעות מחוסר התפתחות מוחית, ולעיתים קרובות כרוכות גם בשיתוק מוחי – כפי שקרה במקרה זה.
בחודשי הריונה הראשונים אובחנה האם כסובלת מתת פעילות של בלוטת התריס ולאחר מכן כסובלת מדלקת בדרכי השתן. בחודש החמישי להריונה היא עברה סדרת בדיקות נוספות בקופ"ח כללית שנמצאו תקינות, אך לא בוצעה בה מדידה של אורך צוואר הרחם ולא ניתנו המלצות המתאימות להיריון בסיכון, כמו הימנעות מפעילות גופנית מאומצת.
לדברי עו"ד בירן, לאורך כל הדרך, הסתפקו הרופאים המטפלים בהמלצות למעקב בלבד, ללא התייחסות לסיבוכים האפשריים.
בחודש השביעי להריונה הבחינה האישה בהפרשה דמית, ומיהרה להגיע, בכוחות עצמה, לקופת החולים. בבדיקה אותה עברה, נמצא כי צוואר הרחם מצוי בפתיחה של 3 אחוזים ומחיקה של 100 אחוזים. נתונים אלה מצביעים, לדברי עו"ד בירן, על לידה המתרחשת בפועל. היא הובהלה למיון של בית החולים 'מאיר' בכפר סבא, וביום המחרת עברה ניתוח קיסרי, במהלכו נשלף מבטנה יילוד במצב פגות קשה, במשקל של 785 גרם.
לאחר לידתו, אושפז הפעוט למעקב ביחידה לטיפול נמרץ פגים בבי"ח 'מאיר', שם אובחן בין השאר כסובל מפגיעה מוחית בגזע המוח, מום לבבי ותסמונת מצוקה נשימתית שבגינה הונשם לאורך 9 ימים.
לדברי עו"ד בירן, כתוצאה מהלידה המוקדמת, סובל הילד מנזק נוירולוגי חמור ורב תחומי המשפיע על יכולותיו המוטוריות, הקוגניטיביות, התקשורתיות וההתנהגותיות. כיום, משמלאו לו שנתיים ימים, הוא ממשיך לסבול גם מלקות ראיה משמעותית, התקפי פרכוס חוזרים ונשנים ועיכוב התפתחותי ניכר, המתבטא בין היתר בחוסר יכולת לאכול בכוחות עצמו, להלך, ולשלוט בסוגריו.
לכתב התביעה צורפה חוות דעת מאת ד"ר בנימין זילברמן, מומחה רפואי בתחום הגניקולוגיה ומנהל היחידה להיריון בסיכון גבוה בקופ"ח "מאוחדת" בחיפה.

3 צפייה בגלריה
בית חולים מאיר
בית חולים מאיר
בית חולים מאיר
(צילום: יוגב עמרני)

ד"ר זילברמן קובע כי אי-ביצוע מעקב ההיריון ע"י מרפאות 'כללית' ומרפאת הריון בסיכון גבוה במרכז הרפואי "מאיר", מהווה סטייה חמורה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת. לדבריו, המעקב הלקוי עומד בבסיס מצבו הקשה של הפעוט, וככל הנראה, מהווה גורם ישיר ללקויות והמגבלות שאותן יישא לשארית חייו.
בנוסף, מציין ד"ר זילברמן בחוות דעתו, כי הרופאים המטפלים לא ביצעו מדידות של אורך צוואר הרחם, כפי שמתחייב במקרים מסוג זה של היריון בסיכון. לדבריו, ניתן להניח שבמידה והיה מתבצע מעקב היריון קפדני, הייתה נמנעת הופעת הצירים המוקדמת, דבר שהיה מאפשר עצירה של התקצרות צוואר הרחם, וכך היו נמנעים סיבוכי הפגות.
לתביעה צורפה חוות דעת נוספת, מאת פרופ' אלי להט, מומחה לנוירולוגית ילדים. פרופ' להט העריך בחוות דעתו, כי קיים קשר ישיר בין הפגות המשמעותית וסיבוכיה, לבין הנזק הנוירולוגי שנגרם לפעוט.

קראו גם:

לדברי פרופ' להט, זיהוי תחילת הלידה מוקדמת בראשיתו, היה מאפשר לצוות המטפל לנקוט בפעולות הנדרשות, ולאפשר מתן טיפול תרופתי שיאריך את משך ההיריון. הארכת ההיריון עשויה הייתה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לנזק נוירולוגי ולשיתוק מוחי, כפי שאירעו במקרה זה.
להערכתו של פרופ' להט, הפעוט לא יפתח בעתיד יכולת למידה, ועל כן לא יוכל לרכוש השכלה ומקצוע. משום כך, סביר להניח שהתובע לא יהיה מסוגל לפרנס את עצמו, ויזדקק לעזרה וסיוע משמעותיים לאורך כל חייו.
לדברי עו"ד בירן, גורל התינוק נחרץ בלידתו, וכך גם נחרץ גורלם של הוריו, שיסבלו בין השאר מהפסדי השתכרות משמעותיים, והוצאות רפואיות וטיפוליות כבדות.
את התביעה לפיצויי העתק, ולכל הפחות 2.5 מיליון שקלים, הגיש עו"ד בירן, בשם ההורים ובנם, נגד קופת חולים 'כללית', ונגד המרכז הרפואי 'מאיר'. התביעה הוגשה בימים אלה לבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד. טרם הוגש כתב הגנה.
מבית חולים מאיר טרם נמסרה תגובה, והיא תפורסם כשתתקבל.