תקדים: בית המשפט המחוזי מרכז אישר לדון בתביעה יצוגית נגד עירית הוד השרון – וביקר את התנהלות העירייה שהכריזה על חניה חינם ומנגד לא חסמה את אפליקציית התשלומים.
2 צפייה בגלריה
תביעה ייצוגית על גביית יתר
תביעה ייצוגית על גביית יתר
תביעה ייצוגית על גביית יתר
(צילום המחשה: shutterstock)
בעיצומה של הקורונה במרץ 2020 החליטה עיריית הוד השרון להקל על תושבי העיר ואורחיה לפטור אותם מתשלום אגרת החניה בכחול לבן ברחבי העיר. העיריה פרסמה את החלטה בעיתונות ובדף הפייסבוק של העיריה שלא לא לחייב ולא לאכוף תשלום בגין חניה שעתית בכחול לבן ברחבי המשיבה עד הודעה חדשה.
אלא שהסתבר כי הכרזות לחוד ומעשים לחוד והעיריה לא עדכנה את חברות אפליקציות התשלומים, ואלו המשיכו לחייב בגין השימוש בחניה. בסך הכל גבתה העיריה עד היום סכום המוערך ב- 12 מיליון שקל.
את הדבר גילתה תושבת ראשל"צ שביקרה מספר פעמים בהוד השרון וגילתה שנגבו ממנה עשרות רבות של שקלים בגין תשלומי חניה על אף שלתומה חשבה שהחניה ברחבי העיר אמורה להיות בחינם.
היא גייסה את עו"ד שימי גולן העוסק במיסוי מוניציפלי ובתביעות יצוגיות שפנה בשמה בפנייה מוקדמת לעיריה וביקש כי המצב יתוקן, בקשתו נדחתה והעיריה אף לא טרחה לפעול מול חברות אפליקציות התשלומים למרות פנייתו.
בעקבות כך הגיש עו"ד שימי גולן במאי 2022 בקשה לאישור תביעה יצוגית בטענה לחוסר תום לב מצד עירית הוד השרון שכן היה עליה לחסום את האפשרות לתשלום בגין חנייה שעתית באמצעות אפליקציות וכך הייתה החלטתה נגלית לכל חונה.

2 צפייה בגלריה
עו"ד שימי גולן
עו"ד שימי גולן
עו"ד שימי גולן
(צילום: פרטי)

לאחר דיון חקירות, בו הודתה מנהלת מחלקת החנייה בעירייה, כי העירייה פעלה בניגוד גמור להתנהלותה בעבר - בימי חגים ובחירות (שם נחסמה אפלקצית התשלומים) הכריעה השופטת מיכל נד"ב כי התביעה מתאימה כייצוגית תוך שהיא מטילה על העירייה הוצאות משפט בסך 20,000 שקל.
"מדובר בחוסר צדק משווע" טוען עו"ד שימי גולן, "לא ייתכן כי העירייה מחליטה שלא לגבות בגין השימוש בחנייה אך מנגד לא תחסום את אפליקציית התשלומים אשר תמשיך לחייב משתמשים שאינם מודיעים להחלטת העירייה".
לדברי עו"ד גולן, "לא ייתכן שיהיה הבדל בין תושב לעיר לבין תושב חוץ שאינו מודע להחלטת העירייה. אין מנוס מלהשיב למשתמשי החנייה בשנתיים שקדמו להגשת התביעה את כספם, כך מצופה מרשות מינהלית אשר מחויבת לנהוג בהגינות כלפי תושביה".
בית המשפט המחוזי מרכז דן בשאלה האם רשאית רשות - שקיבלה החלטה לא לאכוף תשלום אגרת הסדר חניה בכחול לבן, ואשר בפרסומיה מציינת כי "השימוש בחניות כחול לבן יהיה בחינם לאורך תקופת המשבר עד לפרסום הודעה חדשה" - לגבות תשלום בגין אותה חניה באמצעות האפליקציות המשמשות לתשלום עבור חניה. זאת עת קיים חוק עזר המסמיך אותה לגבות את אגרת החניה.

קראו גם:

השופטת מיכל נד"ב בהחלטה סברה כי בנסיבות העניין כפי שהן מתוארות לעיל, היא רואה בהתנהלות העירייה כמתן חנייה חינם ומכאן אי חסימת אפלקציות התשלומים מהווה חיוב שלא כדין הנוגע באפליה. עוד קבע בית המשפט כי ניהול תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת ולא עתירה כמשאלת לב העירייה. על כן השופטת נד"ב אישרה את הבקשה וקבעה כי הקבוצה תוגדר כך: "כל מי שחויב על ידי העיריה או מי מטעמה בגין חניה שעתית בכחול לבן החל מחודש מרץ 2020 ועד המועד שבו תסתיים התובענה".
מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "העירייה לומדת את החלטת בית המשפט ושוקלת את צעדיה ובכלל זה, הגשת בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון".