'מדד החופש' לשנת 2021 של תנועת "ישראל חופשית": כפר סבא מטפסת למקום השלישי, הוד השרון תשיעית.
2 צפייה בגלריה
חוף הים בהרצליה. עיר חופשית
חוף הים בהרצליה. עיר חופשית
חוף הים. עיר חופשית
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>>
שישה מקומות מפרידים בין הערים השכנות כפר סבא והוד השרון. כפר סבא מטפסת אל מדליית הארד בעוד הוד השרון בהופעת בכורה במדד החופש העירוני, מתברגת הישר בעשיריה הראשונה.
הוד השרון מצטיינת בתקציב הדת ובתמיכה בלהט"ב ואף קובעת תקדים כשבימים אלה היא בונה בית קברות אזרחי בשטחה. יחד עם זאת בניגוד לכפר סבא, היא אינה מפעילה תחבורה ציבורית בשבת ולמרות שהצהירה שתאפשר נישואים אזרחיים, עדיין לא עושה זאת בפועל.
2 צפייה בגלריה
צדד החופש
צדד החופש
מדד החופש
(צילום: סטודיו רן)
מדד החופש העירוני התרחב השנה ובודק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל (שבע ערים הגדולות מבחינת גודל אוכלוסייתן הצטרפו) – עשרים ותשע הערים הגדולות בארץ בתוספת שתי הגדולות בצפונה ובדרומה. סעיף חדש נוסף למדד שכולל השנה 11 קטגוריות, שאלת הנישואים האזרחיים - כרישום זוגיות בעירייה מבלי לעבור ברבנות - מופיעה לראשונה עם 10 נקודות אפשריות, לאחר שבשנה שעברה הופיעה באופן מילולי בלבד וללא ציון.

עיקרי המדד:

תחבורה ציבורית בשבת
קטגוריית התחבורה הציבורית בשבת מדדה את נגישות אפשרויות התחבורה בשבת לתושבי העיר. הקורונה פגעה במערכי ההסעות בשבת פעמיים: ירידה כללית בנפח הפעילות ופגיעה כלכלית חסרת תקדים במפעילים הפרטיים וארגוני המגזר השלישי. בעוד שבין סגר לסגר כמעט ולא הופעל מערך ההיסעים- חזרת המשק לפעילות, החזירה בהדרגה את התחב"צ בשבת. את הקטגוריה מובילות בהצטיינות עם תחבורה ציבורית פנימית ובין - עירונית בהשתתפות העירייה: גבעתיים, הרצליה, כפר סבא, רמת גן ותל אביב עם , עם ציון 17 מתוך 17 .גבעתיים ותל אביב חברות למיזם נעים בסופ"ש, בהרצליה מפעילה עירייה שני קווים, כפר סבא מפעילה אוטובוס לחוף בהרצליה וברמת גן פועל מיזם "סבבוס". העיר המפתיעה בתחתית הטבלה היא הוד השרון – עם ציון אפס, שווה לבית שמש, ביתר עלית, דימונה, לוד ומודיעין עלית.
כפר סבא עם ציון מירבי של 17 נקודות בעוד הוד השרון עם 0 נקודות. ההסבר טמון בכך שעיריית כפר סבא מפעילה אוטובוס לחוף הים ההרצלייני בשבת בעוד בהוד השרון אין תחבורה ציבורית בכלל.
מסחר בשבת:
עכו ותל אביב, שתי המצטיינות בקטגוריה שקיבלו את מרב הנקודות יוצאות דופן שכן העיר ללא הפסקה היא היחידה עם חוק עזר עירוני המתיר פתיחת חנויות בשבת, משום שהוא חוקק לפני חוק המרכולים. עכו, כעיר מעורבת, מאפשרת מסחר בשבת בכפוף לצביון האוכלוסייה בשכונות השונות. אחריהן עם 12 נקודות, שבע ערים שניסו לתקן את חוק העזר אך נבלמו במשרד הפנים, נזכיר כי "חוק המרכולים" לא מאפשר לשנות חוק עזר עירוני ללא אישור שר.ת הפנים. אך לעיתים, המציאות בשטח חזקה יותר.
הוד השרון עוקפת את כפר סבא עם ציון של 12 נקודות מתוך 15 נקודות מקסימליות, כפ"ס עם 9 נקודות. ההבדלים נובעים מכך שבהוד השרון העירייה ניסתה לתקן את חוק העזר העירוני אך נבלמה במשרד הפנים, בעוד שכפר סבא לא עשתה זאת.
תקציבי דת
השנה, המדד בחן שוב את שיעור התקציב שמוקצה לטובת שירותי דת בערים, ונבדקו שני פרמטרים ספציפיים: שיעורי הדת ביחס לתקציב הכולל, וההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי על פני השנה.
הציון המשקלל את שני הפרמטרים הללו מגלה מצטיינת מפתיעה- הוד השרון עם ציון 13 מתוך 13 והשקעה של 47 שקלים לשירותי דת פר תושב יהודי לשנה. אחריה חולון, גבעתיים ומודיעין עם 53 ,59 ו-61 שקלים בהתאמה. אחרונות ברשימה בני ברק ופתח תקווה, עם ציון 1 מתוך 13 והשקעה של 191 שקלים ו- 135 שקלים לתושב בהתאמה.
שבע עיריות - אילת, באר שבע, בית שמש, בית"ר עילית, מודיעין עילית, נהריה ורמלה - לא קיבלו ניקוד כלל מאחר שלא פרסמו את התקציב השנתי באופן פומבי, וגם לאחר פניות חוזרות ונשנות לא העבירו לידינו את החומרים.
***הוד השרון עוקפת את כלל הערים בישראל כששיעור תקציבי הדת אצלה עומד על כחצי אחוז מסך העוגה, והוא הנמוך ביותר במדד. תל אביב, לוד ועכו מקצות לנושא שתי מאיות האחוז יותר ממנה. גם בפרמטר השני הוד השרון ראשונה עם 47 ש"ח לשירותי דת פר תושב יהודי לשנה. כפר סבא לעומתה עם 9 נקודות מתוך 13 בציון המקסימלי.
שירותי דת
הקטגוריה בנויה משתי קטגוריות משנה – המועצות הדתיות (האם המועצה מתפקדת בהרכב עליו הוסכם עם העירייה, האם יש עליו פיקוח והאם יש בו גיוון מגדרי (וקבורה אזרחית) האם קיימת.
התוצאות מאכזבות - לא פחות מ -12 ערים במדד מופיעות עם ציון 0 בנושא זה. את הרשימה מובילות הערים האחיות מודיעין ומודיעין עלית, עם ציון 6 מתוך 6 ,בהן שירותי הדת מנוהלים על ידי לשכת מנכ"ל העירייה . נקודה חיובית נוספת נרשמת ברמת גן שבה מכהנות במועצה הדתית יותר נשים מגברים – 6 מתוך 9 .בפתח תקוה ובראשון לציון, עם הרכבים של 11 חברי מועצה דתית, מופיעות רק שלוש נשים.
כפר סבא עם 2 נקודות, הוד השרון עם 0 נקודות- הציון המירבי 6 .במועצת העיר של הוד"ש לא המליצו על חברי מועצה דתית, מה שמביא למינוי ממונה ולאפס נקודות במדד החופש. כפר סבא לעומתה המליצה על הרכב מועצה דתית עם נציגות נשית מינימלית, כנדרש בחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת )חמישית עד שליש נשים, כתלות בגודל המועצה(.
בסוגיית הקבורה האזרחית תושבי גוש דן והסביבה ממשיכים לחכות לפתיחת בית העלמין האזרחי בירקון, 12 ערים מאפשרות פתרון קבורה אלטרנטיבי )בית עלמין חלופי, או חלקה מיוחדת לקבורה אזרחית(. באר שבע יוצאת דופן ומאפשרת לקיים בתחומיה קבורה אזרחית לכל תושבי ישראל.
לפי החוק בישראל, אדם זכאי להיקבר בבית עלמין אזרחי או בחלקה מיוחדת לקבורה אזרחית, אם בחר בכך. בחלק מבתי העלמין הקבורה האזרחית היא במימון המדינה, ממש כמו הקבורה הדתית.
כפר סבא מצטיינת עם ציון מירבי של 7 נקודות לעומת 0 נקודות של הוד השרון. בניגוד להוד השרון, כפר סבא מנהיגה הסדר של קבורה אזרחית אולם הוד השרון צפויה להצטרף בקרוב לצד המוביל בקטגוריה, שכן בימים אלה נבנה בשטחה בית קברות אזרחי.
חינוך
עם החזרה למערכת לימודים מתפקדת חלקית, גם השנה נבדקה קטגוריית החינוך, במסגרתה נבדקת הגישה החופשית של עמותות דת לכיתות הלימוד של ילדינו. ליתר דיוק, נבדק עצם קיומו של נוהל מסודר בנושא, והניהול בפועל.
אף אחת מהרשויות לא הגיעה למספר המקסימלי של הנקודות, אולם שמונה ערים )אשדוד, אשקלון, באר שבע, גבעתיים, הוד השרון, הרצליה, עכו ופתח תקווה( בראש הטבלה עם 9 נקודות שפירושן, כי העירייה מנחה את בתי הספר שלא להכניס עמותות לכיתות מבלי לעדכן את ההורים )כך שיוכלו לבחור שלא לשתף את ילדיהם בפעילות(.
עיריית תל אביב, שבעבר הקפידה על נוהל ברור בנושא, מוסרת כעת שהוא באחריות משרד החינוך. מבחינה פורמלית, הצדק איתה. אולם בעבר המשרד הממשלתי עצמו דרש מבתי הספר לעדכן את ההורים, וכאמור, ישנן עיריות הבוחרות שלא להסתפק בגלגול האחריות מעלה ומבצעות צעד אקטיבי.
הוד השרון עם 9 נקודות מתוך 13 ,כפר סבא עם 0 .הוד השרון מנחה את בתי הספר שלא להכניס עמותות לכיתות מבלי לעדכן את ההורים כך שיוכלו לבחור שלא לשתף את ילדיהם בפעילות. בכפר סבא לא מפקחים על בתי הספר ולא מעדכנים את ההורים.
קהילת הלהט"ב
הקטגוריה בדקה את קיומם של שירותים עירוניים לקהילה הגאה לפי שלושה מרכיבים: ארגון או מימון של אירוע גאווה בעיר, תקצוב רשמי ותמיכה בפעילות ארגונים ותנועות נוער למען להט"ב. התוצאה יוצאת דופן - תריסר ערים, פי שניים )!( מבשנה שעברה קיבלו את מלוא הניקוד: באר שבע, גבעתיים,
הוד השרון, הרצליה, חדרה, חיפה, כפר סבא, מודיעין, ראשון לציון רמת גן, רעננה ותל אביב. אילת רושמת הישג כשלראשונה הרימה אירוע גאווה, הקימה וועדה ציבורית ואף שוקלת "תו גאה" בעסקים מקומיים וחוף גאה ראשון בים האדום. יחד עם זאת הערים הלא חרדיות, נהריה, עכו ורמלה מצטרפות אל מודיעין עילית, בית"ר עילית ובני ברק להתעלמות המוחלטת מבני הקהילה הגאה בעירם.
שתי הערים מצטיינות בקטגוריה זאת עם ציון מירבי של 10 נקודות.
הדרת נשים במרחב הציבורי
השנה היא שנת 2021 והממסד כמעט ומאפשר הכשרה של קורס הכשרה לשירות המדינה בהפרדה מגדרית, זרוע רשמית של המדינה קוראת לאפשר הפרדה באתרי הטבע והגנים, ועדיין ניתנת הנחה על רחצה בשעות נפרדות בבריכה העירונית. בקטגוריה זו נבדקו למעשה שני נושאים – הפרדה בבריכות )עד כמה העירייה מעניקה תעריפים זולים יותר בשעות רחצה בהפרדה( , ונוהל אירועים בהפרדה.
בסוגיית הבריכות, חלקו 11 ערים את המקום הראשון – ערים בהם אין שעות המוקצות לרחצה בהפרדה כלל וערים שלא מבדילות בתעריפי הרחצה. בהרצליה תשלמו חצי מחיר על שחייה בהפרדה, בבריכת נורדאו זול פי 2 לרחוץ בימים המופרדים )25 שקלים לכניסת יחיד לעומת 50 .)הקצאת ימים שלמים לשחייה בהפרדה נהוגה זה ארבע שנים בבריכה העירונית ההרצליינית.
הוד השרון עם ציון מקסימלי של 4 נקודות, כלומר או שאינה מקצה שעות נפרדות, או שהיא גובה תעריף זהה. בכפר סבא אין בריכה עירונית.
כאמור, במסגרת המדד נבחן גם קיומו של נוהל אירועים בהפרדה מגדרית. למעשה, העיר היחידה שמחזיקה בנוהל כזה היא תל אביב. תשע ערים אחרות טוענות כי פועלות על פי הנחיית היועמ"ש, אך בלי נוהל משלהן. 13 ערים כולל הרצליה, מודיעין ראשל"צ, בת ים כפ"ס, רעננה ורחובות לא טרחו לציין כי הן מתנגדות להפרדה או פועלות על פי הנחיית היועמ"ש.
***הוד השרון עם 4 נקודות מתוך 6 ,כפר סבא עם 0 .הוד השרון הצהירה כי לא תאפשר לקיים אירועים בהפרדה מגדרית. כפר סבא ויתרה על נוהל מסודר או לפחות הצהרה כי תמנע מהדרה באירועיה.
פלורליזם דתי
סוגיית הפלורליזם בודקת את שיתוף הפעולה של הרשות המקומית עם קהילות יהודיות לא-אורתודוכסיות. כלומר הקצאת משאבים, קיום אירועים משותפים ושאלה אחת שנוספה השנה - קיום אירועים לכבוד נובי גוד, חג אזרחי שמציינת קהילת יוצאי ברה"מ לשעבר בערים. מספר הערים שזכו ב -9 הנקודות האפשריות במלואן התכווץ השנה מ -8 ל- 5 ,על אף שמניין הערים המשתתפות במדד גדל, כאשר ישנה ירידה כוללת של יותר מנקודה בממוצע הארצי. בבני ברק, עכו, רמלה ומודיעין עילית אין כל תמיכה בקהילות הלא אורתודוקסיות.
כפר סבא בציון מקסימלי של 9 נקודות, הוד השרון עם 6 .
נישואים אזרחיים
לראשונה במדד נבדקה האפשרות לרישום של זוגות ברשות המקומית מבלי לקבל תחילה את חותמת הרבנות, זאת לאחר שבשנה שעברה הכריזו על המהלך מספר רשויות, כי יאפשרו לרשום זוגות בעירייה על מנת שיקבלו השירותים המגיעים לזוגות נשואים. חמש הערים המצטיינות: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, ראשון לציון וכפר סבא כבר מאפשרות לזוגות, ובכלל זה מאותו מין, להירשם בעירייה ולהבטיח לעצמם את כלל ההטבות והשירותים המגיעים לזוגות נשואים. הרצליה שהייתה הראשונה להבטיח מסלול כזה, חיפה, הוד השרון ומודיעין אישרו את ההסדר אך הוא טרם החל בפועל.
כפר סבא עם שורת הערים המצטיינות שכבר מאפשרות רישום זוגות מבלי מעורבות הרבנות, הוד השרון אישרה את ההסדר אך הוא טרם החל בפועל.
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר: "מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים. בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה
"את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה. כך גם הקיצוץ הנדרש בתקציבי המועצות הדתיות, הפיקוח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר והיעדר מובהק של תמיכה בקהילות דתיות ליברליות, נוגע לרמה המקומית אך לא יכול להיעצר רק שם.
"הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות שלפני שלוש שנים לקחו על עצמן לעשות תחבורה ציבורית בשבת ושינויים נוספים, ולא תותיר אותן לבדן על המגרש. הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה, לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב. מי שרוצה להוביל את הציבור צריך גם לדעת להקשיב לו, לראות את הדרישה הציבורית הענקית לשינויים האלו, ולא לפחד מצעקות האופוזיציה, העירונית או הלאומית".