מיזם התחבורה הציבורית בגוש דן בשבת, שיצא לדרך בשבת שעברה, מעורר מחלוקות ולבטים קשים בערי השרון. רמת השרון היא העיר היחידה שהצטרפה אליו מיד, ונִראָה כי הרצליה והוד השרון יצטרפו מיד אחריה, אך ככל שחלפו הימים גבר הלחץ הציבורי בערים אלה וגם בכפר סבא, ובינתיים אף אחת מהן לא הצטרפה. הרצליה החליטה להרחיב את השירות הקיים, ואף על פי שלא הצטרפה, סיעות מרצ והדתיים התכתשו ביניהן והאשימו זו את זו. גם בכפר סבא, למרות עמדה ברורה של מחזיק תיק התחבורה וסגן ראש העיר, עילאי הרסגור, להצטרף למיזם, העירייה עדיין לא החליטה. יש שאומרים כי היא נוטה לוותר על הצטרפותה ובלבד לשמור על שקט בגזרת הדתיים. גם אמיר כוכבי, שהיה בין הראשונים שהביעו תמיכה במיזם, טוען השבוע, כי במתכונתו המיזם נועד לכישלון.
5 צפייה בגלריה
מיזם  התחבורה הציבורית שיצא לדרך בשבת האחרונה בתל אביב | צילום:  דנה קופל
מיזם  התחבורה הציבורית שיצא לדרך בשבת האחרונה בתל אביב | צילום:  דנה קופל
מיזם התחבורה הציבורית שיצא לדרך בשבת האחרונה בתל אביב | צילום: דנה קופל
הרצליה - הלחץ הכריע
עיריית הרצליה החליטה השבוע על התאמה והרחבה של שירות ההיסעים בסופי השבוע — "קווי החוף" — הפועל זה כמה שנים בעיר. הקווים פועלים בצירים הראשיים של הרצליה, דרך מוקדי הבילוי שבלב העיר, הפארק, קניון שבעת הכוכבים ועד לחופי הים. על פי המתווה המשופר, הוארכו נתיבי הקווים והם יגיעו עד לצפון תל אביב, אל שדרות רוקח ודרך נמיר, שם יתחברו אל שירותי התחבורה הפועלים באזור.
לדברי ראש העירייה, "בהרצליה יישמרו הסטאטוס-קוו והרגישות ההדדית של הקהילות זו לזו. מטרת השירות, שכבר פועל בהצלחה לאורך השנים האחרונות, היא להעניק שירות לאוכלוסיות שאין בידיהן רכב פרטי, לילדים ולבני נוער ובכלל להקל על מי שאינו מעוניין לנהוג ולחפש חניה".
לשאלה מדוע לא הצטרפה העירייה למיזם קווי התחבורה בגוש דן, השיב פדלון: "מדובר מבחינת העירייה בהתאמת שירות קיים לצרכים חדשים, ולכן אין סיבה להיכנס לפעילות מקבילה".
5 צפייה בגלריה
איל פביאן | צילום: דני שביט
איל פביאן | צילום: דני שביט
איל פביאן | צילום: דני שביט
חבר מועצת העיר מסיעת "החופש לבחור", איל פביאן, תוקף את העירייה: "אותי ואת חבריי (תוך שבועיים אספתי יותר מ-1,000 חתימות בנושא) מעניינים השירותים שתושבי הרצליה יקבלו בפועל, כמו תושבי תל אביב, רמת השרון ועוד, ולא הצהרות ותגובות מאוחרות ותחת לחץ, של העירייה ושל העומד בראשה.
"פעם נוספת פדלון והקואליציה בראשותו עושים מאוחר מדי, וכנראה מעט מדי, וגם זאת תחת לחץ. במקום שהרצליה תוביל — הרצליה נגררת.
"בישיבת המועצה ביקשתי פרטים מדויקים על הקווים שהרצליה תפעיל, על לוחות הזמנים שלהם, וכיצד הם יתחברו לקווים של תל אביב, של רמת השרון ועוד. אבחן בשטח בעצמי, שהקווים פועלים בשישי ובשבת ומתחברים בפועל לקווים מתל אביב ומרמת השרון, ואז ניווכח. לא נאפשר לנושא לרדת מסדר היום".
תושבים חילוניים רבים אינם מרוצים מהחלטת העירייה, ורואים בפחד את הגורם לכך. "פדלון נכנע לחרדים", אמר תושב העיר, "רק לחץ ציבורי ישנה את זה. הרצליה צריכה להתחבר לקווי התחבורה הציבורית שפועלים מרמת השרון ואילך".
עופר לוי, יו"ר סיעת מרצ: "החלטה העירייה טובה ונכונה, והיא תיטיב עם כל התושבים. לא יודע אם המענה הזה עדיף על פני הצטרפות למיזם התל-אביבי. היו לנו קווי שבת עוד לפניהם, ואנו לא בתחרות איתם".
5 צפייה בגלריה
צדיקוב | צילום: יוגב עמרני
צדיקוב | צילום: יוגב עמרני
צדיקוב | צילום: יוגב עמרני
חבר המועצה מהסיעה הדתית, אלעד צדיקוב, מאשים את סיעת מרצ: "סיעת מרצ הוכיחה כי היא מאוהבת בתפקיד סגנות ראש העירייה, אבל היא כוחנית ובזה לכלל חברי הקואליציה האחרים. מתוך גחמות 'כבוד וקרדיט' על חילול השבת ההמוני, מעיזה מרצ לאיים על ראש העירייה כי תפרוש מהקואליציה העירונית, אם לא ייענה לדרישתה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
"כדאי להזכיר לסיעת מרצ שהם אינם השחקן הקואליציוני היחיד במגרש, וודאי לא המכתיבים היחידים של קו הנהגת העיר. בשבועיים האחרונים בנינו בלוק קואליציוני של חמישה מנדטים המתנגדים לפגיעה בשבת הציבורית ובסטאטוס-קוו. איומה של מרצ הוא לא חזק יותר מפרישת הבלוק ממועצת העיר. פדלון מחויב לסטאטוס-קוו במצע הבחירות שלו, ויודע שיש תחליף למרצ במועצת העיר.
"מתנהל כאן אבסורד פוליטי שבו שחקנים מחוץ להרצליה מכתיבים מלחמה על הזהות היהודית, בלי שאף אחד מעוניין בכך בהרצליה, למעט סגן ראש עירייה אחד, שבסך הכול חפץ בנקודות פוליטיות על אוויר חם וכותרות".
כפר סבא - הדעות חלוקות
בכפר סבא קיים קרע עמוק בקואליציה, בנושא הפעלת התחבורה הציבורית בשבת. בעוד שממלא מקום ראש העירייה, איתן צנעני, טוען, כי לא יקום ולא יהיה שירות שכזה בעיר, סיעת מרצ ובראשה סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור, טוענים בתוקף, כי הם יפעלו להפעלת שירות התחבורה בסוף השבוע. חבר בסיעה אומר: "יהיה לנו רוב במועצת העיר ואנחנו נדאג שזה יקרה. משהו שיש לו 80 אחוז תמיכה זה לא משהו שאפשר להתנגד אליו. זה יהיה לא פשוט, אבל נגרום לזה לקרות". נכון לרגע זה, ראש העירייה עדיין לא פירסם את עמדתו הרשמית בנושא.
5 צפייה בגלריה
איתן צנעני מ"מ ראש העיר
איתן צנעני מ"מ ראש העיר
איתן צנעני מ"מ ראש העיר
5 צפייה בגלריה
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
הוד השרון - לשנות את החוק
ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, מברך על פרויקט התחבורה הציבורית בשבת בגוש דן, אך חושש מאוד, כי במתכונת זו הוא עלול להגיע לכישלון.
במענה לפוסט שפורסם בקבוצת "הוד השרון חופשית" מתח כוכבי ביקורת על הפרויקט, וחשש כי הוא עלול להיות "בכייה לדורות", לא פחות. "כישלון של המהלך כתוצאה מקפיצה מעל הפופיק תוך קידום קווים לא יעילים ולא שימושיים עשוי להיות בבחינת בכייה לדורות, ולשמש ככלי בידי אלה המתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת", כתב כוכבי. כזכור, עיריית הוד השרון נמצאת במגעים מתקדמים להצטרפות למיזם, ונראה, כי עיקר הבעיה היא שיקול תקציבי. לדבריו של כוכבי, עלות כזאת לקו אחד של שתי משמרות, באורך שמונה שעות כל אחת, היא כמיליון שקלים מבסיס התקציב.
כוכבי טוען, כי "התוכנית נתפרה מהר ובלי מענה לשאלות קריטיות, לדעתי, להמשך תפקוד יעיל". מהעירייה נמסר בתגובה: "ראש העירייה אמיר כוכבי מעורב באופן אישי ביוזמה ובשיחות מול עיריית ת"א מתוך אמונה שתחבורה ציבורית אפקטיבית היא זכות יסוד שעל המדינה לספק ובהיעדר המדינה, על הערים לפעול. בעוד העירייה עדיין בוחנת את הדרך להצטרף למיזם בעלויות נסבלות לאורך זמן וזאת כדי להבטיח שלא יהווה יוזמה רגעית, יש לציין כי ההליך הנכון היה לפעול לשינוי החקיקה שמונעת למעשה גבייה על שירות תחבורה ציבורית על ידי העירייה בין אם דרך כנסת או התאגדות ערים לבג"צ. קו שאמור לתת פיתרון אמיתי להוד השרון מבחינת תחבורה ציבורית, עלותו מעל מיליון ש"ח בשנה במכרז של עיריית ת"א. בנוסף לא ידוע לנו כי יש עוד ערים בסביבה המעוניינות להפעיל את הקו בשלב זה וממילא כל קילומטר הוא תוספת עלות ולא הפחתה. אנו חוזרים וקוראים למדינה לשנות את החוק המונע היום מראשויות מקומיות להפעיל תחבורה ציבורית אפקטיבית ובת קיימא. גם בשבת".
". 📷
ובתוך כך, חבריקבוצת הרוב החילוני שלחה מכתב לכוכבי ובו היא כותבים ראשיה: "מכתב זה נשלח אליכם בשם 30,000+ חברות וחברי קבוצת 'הרוב החילוני - חיה ותן לחיות' בפייסבוק. אנו פונים אליכם בקריאה להצטרף למהלך ההיסטורי של מספר ערים בגוש דן ובשרון, ולהפעיל תחבורה ציבורית בשבת לנוחות תושבי/ות העיר. רבות דובר על היתרונות הגלומים בתחבורה ציבורית 7 ימים בשבוע, ובייחוד ביום המנוחה. הסעות כאלה תאפשרנה לחיילים, סטודנטים וצעירים אחרים, לבלות בשישי בלילה, לשתות ולחזור בבטחה הביתה עם סיום הבילוי, מבלי לסכן עצמם על ההגה. תחבורה כזאת יעילה גם עבור קשישים, תיירים שרוצים להגיע לבקר בעיר בסופ"ש, ועוד.
"אנו מחזקים ידיכם ומאמינים שהמהלך יתקבל בסך הכל בהבנה על ידי כלל האוכלוסייה. יש לציין שלפי סקרים שנערכו ב2016 וב-2017,, מעל 60% ממצביעי 'הבית היהודי' (דאז) תומכים בתחבורה ציבורית בשבת. נתון זה, יש בו בכדי ללמד על הדעה הרווחת בקרב הציבור הדתי בדבר הלגיטימציה לתחבורה ציבורית בשבת, ולכך שהציבור החילוני יקבל שירות מקיף לצרכיו (הגם שלעיתים לנציגים יש נטייה להקצין את השיח ולהתעקש של 'הסטטוס קוו' שכבר מזמן לא רלוונטי). מצפים ומיחילם לתחבורה ציבורית גם בהוד השרון".