בדיון שנערך אתמול (ב'), החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) על קידום הכנת תוכניות מפורטות לשלושת קווי המטרו בגוש דן. משמעות ההחלטה הינה שריון התוואי המתוכנן וסימון והגדרת השטח עבורו. עם זאת, התחושות בהוד השרון מעורבות לנוכח העובדה שהתוואי הנוכחי אינו משרת את מרבית תושבי הוד השרון.
7 צפייה בגלריה
המטרו בשבדיה. בקרוב אצלנו | צילום: שאטרסטוק
המטרו בשבדיה. בקרוב אצלנו | צילום: שאטרסטוק
המטרו בשבדיה. בקרוב אצלנו | צילום: שאטרסטוק
הוועדה קיבלה את תוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, א.י.), אבל במקביל תבחן בחודשים הקרובים את הקו ההוד השרוני - כפר סבאי, שדי במבט קל בעיניים הוד השרוניות כדי להבין שהוא מפספס את מרביתה של העיר.
מה יהיה עם התוואי ההוד השרוני?
נכון להיום התוואי של הקו המדובר בהוד השרון (בתמונה המצורפת) עוצר ב-2 תחנות בלבד בהוד השרון: הבנים/פינת ההכשרות, הבנים/משאבים ומשם ממשיך לצומת רמות השבים/כפר מלל. במסגרת התוואי המתוכנן צפויים לנוע ההוד השרונים לנוע דרך רמת השרון ועד לתל אביב בה ימוקמו עשרות תחנות. כמו כן, יתאפשר מעבר בעזרת חיבור לכל ערי גוש דן וכן לערי השרון בעזרת תחנות מטרו וכן בעזרת הרכבת הקלה.
7 צפייה בגלריה
תחנות המטרו הצפויות בהוד השרון. העירייה צפויה להיאבק | הדמייה ומפה: נת"ע
תחנות המטרו הצפויות בהוד השרון. העירייה צפויה להיאבק | הדמייה ומפה: נת"ע
תחנות המטרו הצפויות בהוד השרון. העירייה צפויה להיאבק | הדמייה ומפה: נת"ע
לנוכח בקשתו של ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, התוואי המוצע ייבחן מחדש, והתקווה היא שהוא אכן ישונה כך שיישרת את תושבי הוד השרון בצורה המיטבית.
כוכבי אמר היום (ג') ל-"מיינט הוד השרון": "אנחנו זיהינו שהתוואי המוצע לא משרת את תושבי הוד השרון, מתעלם מכל החלק המזרחי ומהחלק הדרום מערבי, איזור התעשיה ותוכנית תמ"א 48. נכנסנו לשיח עם הות"ל כדי לשנותו. בין השאר, אני הגעתי לירושלים פעמיים, והצוות המקצועי שלנו הגיע למספר ישיבות נוספות.
"מעצם העובדה שהם לא הציגו אתמול (ב') את התוואי להוד השרון, מראה שהצלחנו לשנות שם משהו. אנחנו עוד לא יודעים מה וכמה, אבל היום היה פה בביקור, יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות, זאב ביילסקי. חלק גדול מהביקור עסק בנושאי תחבורה ובעיקר במטרו. אנחנו מקווים להגיע לשיתוף פעולה עם המדינה, ועם הגוף המתכנן, כדי לייצר תוכנית שהיא טובה יותר עבור הוד השרון של עוד 30-20 שנה".
7 צפייה בגלריה
התחנות בכפר סבא ובאיזור | הדמייה ומפה: נת"ע
התחנות בכפר סבא ובאיזור | הדמייה ומפה: נת"ע
התחנות בכפר סבא ובאיזור | הדמייה ומפה: נת"ע
7 צפייה בגלריה
מפת המטרו המתוכננת המלאה | הדמייה ומפה: נת"ע
מפת המטרו המתוכננת המלאה | הדמייה ומפה: נת"ע
מפת המטרו המתוכננת המלאה | הדמייה ומפה: נת"ע
יפתור את הפקקים?
רשת המטרו תצטרף לתוכניות של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שאושרו על ידי הות"ל ויצאו לביצוע בשנה האחרונה ולקו האדום הנמצא בביצוע ועתיד לפעול בשנת 2021, ומתוכנן לשרת כרבע מיליון נוסעים מדי יום. קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מרמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון וראש העין במזרח, ואמורים להוות חלק מהפתרון של תחבורה ציבורית לפקקים הרבים באיזור.
יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, אמר לאחר ההחלטה: "היום באופן רישמי החלה מדינת ישראל לקדם את פרויקט המטרו. מדובר בפרויקט חשוב ברמה הלאומית בו מושקעים תקציבים רבים ועבודה רבה. המטרו הוא פתרון אחד מתוך סל פתרונות לחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות. יחד עם המטרו, מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות מתקדמות בעולם, תאפשר תחבורה ציבורית איכותית שתפחית את המכוניות מהכבישים".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה: "קידום המטרו הינו אחד מהצעדים החשובים לקידום פתרונות תחבורה במדינת ישראל בכלל ובמטרופולין תל אביב בפרט. מינהל התכנון מחויב לקידום הסטטוטורי של הפרויקטים, לאיכות שלו וללוחות זמנים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות והמחוזות".
להלן פירוט קווי המטרו המתוכננים:
M1 - אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות - מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- אזור תעסוקה צפוני רעננה; אזור תעשייה ישן כ"ס, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.
7 צפייה בגלריה
קו מטרו M1 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M1 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M1 | הדמייה: נת"ע
M2 - אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות - מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק.
7 צפייה בגלריה
קו מטרו M2 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M2 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M2 | הדמייה: נת"ע
M3 - אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.
7 צפייה בגלריה
קו מטרו M3 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M3 | הדמייה: נת"ע
קו מטרו M3 | הדמייה: נת"ע