בימים אלה, כשההגבלות הולכות וגדלות והמילה "סגר" נזרקת מכל כיוון, כל משפחה מחפשת פתרונות משלה להצלת יולי-אוגוסט.
"בגל הראשון החרדה היתה מאוד גבוהה אבל המורל היה יותר גבוה, כי היתה תחושה של אחדות לאומית שנתנה לנו כוח", אומרת אריאל שער־מנדל, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת.
גל שניגל שני
גל שני
(צילום: shutterstock)
"כולנו השמענו סיסמאות של 'נעבור את זה ביחד' והיה לנו רצון לעמוד במרפסת ולהריע. בגל השני זה הפוך: החרדות פחתו כי הסתגלנו ולמדנו, אבל המורל הרבה יותר נמוך. יש פחות אנרגיה ל'ביחד' ולעידוד הלאומי ואין אמונה במנהיגים. אנשים מבינים שזאת ריצת מרתון ולא ריצת 100 מטר והתובנה המבהילה מחלחלת בכל הנימים. בגל הראשון אמרנו, 'יאללה, נתגבר, נעשה מהלימון לימונדה', אבל כל זה התחלף בתחושה של עייפות וייאוש הולך וגדל".
"החופש הגדול מוצא את האנשים סגורים בחלק ניכר מהזמן, עם יותר ילדים בבית, פחות אפשרויות בילוי, פחות כסף ויותר תשישות, לכן ההתמודדות הרבה יותר קשה.
הכי חשוב: לא לשכוח את הזוגיות. היא הבסיס להצלחה של הקיץ הזה. אם תהיו רק הורים ותשכחו שאתם קודם כל בני זוג, מהר מאוד תתחילו לריב על כל דבר. להיות הורים טובים זה לא מספיק, כדי להטעין אחד את השני ולהתמלא באנרגיות חייבים לגנוב קצת זמן זוגי, ואז אפשר לחזור לטפל בבית ובילדים.
ביחד. כיוון שהחיים עכשיו מטורפים, אין כסף והילדים בבית, ההמלצה שלי: קחו לכם זמן לזוגיות (אפילו רבע שעה פעמיים בשבוע). צאו מהבית לסיבוב (אפשר עם הכלב) ושמרו על העקביות. כך תהיה המשכיות לשיחות שלכם ותרגישו שיש למה לחכות. זה הזמן שבו תוכלו לפרוק ולשתף. אם אין את זה – מתרחקים.
עזרה מחברים. הורים עם ילדים קטנים, נסו להיעזר בקבוצת חברים לחלוקת הנטל.
משהו טוב מחכה. דמיינו בקול רם משהו חיובי וכיפי שתעשו ביחד כמשפחה בעוד כמה חודשים.
שחררו. תשקיעו בילדים שעה, שעתיים ביום, וביתר הזמן תזרמו. תנו להם להיות מול הטלוויזיה והמחשב ואל תדרשו מעצמכם יותר מזה, כי לא תחזיקו מעמד".
המורל הגבוה של המרפסות (משמאל) התחלף במחאה וייאוש המורל הגבוה של המרפסות (משמאל) התחלף במחאה וייאוש
המורל הגבוה של המרפסות (משמאל) התחלף במחאה
(צילומים: דנה קופל, שרון צור)

תכנון שבועי גמיש

בקבוצת הווטסאפ שפתחה ד"ר דורית דויטש בימי הגל הראשון, היא מחלקת עצות "הישרדות" שבועיות למשפחות.
"החופש הגדול בצל הקורונה מאופיין בעיקר בחוסר ודאות", אומרת דויטש, שמעבירה הרצאות וסדנאות בנושא עיצוב התנהגות. "אנשים לא יודעים מה יהיה מחר, הגזרות וההחלטות משתנות חדשות לבקרים וקשה לתכנן את מהלך הימים הקרובים. לכן מה שנדרש מאיתנו זה בעיקר גמישות וניהול זמן ממקום אחר: בעבר היינו מתכננים את החופש ברמה חודשית או דו־חודשית. כעת אי־אפשר לתכנן לחודש הבא ואפילו לא לשבוע הבא. לא ברור אם יהיו קייטנות, אם נעבוד מהמשרד או מהבית, אם החוף ייפתח או ייסגר ומה יהיה".
אז מה עושים?
"הכינו תוכנית שבועית בלבד שכוללת אפשרויות לשינוי. בכל יום קובעים מטלות חובה, מטלות רשות וזמן פינוק אישי: ריצה, ספר, משחק, גלידה, כל אחד מה שמתאים לו.
קבעו תקציב מראש ותכננו אותו לפי הייעוד: הזמנת פיצה, הליכה לבריכה, מה שמתאפשר.
נהלו מעקב יומי של מה נעשה במהלך אותו היום ובכל סופשבוע ערכו שיחה על מה היה טוב ונכון השבוע ומה צריך שינוי.
ההמלצות והתובנות זהות לכולם, אבל חשוב להכין לכל אחד את התוכנית המיוחדת לו בהלימה לגיל ולצרכים".
מימין: אורנה ארפי, אריאל שער-מנדל, דורית דויטשמימין: אורנה ארפי, אריאל שער-מנדל, דורית דויטש
אורנה ארפי, אריאל שער-מנדל, דורית דויטש
(צילומים: פרטי, יערה דלגושן, אורנה זנדני)

הסתגלות למצב קיצוני

"המגפה הבלתי נגמרת מעלה באופן טבעי את מפלס הסטרס והחרדה", אומרת אורנה ארפי, עובדת סוציאלית ומטפלת זוגית ומשפחתית. "יש תחושה שמדובר בתקופה בלתי נגמרת שרק מסתבכת ומשתנה באופן דינאמי. כולנו מושפעים ממנה בדרך זו או אחרת ונדרשת הסתגלות למצב קיצוני ולחוסר ודאות מתמשך.
"כל אחד מגיב אחרת ללחץ, אנשים שונים נלחצים מדברים שונים, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות, שיכולים להקל:
נסו להמשיך לנהל את השגרה המוכרת: להתעורר בשעה הרגילה, להתלבש באופן נוח וייצוגי ובשום אופן לא להישאר בפיג'מה או סמרטוט. לעשות מקלחת ממריצה, אפשר תוך כדי מוזיקה קצבית, להשתמש במוצרי היגיינה ריחניים.
תוסיפו משחקי הנאה עם הילדים, בלי חוברות, בלי לימודים בכפייה. אם הם מתעניינים ושואלים, פיתחו יחד איתם ספר ואינטרנט וצאו לחקור את העולם.
עשו ספורט ביחד (בזוג או עם הילדים) באמצעות אפליקציות מגוונות. אפשר לצייר קלאס עם גיר על המדרכה, לשחק במחבואים, לרכוב על אופניים. כל יום משהו אחר.
תאכלו נכון ולא מתוך סטרס. הנטייה לאכילה רגשית בתקופות לחץ מסיחה את הדעת מהטרדות, אבל עלולה להחמיר את תחושת הדכדוך. הפחיתו בצריכת אוכל מעובד ומשומר ואיכלו יותר מהטבע. הקיץ הוא זמן מצוין לאבטיח עם בולגרית, גלידות הום מייד, מיצים סחוטים ושייקים בריאים וצבעוניים שיעלו את המורל והקרירות בגוף.
תנו זמן לזוגיות ולא רק למשפחה. גם כשאתם על הקצה, דברו ביניכם, אל תצעקו. זיכרו שצופים בכם, שומעים אתכם ואתם מהווים מודל לחיקוי".