טירה, טייבה, ג'לג'וליה, קלנסווה, כפר ברא, כפר קאסם, וגם בקה אל גרבייה, אום אל פאחם, כפר קרע וערערה — עשרת יישובי ואדי ערה והמשולש עלו בשבוע שעבר לכותרות, לאחר ש"תוכנית המאה" שפירסם הנשיא טראמפ כללה את האפשרות שיועברו לריבונות המדינה הפלסטינית. תושבי המשולש הביעו את מחאתם בהפגנות: אלפיים הפגינו בבקה אל גרבייה בהובלת מנהיגי המגזר; הפגנה צנועה יותר התקיימה בטירה.
1 צפייה בגלריה
טירה. "אתה יכול להעביר 250 אלף תושבים לרשות הפלסטינית?"
טירה. "אתה יכול להעביר 250 אלף תושבים לרשות הפלסטינית?"
טירה. "אתה יכול להעביר 250 אלף תושבים לרשות הפלסטינית?"
(צילום: חאפד מנסור)
"הרעיון הזוי ואינו ניתן למימוש", אומר ראש עיריית טירה, מאמון עבד אלחי, "אבל מצד שני כואב ומעליב מאוד, כי ראש הממשלה של מדינת ישראל, אחרי 70 שנה, עדיין רואה בנו אזרחים על תנאי. אנחנו אזרחי המדינה בזכות, ולא בחסדיו של ביבי נתניהו. נמשיך להיות אזרחים ונתרום את חלקנו למדינה, על אף כל הכוונות הזדוניות של ממשלת ישראל הנוכחית".

שכנות טובה

לדברי ראש עיריית טירה, ההצהרה על התוכנית מחזקת את הקיצוניים בשני הצדדים. "התוכנית מביאה להתרחקות של חלק מהצעירים שלנו, ופוגמת בהליך ובעבודה שלנו לחזק את הקשר בין תושבינו למדינה".
גם שכנו של עבד אלחי, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, יובל ארד, הביע הסתייגות מהתוכנית. במכתב ששלח לראשי הערים בטירה ובטייבה כתב ארד: "הופתעתי לקרוא כי במסגרת 'תוכנית המאה' נכללת הצעה ראשונית להחלפת שטחים הכוללת את הערים טירה וטייבה, ועל כן אני מבקש להביא בפניכם את הסתייגותי מרעיון זה. יחסי שכנות טובה, כבוד הדדי ושיתוף פעולה מתקיימים בינינו, בהנהגה המקומית ובין תושבי היישובים".
ראש עיריית טירה: "אני מעריך מאוד ומוקיר את עמדתו של ראש מועצת כוכב יאיר, בקשר לדרישה לסיפוח טירה וטייבה למדינה אחרת, ואני בטוח שזו עמדתם של רוב התושבים היהודיים המתגוררים מסביבנו".
על השותפות היהודית-ערבית דיברה גם מייסם ג'לג'ולי, תושבת טירה, וחברת הנהגה בתנועת "עומדים ביחד", תנועה פוליטית ישראלית, המשותפת ליהודים ולערבים, שמובילה מאבקים למען שלום, שוויון, צדק חברתי, עצמאות וצדק לשני העמים.
"נשיא ארצות הברית וראש ממשלת ישראל החליטו שהם לא רוצים אותי כאן עוד. שאין לי מקום", אומרת מייסם ג'לג'ולי. "הצעד הזה מכוון נגדי, נגד משפחתי, נגד כל הפלסטיניות והפלסטינים, בשטחים הכבושים ובישראל. אבל הוא גם נגדכם, החברים והשותפים היהודיים שלי. תוכנית המאה תידון אותנו לעתיד של עוד מלחמות, עוד כאב משני הצדדים, עוד פחד וחוסר ביטחון. היא מרסקת את העתיד הפלסטיני, אבל גם את העתיד הישראלי. מטראמפ ומנתניהו אני לא מצפה לדבר. אבל אני כן מחכה לשותפות ולשותפים היהודיים שלי, שיבואו להיאבק איתי יחד. ב-1984 הרב מאיר כהנא בא לאום אל פאחם, כדי 'לשכנע' את התושבים 'לגרש' את עצמם. הייתי אז בת 12, בפעילות הפוליטית הראשונה שלי, ועמדתי שם בכניסה לעיר, עם עשרות אלפי ערבים ויהודים שסירבו לתת לטרנספר לעבור, ולהפרדה ולשנאה לנצח. לכהנא לא נתנו להיכנס. ב-2018 שוב צעדנו יחד, עשרות אלפי יהודים וערבים, נגד חוק הלאום, שנועד להפוך אותנו, האזרחים הפלסטיניים, לאזרחים סוג ב'. החוק חוקק. היום אנחנו ניצבים מול הצעה מסוכנת הרבה יותר, נישול אזרחות. ומול האתגר העומד בפנינו — להביס את הרעיונות הגזעניים והפשיסטיים — נוכל לעמוד רק יחד, במאבק משותף, יהודי-ערבי. נוכל לנצח, רק אם נבין שהבית הזה הוא של כולנו, ונדרוש שבמקום להסית ולהפחיד, יתחילו לדאוג כאן לפתרונות בעבור כל מי שחי כאן".

"נולדנו כאן"

"התוכנית אינה מקובלת על אף אחד מתושבי המשולש", אומר פאדי מנסור, מהנדס תוכנה תושב טירה. "אנחנו לא כלי משחק בידי אף אחד, ולא קלף של אף אחד. זוהי תעמולת בחירות של טראמפ ונתניהו, אחד בתהליך הדחה והשני בתהליך פלילי. הם משחקים במשולש ובערבים איך שבא להם. טראמפ בכלל לא מכיר את ערביי ישראל ואפילו לא יודע איפה המשולש נמצא.
המשולש הוא נקודה מרכזית במדינה. אנחנו נולדנו כאן, אנו יושבים על האדמה שלנו, חיים כאן שנים רבות ונישאר כאן. התרגלנו לחיות בארץ הזאת ולא נזוז מכאן. אנחנו לא רוצים לעבור לרשות הפלסטינית. בשבילנו זה יהיה סיוט. זה יהיה כמו נכבה חדשה. טירה היא דוגמה טובה לדו-קיום. אז שיעזבו אותנו בשקט".
"אתה יכול להעביר 250 אלף תושבים לרשות הפלסטינית?" שואל חאפד מנסור מטירה, בעל סטודיו לצילום ואתר חדשות. "השורשים שלנו כאן, לכל אחד מאיתנו יש חיים משלו, פתאום טראמפ רוצה להעביר אותנו? איש ברחוב לא לוקח את התוכנית הזאת ברצינות ואף אחד לא מאמין שזה יקרה".