רבים מתושבי הרצליה והסביבה מכירים את הנוהל: שבת בבוקר, יום יפה, יוצאים קל"ב למערות כפר שמריהו, אתר ארכיאולוגי מרשים הנמצא בלב הישוב, כשמסביבו פריחה מדהימה.
3 צפייה בגלריה
צילום: אסף רוזן
צילום: אסף רוזן
צילום: אסף רוזן
אלא שבשבת האחרונה, כך מפרסם הכתב גלעד כרמלי מ-ynet, למטיילים שהגיעו למקום ציפתה הפתעה – שערים סגורים ומאבטחים שמנעו מהם להיכנס לאתר.
האתר נמצא בתוך חורשת אורנים ליד "בית וייל" בכפר שמריהו. החורשה אומנם מוקפת גדר, אולם הוסדרו בה כמה כניסות שככל הידוע עד לסוף השבוע היו פתוחות באופן קבוע לכניסה חופשית של מטיילים.
כידוע, אתר מערות כפר שמריהו הוא ריכוז מערות הקבורה הגדול ביותר במישור החוף, ובו כ-100 מערות קבורה שומרוניות עתיקות. בשבוע שעבר פורסמה בעמוד הפייסבוק של המועצה המקומית כפר שמריהו מודעה ובה נכתב כי האתר נסגר למבקרים "בשל קביעת יועץ בטיחות כי האתר מהווה סכנה ממשית".
3 צפייה בגלריה
צילום: מועצת כפר שמריהו
צילום: מועצת כפר שמריהו
צילום: מועצת כפר שמריהו
ההחלטה על סגירת המערות התקבלה לפני כשלושה חודשים במועצת כפר שמריהו, ובשבוע שעבר כאמור, קרתה בפועל.
איתי שקולניק מ"מועדון המערות הישראלי" הופתע מהחלטת מועצת כפר שמריהו ומסר ל-ynet: "אלה לא סתם מערות, זה אתר בעל ערך היסטורי למדינת ישראל. אפשר להתקין מעקה או להסדיר שבילים, אבל מקצרים תהליכים ועל הדרך מונעים מאנשים להגיע ולבקר במקום יפה. אי אפשר להחליט ככה בשביל הציבור".
3 צפייה בגלריה
צילום: מועצת כפר שמריהו
צילום: מועצת כפר שמריהו
צילום: מועצת כפר שמריהו
לדברי ראש מועצת כפר שמריהו, סרג' קורשיא, אין כוונה להשאיר את האתר סגור באופן קבוע. אולם, בשלב זה, גם אין צפי לפתיחתו המחודשת. לדבריו, בסוף ינואר נערך באתר סיור יחד עם ארכיאולוג מחוז תל אביב מטעם רשות העתיקות, דייגו ברקן – אשר אמר בסיור כי סוגיית הבטיחות שייכת לכפר שמריהו ולא לרשות העתיקות. קורשיא מוסיף כי בשלב זה, בשל היעדר תקציב ייעודי, טרם גובשה תוכנית לטיפול במפגעים הבטיחותיים באופן שיאפשר את פתיחת האתר מחדש.