הבילוי העממי הכי ישראלי ביולי־אוגוסט דורש מהמבלים בחופי הים להיערך לכך כמעט כמו לקרב. זה מתחיל בפקקי ענק, ממשיך באתגר מציאת החנייה ובמקום פנוי בחוף. וזה עוד לפני שדיברנו על גישה נוחה, מחיר שפוי, חוף נקי ומרווח.
4 צפייה בגלריה
סוזי נדב בחוף השרון
סוזי נדב בחוף השרון
סוזי נדב בחוף השרון
(צילום: ריאן)
בעוד שהרשויות מגדילות, מוסיפות ומשדרגות חניות באזור החופים, ומכניסות זכיינים שיתפעלו וינקו את החופים, בפועל, הבילוי בחוף הפך לחוויה יקרה ומתסכלת, בעיקר למשפחות גדולות, שאז העלות עולה בהתאם למספר הנפשות, בעיקר בסופי השבוע, כשאין תחבורה ציבורית והפקקים מתארכים ומגיעים לעיתים עד לרחובות הסמוכים לחוף.
פעילי סביבה מהרצליה בדקו את המצב בחופים וזה מה שהם מספרים. בחופי הים של העיר הרצליה, הבילוי הפך מאתגר. סוזי נדב, פעילה חברתית ויו''ר עמותת תושבי הרצליה למען תכנון ראוי לאיכות חיים וסביבה, מספרת כי הצפיפות בחופי הים בהרצליה גבוהה, ובהתאמה גם הצפיפות בחניונים, והפקקים הארוכים, מה שגורם לתושבי הרצליה להדיר את רגליהם מהחוף הביתי.

4 צפייה בגלריה
חוף השרון
חוף השרון
חוף השרון בעבר
(צילום: ארכיון הראשונים)

4 צפייה בגלריה
חוף השרון כיום
חוף השרון כיום
חוף השרון כיום
(צילום: אסף פרידמן )


"החופים אצלנו בהרצליה (נוף ים־סידנא עלי, השרון, זבולון, אכדיה) צרים מאוד, מאז שבנו את המרינה. למשל חוף השרון שבו אין מקום לשבת, או חוף סידנא עלי שהוא גם צר וגם מסוכן לשבת בו נוכח המצוק שלא יציב. בנוסף אנשים לא מתייחסים לשילוט, באים עם אוכל ושתיה מהבית וזורקים זבל בכל מקום. אז למה בילוי בחוף הים של העיר שלי צריך להיות יקר? הים זה הבילוי שאמור להיות נגיש וזול לכולם, בשונה מבריכה. אז למה בעיר הרצליה זה אחרת?''.

4 צפייה בגלריה
חוף אכדיה צפון
חוף אכדיה צפון
חוף אכדיה צפון
(צילום: דוברות עיריית הרצליה)

נדב נזכרת בנוסטלגיה בתקופה בה חוף הרצליה נחשב לחוף הכי יפה במדינה. ''היום המים זה לא מה שהיה פעם, כי כל שני וחמישי יש הוראות של משרד הבריאות שקיימת סכנה להתרחץ במים, כי מוזרם לשם ביוב. ממש מתייחסים לים שלנו כאילו הוא פח זבל. בנוסף, כשיורד גשמים פותחים את המט''ש (מכון לטיהור שפכים), ואז כל המים המלוכלכים מוזרמים לים וזה נורא, כי גם אחרי כמה ימים המצב של המים לא משתפר, וזה לא רק קקי ופיפי, אלא גם חומרי ניקוי וקוסמטיקה שאנשים זורקים לשירותים, ואז רואים את הדברים האלה צפים במים, וזה מגעיל''.
כך למשל הודעה ממשרד הבריאות מה־6.7: "משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרחצה בחוף 'אכדיה דרום' בעיר הרצליה עד להודעה חדשה בשל תוצאות בקטריאליות חריגות שנמצאו בבדיקות איכות מי הים. אזהרה זו תקפה עד להודעה חדשה".
בעוד שבהרצליה פועל שירות קווי החוף, שירות הסעות ללא תשלום למוקדי הבילוי בעיר, ביניהם חוף הים, לנדב יש טענות על הנגישות החלקית בחופים. "רוצים נגישות? תעשו מעליות שיעזרו לתושבים מבוגרים, עם מוגבלויות או נשים עם ילדים", היא אומרת, ''מאוד קשה להגיע לחוף דרך מדרון תלול או מדרגות, כשהרכב חונה כמה רחוק. אבל ככה זה כשאין חניה. זה או לחכות זמן ארוך שתתפנה חניה וגם לשלם על זה 30 שקל לשעה הראשונה, או לחנות רחוק''.
קראו גם:
תגובת עיריית הרצליה: "העירייה מבצעת דגימות מים בהתאם לחוק והמים של הרצליה נקיים מאוד ומותרים לרחצה. אין לנו הזרמה של מי ביוב, כל טיעון אחר - אינו נכון".