כשאורן יעקובי עזב את הארץ בגיל 25 לטובת לימודים במכללה היוקרתית ברקלי למוזיקה בבוסטון ארה"ב, הוא לא חשב שתוך שנים ספורות הוא יעבוד כעורך מוזיקלי עם במאי סרטים מהשורה הראשונה בלוס אנג'לס. היום הוא חתום כעורך מוזיקלי על לא מעט סרטים וסדרות ביניהם הסרט "פלא" עם ג'וליה רוברסט, "בקשה מסתורית" עם השחקנית בלייק לייבלי, "מרגלת" עם השחקן ג'ייסון סטיית'האם ו"מכסחות השדים" עם אנדי גרסייה ועוד רבים אחרים.
1 צפייה בגלריה
אורן יעקובי. "אני מאוד אוהב את העשייה המוזיקלית"
אורן יעקובי. "אני מאוד אוהב את העשייה המוזיקלית"
אורן יעקובי. "אני מאוד אוהב את העשייה המוזיקלית"
(צילום: Robiee Ziegler)
קראו גם >>>
יעקובי, 34, מהוד השרון, גיטריסט מחונן, בוגר תיכון "הדרים" בעיר, למד עם שחרורו מצה"ל בבית הספר רימון למוזיקה ברמת השרון במחשבה להמשיך משם היישר לבוסטון. "החלום היחיד שהיה לי זה להתקבל ל'ברקלי'. לשם כיוונתי מגיל צעיר", הוא אומר.

הדרך לברקלי

ב"ברקלי" לומדים בין היתר הלחנה של מוזיקת ג'אז ומוזיקה עכשווית, הפקה מוזיקלית, כתיבת פסקולים לסרטים, כתיבת שירים ועוד.
"למדתי קורס אחד של עריכה מוזיקלית, אבל כל העולם הזה של עבודה עם סרטים לא היה לי מוכר, והאמת היא שהוא די חדש, כך שגם לא יכולתי לחלום את זה. ברגע שהגעתי לתחום הזה, ודי במקרה, הבנתי שזה מקומי", הוא אומר.
לאחר שסיים את לימודיו בבוסטון הגיע יעקובי ללוס אנג'לס. "בדרך מקרה, באמצעות מכרה שעובדת עם הבמאי פול פייג שביים בין היתר את 'מכסחות השדים' ו'עצבניות אש' התחלתי להיות עוזר עורך מוזיקלי ולאט לאט נכנסתי לעניינים".
איך מתבצעת העבודה?
"יש שני סוגי מוזיקה לסרטים. לעיתים אנחנו מקבלים רעיונת לשירים וחותכים אותם בהתאם לסרט, למשל, אנחנו לוקחים שיר של הזמרת אדל, באישור כמובן, משתמשים רק בפזמון או רק את בפתיח ובסיום, ומתאימים אותם לסרט, אחרי שהוא כבר צולם. אנחנו מנסים הרבה שירים, עד שמגיעים לשיר שאנחנו אוהבים. פעם הגעתי למאה שירים עד שמצאתי את השיר. הסוג השני זוהי יצירה אינסטרומנטלית שהולחנה עבור הסרט. במקרה כזה צריך להתאים אותה לסצנות, זו אומנם עבודה רבה, טכנית, מאוד מדוייקת ואסור שיהיו טעויות, אבל היא גם מאוד יצירתית".
לדברי יעקובי, לא פעם הוא התבקש לשבץ קטע שלו מנגן בגיטרה ויש לא מעט סרטים שהוא נשמע מנגן בהם. בסרט Feel the Beat (תופסות קצב), שסומן באחרונה כאחד מעשרת הסרטים הכי נצפים בנטפליקס בעולם, הוא חתום גם על עריכה מוזיקלית וגם כגיטריסט.

צלילים גם בדיסנילנד

בשנה שעברה הוא עבד על הסרט Like a Boss (שחקי אותה בוסית) עם השחקנית סלמה הייק, כעורך מוזיקלי. "בדיוק עכשיו סיימתי לעבוד על הסרט yes day, עם השחקנית ג'ניפר גארנר על אמא שמחליטה שיום אחד היא אומרת כן לכל מה שהילדים שלה מבקשים".
יעקובי מנגן כגיטריסט עבור מלחינים לסרטים, לפרסומות ובנוסף, משתף פעולה עם המלחין והפסנתרן חיים מזר, כפר סבאי לשעבר, בוגר רימון ובוגר ברקלי, שהצליח להתברג בתעשיית המוזיקה בלוס אנג'לס. מזר כתב את רוב קטעי המוזיקה במתחם דיסנילנד בקליפורניה. "הרבה מאוד מהמוזיקה ששומעים שם, אני מנגן", אומר יעקובי.
מה החלום שלך?
"האמת, אני לא אדם של חלומות. אני פשוט מאוד אוהב את העשייה המוזיקלית. כל מה שנקרה בדרכי, אני קופץ עליו כהזדמנות, אני יס מן כזה. מציעים לי משהו, אני אומר כן למה לא, בואו ננסה. גם כשנפלה לידי הזדמנות להיות עוזר עורך למוזיקה בסרטים, אמרתי למה לא. בעריכה מוזיקלית מדובר במחשבים, במוזיקה וסרטים – כל הדברים שאני הכי אוהב, אין סיבה שלא אלך על זה. זו עבודה ממש כייפית, מאוד יצירתית ויש בה שילוב מדהים של יצירתיות ויכולות טכנולוגיות גבוהות. והיא גם אף פעם לא משעממת. כל סרט דורש דברים אחרים. יש סרטים שיש בהם פתאום איזו סצנה של הופעה חיה, השיר שמתנגן לא רק שהוא צריך להתנגן יפה בפני עצמו, הוא גם צריך להתאים למה שיש על המרקע".
למה אתה מתכוון?
"יש שירים שמותאמים לריקודים על המרקע, כמו ב'תופסות קצב'. המוזיקה צריכה להיות מותאמת למה שרואים על המסך ולתנועות של הרקדנים. בכל סרט יש שינויים ובכל סרט אני צריך להתאים את המוזיקה למה שקורה, מה שמשאיר אותי מאוד דרוך במהלך העבודה, לכן היא גם מאוד מעניינת".
יעקובי הוא גם שותף לעסק ייחודי של קריוקי בו הוא מנהל שלוש להקות רוק שמופיעות במקומות קבועים בלוס אנג'לס, ותוך כדי הופעה מוזמנים אנשים מהקהל לשיר איתם. הוא פיתח ביחד עם השותף שלו אפליקצייה לנרשמים, כך שאנשים מהקהל פשוט עולים ושרים באופן מסודר.
מה התוכניות שלך?
"לחזור לעשות כל מה שעשיתי לפני שהגעתי לארץ לביקור. לערוך מוזיקה לסרטים, לנגן גיטרה למלחינים למיניהם ולהפעיל את הקריוקי שלי, שכרגע מושבת בגלל הקורונה".