לרוב ההורים, שרשמו השנה את ילדיהם לכיתה י' בבית הספר הוותיק לבישול ולמלונאות תדמור בהרצליה פיתוח, לא היה כל מושג שבית הספר מצוי בסכנת סגירה. גם לא להורי התלמידים שהיו אמורים לעלות בשנה הבאה לכיתות י"א-י"ב. "לא היה גילוי נאות", אומר אחד ההורים, מוטי אואקנין, שבתו מסיימת בימים אלה את כיתה י'.
1 צפייה בגלריה
מימין: אבשלום, סיטבון, פרי, חכמון, בן הרוש וחסן | צילום: אסף פרידמן
מימין: אבשלום, סיטבון, פרי, חכמון, בן הרוש וחסן | צילום: אסף פרידמן
מימין: אבשלום, סיטבון, פרי, חכמון, בן הרוש וחסן | צילום: אסף פרידמן
"ההנהלה לא העבירה לנו את המידע הזה. אילו ידענו, לא היינו רושמים את בתנו". אואקנין, שגם אביו למד בעבר הרחוק בבית הספר תדמור, והוא עצמו עבד במשך שנים בבתי מלון, יודע להעריך את המוניטין שצבר המוסד. "גדולי השפים בארץ יצאו מכאן", הוא מדגיש.
השמועות הראשונות על סגירת בית הספר התחילו להתרוצץ בין הורי בית הספר לפני כחודשיים. חודש לאחר מכן, שמעו מפי הורים, שביקשו לרשום את ילדיהם לכיתה י', כי הרישום הוקפא. זה הדליק אצלם נורה אדומה. הם פנו להנהלת בית הספר, ושם הרגיעו אותנו ומסרו להם שכל הגורמים מטפלים בנושא ושיהיה בסדר.
המידע הרשמי הראשון נמסר להם לראשונה לפני כשלושה שבועות, במפגש שגרתי עם הנהלת בית הספר, לסיכום שנת הלימודים ולשיבוץ התלמידים בעבודה בחופשת הקיץ. במהלך המפגש הופיע בפניהם נציג המפרק, הראל בלינדה, שמונה לנהל את חברת תדמור, ועידכן אותם. "הרגשנו שהאדמה נשמטת תחת רגלינו", מספרת אתי בן טוב מכפר סבא, אמו של ליאור, תלמיד כיתה י'. "הורים צעקו והשתוללו. לא היה לנו שום מושג שבית הספר נמצא תחת עננה. רק אחרי שדיברתי עם המפרק בעצמו הבנתי זאת".
ללמוד בלי לחץ בתדמור לומדים כיום כ-45 תלמידים, בשלוש שכבות. בשלב הראשון התלמידים לומדים את יסודות הבישול. בשלב השני הם לומדים על סוגי מזון: מיני בשרים, חלקי הבקר, עופות, דגים, רטבים, פסטות ובצקים. בבוקר הלימודים מתמקדים בחומר עיוני, ומקבלים מתכון. אחר הצהריים לומדים איך מחזיקים ירק, איך משתמשים בסכין ואיך מבשלים על פי המתכון.
לאחר כמה ימי תרגול הם כבר מסוגלים לבשל באופן עצמאי. "אני מאמין שצריך לתת להם לעשות הכול בעצמם", אומר המורה לבישול, אייל נעים. "אם אתה יושב להם על הראש, אתה מאבד אותם. יש תלמידים שהגיעו לבית הספר ממקומות שלא התייחסו אליהם יפה, הם היו מופנמים, ולאט לאט השתחררו".
"תדמור עזר לילדים רבים עם קשיים בלימודים ועם בעיות התנהגות, שאינם מסוגלים להסתדר בבית ספר רגיל, והם פרחו שם", אומרת שירלי פרי מכפר סבא, אמו של עידו (16.5), תלמיד לקוי ראייה. "כל הזמן למדתי במסגרות רגילות", אומר עידו, "אבל לא כל כך הסתדר לי ללמוד, ולא רציתי עוד לשרוף את התחת ולנפח את השכל".
"לבן שלי היה קשה בחטיבה", אומרת שירלי. "בחרנו בתדמור אחרי שביקרנו בו והתרשמנו ממנו לטובה. כאן אין לחץ על התלמידים, כמו בחטיבה. תדמור התאים למגבלות ולקשיים של בני. קיבלו אותו בזרועות פתוחות, תמכו בו ועזרו לו. תמיד אמרו לו: 'תעשה מה שאתה יכול, אנחנו מאחוריך. אתה יכול, אתה מסוגל'. הוא לא ויתר לעצמו, נלחם ונלחם".
לדברי עידו, הוא תמיד אהב לבשל (מרקים, פסטות, סלטים), ומאז שהחל ללמוד בתדמור רק הוא מבשל בבית. "העבודה במטבח מרגיעה אותי. אני אוהב להגיש אוכל לאנשים. כשאני מתעצבן, הבישול זה התרפיה שלי".
בצד לימודי בישול ומלונאות, תחת פיקוח אגף ההכשרות במשרד העבודה, תלמידי תדמור לומדים גם צרפתית (ברמה של שף), אנגלית בסיסית, מתמטיקה ברמת 3 יחידות ותנ"ך. אין חובה לעשות בחינות בגרות. מי שמעוניין יכול לעשות בגרות מלאה או חלקית. בקיץ שבין כיתה י' לכיתה י"א התלמידים משתבצים במקומות עבודה: מסעדות ובתי מלון; בכיתה י"א-י"ב, העבודה היא חלק אינטגרלי משבוע הלימודים: יום בשבוע הם עובדים בחוץ כסטאז'רים, ואף מקבלים שכר.
הרבה יותר מתעודה ליאור בן טוב, תלמיד כיתה י', בחר ללמוד בישול. אולי בהשפעת אמו, אתי, אשת חינוך, שהתחביב שלה הוא בישול וקונדיטוריה (וכיום לומדת באחד הקורסים במרכז לקולינריה, דן גורמה). "אני זו שהציעה לו ללמוד בישול בתדמור", היא מודה.
"המקום קסום, התלמידים אוהבים לבוא לבית הספר. בבוקר הם מחכים למורים בכניסה. המורים קיבלו את הילדים והכניסו אותם לעומק לבם, והם ממש כמו ההורים שלהם. אין כאן חוסר סבלנות של מורים, כמו במערכת החינוך הרגילה, שם הילדים איבדו את הרצון ללמוד. בתדמור חזרו להם החדווה והאהבה ללימודים".
"כבר כשנכנסנו בפעם הראשונה למטבח", מספר עידו פרי, "פגשנו צוות חם שעזר לנו, וכשעשינו טעות אמרו לנו שזה לא נורא. השפים כאן היו כמו אימא ואבא שלי. מבאס מאוד להיפרד מצוות כזה".
אורי, בנה של אפרת ממליה מכפר סבא, אמור היה לעלות לכיתה י'. "הוא בעל קשיי למידה", אומרת אמו. "הוא לא מסוגל לשבת שמונה שעות בשיעורים פרונטאליים". אורי למד באוסישקין, וכיום לומד בדמוקרטי, ומשולב בכיתה רגילה. "הוא בודד מבחינה חברתית, ולא רוצה ללכת לשם עוד. הוא לא ילד של לימודים עיוניים. יש לו ידיים טובות".
אורי אוהב לבשל, כמו אבא שלו שהיה פעם טבח (וכיום עובד הייטק). "כולנו בבית אוהבים לבשל", אומרת אפרת. "שמענו שתדמור הציל ילדים רבים, שחלקם חוו עד אז רק כישלונות, ובתדמור חוו הצלחה. זה הרבה יותר מתעודה ומציונים".
כשאורי והוריו הגיעו לערב היכרות בתדמור, תלמידי בית הספר בישלו בעבורם לשם הדגמה. "אחד מהם אמר לי שהוא מוכן למות בשביל המורים שלו", אומרת אפרת. "ילדים מורכבים כמו אורי צריכים מורים שיידעו איך להכיל אותם, איך ללמד אותם. אחרי הביקור שם, אורי אמר לי: 'המקום הזה תפור על פי מידותיי, אני חייב להירשם'. אבל כשבאנו להירשם, אחרי שאורי עבר את מבחן הקבלה, אמרו לנו שבינתיים לא גובים דמי הרשמה, והבנו שהמקום על כרעי תרנגולת. ראיתי איך אני צופה על הארץ המובטחת אבל לא יכולה להיכנס אליה".
באחרונה הושג הסכם עם בית הספר התיכון לקולינריה "אורט דן גורמה" (מבית רשת מלונות דן ואורט ישראל), לקליטת תלמידי תדמור בשנת הלימודים הקרובה. רק בשלב הזה קיבלו הורי התלמידים הודעה רשמית על הסגירה. "קשה לנו לוותר על תדמור", אומרת אפרת ממליה, "אבל אנו נילחם למען הילד שלנו, ונהפוך כל אבן, בתקווה שבית הספר החלופי שמציעים לנו יוכל לתת לו מענה".
המדינה מתערבת ועדת ההיגוי להפרטת תדמור מונתה, בעקבות החלטת הממשלה, ב-2015, וכוללת את נציגי משרד העבודה ומשרד התיירות, ארבעה נציגים ממשרד האוצר ונציג התאחדות בעלי המלונות. מטעמה של הוועדה מונה המפרק ברי בר ציון. את מסמכי המכרז להפרטת תדמור, שפורסם לפני כעשרה חודשים, רכשו כמה קבוצות בעלות ניסיון בתחום ההכשרה המקצועית והמלונאות, שתמורת זיכיון ל-25 שנה התבקשו להשקיע בשיפוץ המבנה המיושן של מלון תדמור, לשלם דמי שכירות חודשיים, ובהמשך לשלם למדינה נתח מההכנסות.
אף לא אחת מהקבוצות ניגשה למכרז, וכולן טענו שההשקעה אינה כדאית. גם לאחר שהמכרז הוארך, תיבת המכרזים נותרה ריקה. ועדת ההיגוי שקלה כמה אפשרויות: להוציא מכרז נוסף תוך מתן הקלות בתנאים, לאפשר למדינה לשפץ את המלון או לסגור אותו כליל, ולמצוא לבית הספר מקום חלופי. אלא שבדיוק הוכרזו בחירות והתהליך הוקפא. בשלב זה, הוחלט להפסיק לקלוט תלמידים חדשים ולהודיע על כך להורים.
מרגע שנודע להורים, הם פנו במכתבים לכל חברי הכנסת והשרים. רק שניים חזרו אליהם: חברי הכנסת מיכאל מלכיאל (ש"ס) ועופר שלח (כחול-לבן). הם פנו גם לשף שגב משה, בוגר תדמור, וניסו לגייס גם אותו להצלת בית הספר, אך זה לא עזר. ההודעה הרשמית הראשונה על תוכנית הסגירה נמסרה על ידי נציג משרד העבודה במהלך דיון שנערך בנושא, בוועדת הכספים של כנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הציע לערוך מכרז נוסף ולתת לזכיין מענק לשיפוץ, אבל משרד האוצר דחה את הצעתו.
מתדמור נמסר: "מפרק תדמור פועל בהתאם להנחיית החלטת ממשלה בדבר הפרטת בית הספר, והוא כפוף להנחיות ועדת היגוי, שהוקמה מתוקף אותה ההחלטה, לצורך ליווי והנחיית ההליך. מתוקף אחריותנו, ומתוך הבנה למצבם של כל הנוגעים בדבר, אנו מעדכנים את התלמידים, את משפחותיהם ואת צוות ההוראה, בכל התפתחות הידועה לנו, תוך ניסיון להפיג ולו במעט את אי-הוודאות שהם שרויים בה. המפרק והנהלת המוסד עושים כמיטב יכולתם, בשיתוף כל הגורמים, כדי לסייע במציאת פתרונות הולמים לכל הסוגיות הרלוונטיות".
ממשרד האוצר נמסר: "בהתאם להחלטת הממשלה, נעשה ניסיון שלא צלח, בשל העדר כדאיות כלכלית, למצוא מפעיל לבית הספר תדמור. לאחר כישלון המכרז, המדינה תמשיך לדאוג לכלל התלמידים להמשך הכשרה קולינרית ברמה גבוהה, באמצעות שילובם בבית הספר 'דן גורמה'".
ממשרד העבודה נמסר: "התלמידים ייקלטו בבתי ספר נוספים לקולינריה, כך שהרצף הלימודי יימשך כסדרו".