האם בקרוב חששם של תושבי האזור ימומש ובסופו של דבר תיבנה בצומת קסם תחנת כח המונעת בגז טבעי?
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת כוח קסם
הפגנה נגד תחנת כוח קסם
הפגנה נגד תחנת כוח קסם
(צילום: לני מידן)
בעוד המדינה ממשיכה בקידום התכנית, שאושרה בשבוע שעבר על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ראשי עיריות ראש העין, כפר קאסם ופתח־תקוה נחושים לסכל את הכוונה, והשבוע הם נשמעו נחרצים מתמיד. "אם הממשלה אכן תאשר את התחנה, מבחינתנו כל האמצעים כשרים", אומר ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה.

"נמשיך להילחם"

כזכור, לאחר דיונים רבים ומגוון מחאות והפגנות בנושא, אושרה בחודש ינואר אשתקד להפקדה על ידי הות"ל התכנית להקמת תחנת כח המונעת בגז טבעי באזור צומת קסם, בסמוך לכפר קאסם. לאחר הפקדת התכנית עמלו תושבי ראש העין וכפר קאסם בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות על הגשת התנגדויות בנושא.
למרות הצהרותיו של שר האנרגיה, לשעבר יובל שטייניץ, כי התחנה ככל הנראה לא תקום, ועל אף השגות משרדי הממשלה השונים, שהביעו חשש מפני פגיעה באיכות האוויר ובמאגרי המים באזור - המליצה הות"ל בשבוע שעבר לאשר את התכנית וכעת היא נדרשת את אישור הממשלה כדי לצאת לפועל.
למרות המהלומה שספגו תושבי האזור, קברניטי הערים הסמוכות לא מתכוונים להניף דגל לבן. "זו תחושה קשה אבל לא הרמתי ידיים בשום סיטואציה בחיים, ולא ארים ידיים עכשיו", אומר בן משה. "נמשיך להילחם עד שהתחנה לא תוקם בכלל. אני מטיל ספק רב בהחלטה וחושב שהיא מוטה, חד וחלק".
מה הטיעון הכי חזק שלכם?
"שרשות המים ומקורות אומרים שהאזור של התחנה זה קודש הקודשים של המים במדינת ישראל. תבין, מדובר במכלים של מיליוני ליטרים של סולר.
"אם הם מתבקעים מרעידת אדמה או משהו אחר ומחלחלים לתוך האדמה, כל המים של מקורות הירקון ומאגרי המים באזור יהיו בסכנה. לא יהיה מים ולא כלום. היו דיונים ולצערי הרב הוועדה הכשירה את השרץ הזה. מבחינתנו זה אסון קולוסאלי".
עד כמה אתה מאוכזב מהשרים וממשרדי הממשלה?
"כרגע אין לי אכזבה מהם. עכשיו זה המבחן שלהם לעמוד באמירות ובהבטחות שלהם. אם הם חס וחלילה יצביעו על הקמת התחנה, תהיה לי אכזבה עצומה מכל המערכת ונצא למלחמת עולם, הכל פתוח, הכל מותר".
בן משה נשמע קרבי ונחוש, אבל באוקטובר 2020, עוד לפני שהתכנית הופקדה, הוא פרסם פוסט ברשת החברתית, שאותו זוכרים היטב תושבים רבים. "ניצחנו - בוטלה תחנת הכח בקסם! אחרי שעצרנו בות"ל את התכנית להקמת תחנת הכח בקסם, היום הממשלה גנזה סופית את הקמת תחנת הכח", הוא כתב אז.
"זו לא הייתה הצהרת ניצחון", מסביר היום בן משה. "אמרתי ניצחנו כי בדיון שהתקיים אז, ועל פי הנתונים שהגיעו לידינו, היינו משוכנעים לחלוטין שהוועדה תבטל את התכנית. שמענו מה אמרו הזכיינים ומה אמרו כל אנשי המקצוע שפירקו את טיעוניהם. היה ברור לכל בר דעת שהוועדה לא יכולה לקבל החלטה אחרת. לכן הייתי כמעט משוכנע שזה ירד מהפרק".
אתה חושב שטעית באותה אמירה?
"בדיעבד התברר לי שמה שחשבתי שיקרה, לא קרה".
כיצד אתה חושב שהממשלה תצביע בסופו של דבר?
"אני לא דרך אחרת והיא לא יכולה לאשר את התכנית".
מה אתם מתכוונים לעשות אם כן?
"מבחינתנו כל האמצעים כשרים, והפגנות יהיו הבסיס. אני מדבר גם בשם כפר קאסם כי אצלם האסון צפוי להיות הרבה יותר כבד. האנשים שם אומרים 'היה לנו כבר אסון ב־56, אנחנו לא רוצים אסון נוסף'".

"יש משהו מוזר"

בתים בכפר קאסם, אותה מזכיר שלום בן משה, יהיו מרוחקים עד כדי עשרות עד מאות מטרים בודדים מהתחנה המתוכננת. "זו לא רק אכזבה, אלא בל יעבור", אומר ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר. "נקווה שהממשלה לא תאמץ את המלצת הוועדה ותבטל את ההחלטה האומללה הזו".
ההחלטה הפתיעה אותך?
"בוודאי. זה בניגוד לכל המגמות בשטח כשנפגשנו עם שרי הממשלה ובניגוד לעמדות המקצועיות של משרדי הממשלה. כולם התנגדו אבל כנראה הצוות היה נעול לקדם את התחנה".
מה אתה חושב גרם להם לקבל ההחלטה למרות ההתנגדויות שהוגשו מצידכם ומצד תושבי הערים השכנות?
2 צפייה בגלריה
בדיר: "היא לא תקום, אנחנו טוחים בזה, לא על חשבון בריאותם של התושבים"
בדיר: "היא לא תקום, אנחנו טוחים בזה, לא על חשבון בריאותם של התושבים"
בדיר: "היא לא תקום, אנחנו טוחים בזה, לא על חשבון בריאותם של התושבים"
(ריאן)
"לא יודע. יש משהו מוזר, אלו לא שיקולים מקצועיים. גם משרד האנרגיה אמר שהוא מקדם אנרגיה תומכת בסביבה, סולארית וירוקה. זה מה שאמור להיות העתיד לא רק בישראל אלא בכל העולם, ובכל זאת מקדמים תחנת כח מבוססת גז שלצורך הקמתה צריך לאגור מכלי סולר גדולים ויהיו תקופות שישתמשו בהם".
עד כמה קשה צפויה להיות הפגיעה בתושבי כפר קאסם?
"יש לנו שכונה שמרוחקת פחות מ־200 מטר, ועוד שכונה עתידית שמרוחקת עשרות מטרים בלבד מהשטח. זו פגיעה ישירה בתושבים. הכעס גדול מאוד והחשש בהתאם. אם יוחלט באופן סופי להקים את התחנה, זה לא יעבור. נמשיך להיאבק והיא לא תקום, אנחנו בטוחים בזה, לא על חשבון בריאותם של התושבים".
אילו צעדים תנקטו?
"נמשיך בלחץ הציבורי וכל הדרכים פתוחות, כולל מחאה ציבורית של התושבים ומאבק משפטי ומנהלי. נעשה כל מה שדרוש. כל תושבי האזור מאוחדים בדבר אחד - התנגדות עזה להקמת התחנה. אם צריך, נחסום את כביש 5 וכביש 6".
למרות שפתח־תקוה נחשבת לעיר הרחוקה מבין השלוש, התקדמות התכנית לא מתקבלת בה בעין אוהדת. "אנחנו פועלים במגוון אמצעים ובכל דרך אפשרית לטובת בריאות התושבים", אומר ראש העירייה, רמי גרינברג.
הגשת בעבר את התנגדותך לות"ל, כשגם ערים סמוכות שותפות לעמדתך. מדוע לדעתך התכנית אושרה בסופו של דבר?
"כמו בהרבה נושאים אחרים, גם כאן למדינה יש את האילוצים שלה".
אתה חושב שיכולת לעשות יותר?
"מעבר להתנגדות הרשמית שהבענו ולאור הפעילות שלנו, בוטל התכנון להצבת מסוף הסולר בתחומי פתח־תקוה. מדובר בהתנגדות המשמעותית היחידה שהתקבלה עד כה במסגרת קידום הפרויקט המדובר".
כיצד בכוונתך לפעול לעצירת התכנית?
"אנחנו מלווים את תכנון תחנת הכח כבר למעלה משנה ושותפים לכל הדיונים הרלוונטיים שמתקיימים בנושא. נמשיך לפעול בפורומים הרלוונטיים ואנו בוחנים את המשך צעדנו".

תגובות

חזי קוגלר, מבעלי "קסם אנרגיה", ששותפה בהקמת התחנה מסר בתגובה: "הממשלה קבעה שיש משבר מסתמן של מחסור בחשמל באזור גוש דן, וזה כולל את ראש העין, כפר קאסם, פתח־תקוה והסביבה כבר בשנים הקרובות, ולצורך כך חייבים להקים לפחות שתי תחנות חדשות אם לא יותר המופעלות בגז טבעי שגם יחליפו את הפחם.
"התחנה של קסם היא מיטבית, לא רק לפי מוסדות התכנון אלא לפי כל הגורמים המקצועיים שאמונים על הנושא, גם כאלו בתוך משרד האנרגיה, לכן הגורמים האמונים על כך מטעם המדינה אישרו את התכנית.
"אנחנו לא נפגע בשום דבר סביבתי. אנחנו שירות לציבור, נספק חשמל כדי שלא יהיה מחסור באזור. אנחנו לא סותמים את הקווים מהדרום כפי שמבקשים בראש העין, האנרגיה צריכה להגיע אליהם, אבל הם רוצים שמישהו אחר יישא בתוצאות וגם זה יפגע באנרגיות המתחדשות. אנחנו מנצלים מקום פנוי ברשת החשמל במרכז הארץ, איפה שאנשים צריכים לצרוך אותו, וכך מפנים את המשאבים לאנרגיות מתחדשות מדרום וצפון.
"צריך לברך על זה ולכן הרוב הגדול של נציגי משרדי הממשלה בות"ל אימצו את זה, חיבקו את זה ומברכים על זה, וכך כל נבחר ציבור אחראי שלא מדבר באופן פופוליסטי ושלא רואה אך ורק את השיקול של להיבחר מחדש. אנחנו לא אויבים שלהם אלא שכנים טובים וחברים של התושבים כמספקים שירות חיוני מבלי שאנחנו גורמים נזק כלשהו".
הות"ל: "במסגרת ההערכות האנרגטית של מדינת ישראל לשנת 2040, אושרו שלוש תחנות כח בגז טבעי, שייתנו מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן.
"התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים. תחנות הכח נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לפיהם התכניות שיקודמו יעמדו בכל התנאים".