עסקה סיבובית: קרקע שהופקעה לטובת בית הספר האנרתופסופי "תמר" לילדי כפר מל"ל והסביבה, הושכרה לעיריית הוד השרון על ידי המועצה האזורית דרום השרון, ועיריית הוד השרון משכירה אותה לעמותת בית הספר.
1 צפייה בגלריה
בית ספר תמר, עכשיו תיכון רשמי
בית ספר תמר, עכשיו תיכון רשמי
בית ספר תמר, מאבק על הקרקע
(צילום: פרטי)
קראו גם >>
לטענת משרד עורכי דין צבי שוב המייצגים את בעלי הקרקע במקור - "האגודה לחינוך ילדי עובדים בשרון" - בעסקה סיבובית זו המועצה האזורית דרום השרון פועלת בניגוד לחוק, גורפת רווחים מקרקע שהופקעה במקור לצורך ציבורי וזאת ללא כל תמורה לבעלי הקרקע. עוד טוענים בעלי הקרקע, כי על פי המידע שיש בידיהם מתוכנן לקום בחלק מהקרקע שהופקעה גם שימוש שלא נועד לצורך הציבור. בשל כך הוגשה עתירה המבקשת לבטל את ההפקעה ולהשיבה לבעליה המקוריים.
העתירה הוגשה נגד נגד עיריית הוד השרון והמועצה האזורית דרום השרון וזאת עקב סירובן להשיב לה את הקרקע שהופקעה ממנה ללא כל תמורה לפני למעלה מ-15 שנה. הקרקע הופקעה במקור למטרת הקמת בית ספר לילדי כפר מל"ל, כשבפועל, המועצה האזורית מסרה את השטח ואת בית הספר שנבנה עליו, לשימושה של עיריית הוד השרון שמפעילה בו את בית הספר האנתרופוסופי, ולא עשתה בו את השימוש לשמו הופקע.
על פי העתירה, בשנת 2005 הופקעה הקרקע מידי העותרת, כשהוועדה המקומית טוענת שיש לה "צורך ציבורי דחוף" לבית ספר בתחומה. אולם לאחר מספר שנים נודע לבעלים המקוריים - היינו לנציגי "האגודה לחינוך ילדי עובדים בשרון", כי הקרקע שהופקעה, הושכרה לעיריית הוד השרון בניגוד לדין. כמו כן, התגלה, כך על פי העתירה, כי אושרה תכנית המוסיפה לקרקע המופקעת שימוש שאינו נכלל בשימושים המותרים להפקעה (שימוש לצרכנות, שאינו צרכי ציבור).
עו"ד צבי שוב, מומחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה, אשר מייצג את העותרת מסביר כי "התנהלות העירייה והוועדה המקומית במקרה זה, נוגדת את החוק ונגועה בחוסר תום לב, שכן רשות יכולה להפקיע קרקע רק לצורך ציבורי עבורה ולא כדי להעביר את הקרקע בפועל לרשות אחרת. זאת תוך קבלת כספים והתעשרות שלא כדין, כאשר היא גורפת לכיסה מיליוני שקלים ומבלי ששולמו פיצויי ההפקעה".
לדבריו של עו"ד שוב "המועצה האזורית מצאה דרך לעקוף את עקרונות ההפקעה, לפיהם לאחר שהמקרקעין כבר לא נדרשים לה לטובת השימוש הציבורי לשמם הופקעו, על פי החוק עליה להשיב אותם לבעלים. אלא שהיא העבירה את הקרקע לרשות מקומית אחרת תוך גריפת מיליוני שקלים".
מעיריית הוד השרון נמסר: "העתירה מבקשת לבטל הפקעה שבוצעה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה דרום השרון. העירייה אינה קשורה בשום דרך להליכי הפקעת הקרקע, שכלל אינה נמצאת בשטחה המוניציפאלי. העירייה משתמשת בנכס כדין בהתאם להסכם שכירות עם בעלי הזכויות בו וצורפה לעתירה כצד שעשוי להיפגע מקבלת הטענות כנגד הוועדה המקומית והמועצה האזורית דרום השרון".
מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר בתגובה: "מדובר בעתירה המעלה טענות ממוחזרות שנדונו כבר בעתירה קודמת שהוגשה לפני מספר שנים ובית המשפט לעניינים מנהליים פסק, בהסכמה, כי המועצה הפקיעה כדין את המקרקעין וכל עוד ייעוד המקרקעין או השימוש בהם לא ישתנה ויותר למטרות ציבוריות, ההפקעה תיוותר על כנה. השימוש הציבורי במקרקעין לא השתנה ושני בתי ספר פועלים במקום ולכן הגשת העתירה אינה מובנת".