מנהלת המחלקה הקדם יסודית במועצה האזורית דרום-השרון, גיתית גזית, פיטרה בשבוע שעבר את עשר המורות לריתמוסיקה ב-74 גני המועצה ואת רכזת המוסיקה בגנים והודיעה להן כי בכוונתה לשכור במקומן את שירותיו של תאגיד קבלני. כפי שנמסר להן, הסיבה לפיטורין היא המצב הכלכלי של העמותה שמנהלת את שיעורי המוסיקה בגיל הרך, ועל ידי תאגיד קבלני היא תצא מהגרעון.
1 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
את הרקע מסביר בעלה של אחת המורות, יוסי בלום הלוי מאלפי מנשה: "לפני כארבע וחצי שנים העבירה מחלקת החינוך של המועצה את 'עול' הניהול של החינוך המוסיקלי לעמותה של המועצה שמומנה בכספי ההורים. עכשיו העמותה המיותרת שעולה כסף רב תביא עוד עמותה שתקבל את אותם תשלומי הורים אבל תציב מורות סטודנטיות חסרות השכלה שרמתן המקצועית נמוכה. וכך כ-2300 ילדים יקבלו רמת חינוך ירודה כאשר שתי עמותות מיותרות ובזבזניות יעשו קופה לעצמן. הטענה של הפסדים במאזן העמותה כל כולה קשורה בהתנהלות הבעייתית של המועצה האזורית ועל כן פיטורי המורות מנוגדת לחוק ולעקרון הצדק הטבעי".
המורות, חלקן מועסקות בגנים בין 10 ל- 30 שנים, לכולן השכלה מוסיקלית וחינוכית והן בעלות תעודות הוראה רשמיות של משרד החינוך בתחום הריתמוסיקה. לטענתן, לא רק פוגעים בזכויותיהן הסוציאליות, אלא מתעלמים מתרומתן הממושכת לחינוך דורות של ילדים (כולל כאלה שכבר יש להם ילדים באותם גנים). והפעלת שירותי תאגיד קבלני תוריד לשפל את רמת החינוך המוסיקלי. עוד לטענתן, הפגיעה בחינוך המוסיקלי בגנים החלה כבר בשנת הלימודים הקודמת, כשמנהלת המחלקה החליטה לקצץ את היקף לימודי הריתמוסיקה משני מפגשים שבועיים למפגש אחד בלבד לטובת תוכנית העשרה, בניגוד לדעת הגננות וללא הסכמת ההורים.
במכתב להורים כתבו המורות למוסיקה: "השנה 'נבעטנו' החוצה. רגע אחד אחרי סיום השנה ומסיבות הסיום נקראנו למועצה והתבשרנו שעקב שיקולים תקציביים, המועצה לא מחדשת איתנו את החוזה ויוצאת במכרז לחברה קבלנית. המשמעות של צעד זה הינה פגיעה מערכתית בכולם. חברה קבלנית מעסיקה סטודנטים ללא הכשרה מוסיקלית שיגיעו לגנים ו'יפעילו' את הילדים; זו פגיעה בגננות ובסייעות שאף אחד לא טרח לשאול לדעתן המקצועית שהרי מורה למוסיקה היא חלק בלתי נפרד מהצוות בתרומתה החינוכית והתרבותית;
זו פגיעה קשה מאוד בגני החינוך המיוחד, שם תמצאו ילדים ששיעור המוסיקה בגן הוא "החוג" היחיד לו זוכה הילד. זו פגיעה קשה בהורים שאף אחד לא שאל או דווח על השימוש הקלוקל בכספם; זוהי פגיעה גם בנו: פרנסתנו נלקחה מאיתנו בצורה משפילה מבלי לאפשר משא ומתן ואפשרות למציאת פיתרון".
"המועצה האזורית דרום השרון נוהגת בנו כמו בעבדים", אומרת מלכה בלום (67) מאלפי מנשה, מורה מוסמכת לריתמוסיקה שעובדת בגני דרום השרון למעלה מ- 30 שנה. "מצד אחת היא קוראת לכל המורות כקבוצה לבוא כדי לשמוע על הפיטורין שלנו. אחרי כמה ימים היא קוראת לנו אחת-אחת לבוא ולחתום במטרה לגייס אותנו כעובדות קבלן. החלטנו לשים לזה סוף, והודענו להם שאנו מתארגנות יחד למאבק על פרנסתנו, למען הגננות וילדי הגן".
"תמיד עבדנו כעצמאיות, ועד לפני שנתיים המועצה שילמה עבורנו את הביטוח הלאומי, מה שמעיד על כך שהיו יחסי עובד-מעביד", מוסיפה איריס קולברג (59) מהוד השרון, בוגרת האקדמיה למוסיקה בירושלים (בניצוח וקומפוזיציה), מומחית לתרפיה במוסיקה, שעשתה הסבה לחינוך והחלה ללמד לפני 29 שנה. מזה 17 שנה היא מלמדת בגני הילדים בדרום השרון. "אנחנו מורות מקצועיות, שמשקיעות ונותנות את כל הנשמה. בשבוע שעבר, אחרי שקיבלנו את ההודעה הפורמאלית, בכיתי יומיים".
"אנחנו חסרות זכויות לחלוטין, ובשל שיקול כספי משני ביותר פשוט זורקים אותנו", אומרת אושרית אוחנה (45) מהוד השרון, בעלת תואר בחינוך מוסיקלי מסמינר לוינסקי, תעודת הוראה מהגיל הרך עד י"ב, ועשרים שנות הוראה. "לוקחים קבלן ששולח אנשים לא מקצועיים עם הוראות 'הפעלה'. לכל היותר, הם 'יעסיקו' את הילדים למשך חצי שעה. אותם מורים לא יצליחו לעשות את אותה עבודה עמוקה, מהותית, חיונית וחיובית שאנחנו עושות".
"אי אפשר להכניס לגן לחינוך מיוחד מדריכה חסרת ניסיון", מדגישה עינת מתוק (51) מצור נתן, מורה בכירה למוסיקה, 12 שנה בגני דרום השרון, ובהם שני גנים של החינוך המיוחד בנווה ימין ובצור יצחק. "שבוע לפני שפוטרנו שלחתי לראש המועצה מכתב שמתאר את הפגיעה בילדים בעקבות המעבר לשיעור אחד בשבוע. הצעתי לה שתתייעץ עם הגננות ותשקול להחזיר עטרה ליושנה".
לצד המורות פוטרה גם רכזת המוסיקה בגנים ריקי נוף, אחרי 20 שנות עבודה במועצה. "הרי אם עובדים מול קבלן כבר אין בה צורך יותר", מסבירה עינת מתוק, "אילו נהגו בנו בצורה הוגנת היו מזמנים אותנו לפגישה כבר בחודש אפריל ומאפשרים לנו להתמודד בעצמנו במכרז, או לדאוג שתינתן לנו זכות ראשונה לעבוד דרך התאגיד שייבחר. כשפוטרנו, כולנו נותרנו בלי אוויר לנשימה ובלי אנרגיה".
השבוע, כשהמורות הודיעו להורים על הפסקת עבודתן, התגובה הייתה קשה: "אני לא מאמינה", אמרה אחת האימהות, "מועצת דרום השרון, הרי כסף לא חסר לה. עצוב ומכעיס שאלו הם שיקולי הדעת של העומדים בראשה.
דווקא כשיש כל כך הרבה מקום להעניק לילדים תרבות איכותית בתוך עולם של טראש, גם זה נלקח מהם".
ממועצה אזורית דרום השרון נמסר: "העמותה לקידום החינוך התרבות והספורט ביישובי דרום השרון מפרסמת בימיםן אלה מכרז להפעלת תחום המוסיקה בגני הילדים במועצה במטרה להכפיל את פעילות המוסיקה בגנים לפעמיים בשבוע. המפעיל ייבחר יידרש להציע לכל המורות המשך העסקה".
ממשרד החינוך נמסר כי "שיעורי מוסיקה בגני הילדים ניתנים מטעם הרשות המקומית ואינם חלק מהפיקוח על המוסיקה במשרד החינוך".