עיריית רמת השרון בשיתוף עיריית הרצליה ערערו לבית המשפט העליון כנגד פסיקת בית המשפט המחוזי לאשר בניה במתחם תע"ש.
1 צפייה בגלריה
מתחם תע"ש
מתחם תע"ש
מתחם תע"ש
(צילום: יוגב עמרני)
קראו גם >>>>
עיריית רמת השרון בשיתוף עיריית הרצליה הגישו אתמול (יום ג') ערעור לבית המשפט העליון נגד פסיקת בית המשפט המחוזי לאשר תכנית לבניה בתע"ש. שטחי תע"ש סבלו בעשורים האחרונים מזיהום קרקע קשה מפאת פעילות של התעשיות הביטחוניות במקום. כתוצאה מכך, אף זוהמו מי הבארות של רמת השרון ונסגרו לשימוש.
הערעור נתלה בין השאר בתקדים שנקבע באפולוניה לפיו: "בית העליון הכיר בכך שלא ניתן לקדם תכנון ביחס לקרקע החשודה כמזוהמת מבלי שנערכו בדיקות מקיפות לאבחון הזיהום הקיים, הערכת הסיכונים העלולים לנבוע מכך וההשלכות העשויות להיות לכך על התכנון. בכך ביכר בית המשפט העליון את האינטרס של בריאות הציבור ושל תכנון כולל וראוי, על פני אינטרסים שונים כגון אינטרס כלכלי וקידום תכנית במהירות האפשרית"
באחרונה אישרה הוועדה המחוזית תוכנית צל על בסיסה ניתן יהיה לאשר תוכניות לבניית 36 אלף יח"ד דיור במתחם וזאת לפני שבוצע סקר מקיף למיפוי זיהום המים והקרקע במתחם ותסקיר השפעה על הסביבה.
לטענת העירייה מדובר בתכנון בעיניים עצומות, קודם מתכננים ומקבעים מציאות תכנונית ורק אח"כ ייעשו הבדיקות שיבחנו את הזיהומים והסיכונים הקיימים. כך למעשה המדינה אישרה תכנית הממקמת את השימושים הרגישים ביותר – כגון מגורים, דווקא באזורים החשודים כמזוהמים ביותר.
בקשת העירייה היא שלא יקודם כל תכנון באיזור תע"ש השרון טרם ביצוע הסקר לטענתה: "לא ניתן היה לאשר את התכנית ללא עריכת תסקיר השפעה על הסביבה בהתאם להוראות הדין, התכנית מאפשרת הוצאת היתרי בניה לאתרים לטיפול בפסולת מסוכנת ובזיהומים הקיימים, כל זאת מבלי שנערכו הבדיקות הסביבתיות הנדרשות, ועל כן כלל לא ניתן היה לפטור מעריכת תסקיר".
אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון: "תוכנית תע"ש היא תוכנית מסוכנת. מדינת ישראל שוב מתעלמת מסיכון ברור ומיידי ויוצרת נזק בלתי הפיך לחיי אדם וגם כאן עדיין לא התחילו אפילו לבדוק את מקורות וסוגי הזיהום וכבר רצים לאשר בנייה. אף אחד לא יודע מה נמצא מתחת לפני השטח והסיכון הוא בלתי נתפס. המדינה היא שזיהמה והיא שחייבת לבצע סקר ולנקות ועל חשבונה ואף להניח לשטח לשכב תקופה ארוכה כדי להבטיח שניקוי הקרקע הצליח.
שטחי תעש היו מגודרים עשרות שנים והשתמר בהם ערכי טבע נדירים. המקום הזה הוא העתודה הירוקה האחרונה בגוש דן, יש מספיק יחידות דיור ברמת השרון ובערים הסובבות את תע"ש על מנת לוותר כרגע על הפרויקט הזה".