עמיטל ברחד היא אחות אונקולוגית במכבי שירותי בריאות בשרון כבר 25 שנים. את דרכה בסיעוד היא התחילה לפני 38 שנים ואת ההתמחות באונקולוגיה החל לפני 28 שנים. היא החליטה להתמחות בתחום הזה כי היו הרבה חולים אונקולוגים שלא היה להם מענה בקהילה.
1 צפייה בגלריה
עמיטל ברחד (משמאל) עם מטופל
עמיטל ברחד (משמאל) עם מטופל
עמיטל ברחד (משמאל) עם מטופל
(צילום: דוברות מכבי)
קראו גם >>>
את האהבה ליוגה גילתה לגמרי במקרה לפני 19 שנים "עברתי ניתוח בעמוד השדרה וכחלק מתהליך השיקום חברה שלי שהיא גם פיזיותרפיסטית עשתה לי שיעורי קונדוליני יוגה. מדובר בשיטה מיוחדת שמסייעת במקרים של התאוששות ושיקום. בזכות היוגה הצלחתי להשתקם מפגיעה עצבית שנגמרה לי לאחר הניתוח וחזרתי לעמוד על הרגליים" מספרת עמיטל.
בעקבות ההתנסות האישית של עמיטל היא החליטה ללכת ללמוד יוגה בעצמה כדי לשלב אותה בטיפול בחולים אונקולוגיים "אני חוויתי על בשרי את הסגולות המופלאות של היוגה והכוחות שלה לעזור בריפוי כאבים והבנתי שזה יכול לעזור גם לחולים האונקולוגים שאני מטפלת בהם במרפאה. בגיל 45 הפכתי למורה ליוגה".
מאז ועד היום עמיטל מעבירה שיעורי יוגה בביתה הפרטי לחולים אונקולוגיים, רובם מטופלים שהיא פוגשת במסגרת עבודתה במכבי שירותי בריאות "אני פוגשת המון מטופלים מידי יום. חלקם מגיעים לטיפול ספציפי או ביקור שגרתי. תוך כדי הביקור אני מספרת להם על היוגה והיתרונות שלה עבור חולים אונקולוגים. לא מעט מהם מגיעים וזה מאוד משמח אותי".
אחד המטופלים הוא יואב הדס (54, כוכב יאיר) שמתמודד עם מחלת הסרטן "הגעתי לחדר האחיות של מכבי לפני שבע שנים ופגשתי את עמיטל. הייתי זקוק לטיפול מסוים והגעתי אליה. תוך כדי הטיפול היא ספרה לי על שיעור היוגה שהיא מעבירה בבית שלי והציעה לי להגיע ולנסות. אני הבטחתי לעצמי לנסות כל דבר אפשרי שיכול לעזור לי להילחם בסרטן. אז הלכתי לשיעור. מאז, כבר שבע שנים, אני שם. אם מישהו היה אומר לי לפני שבע שנים שאני אתרגל יוגה בכזאת התלהבות, הייתי צוחק לו בפנים".
מעבר ליכולת של היוגה להקל בכאבים, להפחית חרדות ולסייע בשינה לחולים קשים, השיעור הפך לסוג של קבוצת תמיכה עבור החולים "אני מגיע פעם בשבוע ופוגש אנשים שיודעים בדיוק מה עובר עליי, כי הם עוברים את אותו דבר. אנחנו מדברים, משתפים, מתייעצים, הפכנו ממש לחברים בזכות השיעור הזה" מספר יואב.
על אף הקושי הרגשי והנפשי שיש בשיעורים מהסוג הזה, עמיטל לא מוותרת על אף שיעור "העברתי שיעורים לחולים קשים, חלקם גוססים, עד יומם האחרון. היוגה אפשרה להם לשחרר את השרירים, לזוז. לימדתי אותם איך לנשום נכון ואיך להתמודד עם נדודי שינה. זאת מתנה שאני מרגישה שאני נותנת לחולים. פעם הגיע אליי חולה בסרטן ריאות שאפילו מכונת החמצן כבר לא הצליחה לעזור לו. בעזרת תרגילי נשימות הוא הצליח לנשום לבד. זה היה רגע של סיפוק גדול".