עשרות תושבי הוד השרון דיווחו אתמול בערב (שלישי) ל"אזרחים למען אוויר נקי" על ריח שריפה חזק שאילץ אותם לסגור את חלונות הבתים. על פי ההערכה מקור הריח הוא בשריפת פסולת באזור. הדיווחים החלו לזרום אל העמותה החל מהשעה 18:30, ועם התגברות הריח בסביבות 21:00 הקפיצה העמותה אל העיר פקח של היחידה למניעת שריפות ברשות הטבע והגנים על מנת לאתר את מקור המפגע.
1 צפייה בגלריה
צילום: אזרחים למען אוויר נקי
צילום: אזרחים למען אוויר נקי
צילום: אזרחים למען אוויר נקי
זהו הערב השלישי ברצף שבו מורגשים ריחות שריפה במזרח העיר, אולם בשני הערבים הקודמים הורגשו הריחות בעוצמה פחותה יותר. בעמותת אזרחים למען אוויר נקי קוראים לתושבים להתקין את אפליקציית Smelly ולדווח באמצעותה בכל מקרה של ריח.
הדיווחים מועברים באופן אוטומטי אל מוקדי עיריית כפר סבא ועיריית הוד השרון אל פניות הציבור במשרד להגנת הסביבה, והיא מאפשרת חיוג בלחיצת כפתור אל מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה. בעמותה מדגישים את חשיבות הצפת הבעיה על מנת שהטיפול בשריפות הפסולת יוצב על סדר היום של מקבלי ההחלטות.
שריפות פסולת הן אחד מגורמי זיהום האוויר המשמעותיים בישראל ועל פי נתוני המשרד להגנת הסביבה הן אחראיות לפליטה של 60% מהחומרים המסרטנים או החשודים כמסרטנים בארץ. בשריפות, שאחד ממוקדיהן העיקריים בישראל הוא אזור כפר סבא מועלית באש פסולת מסוגים שונים: ביתית, אלקטרונית, חקלאית ועוד. הפסולת מכילה פלסטיק, צמיגים, חומרי הדברה ומרכיבים נוספים הפולטים לאוויר מגוון של רעלים הפוגעים בבריאות.
בעקבות פעילות אזרחים למען אוויר נקי בשלוש השנים האחרונות הוקמה לאחרונה יחידה ארצית בת 14 פקחים למניעה ולטיפול בשריפות פסולת במסגרת רשות הטבע והגנים, אולם בעמותה מציינים כי דרושה הקצאה גדולה יותר של תקני כח אדם ושל תקציבים כדי למגר את התופעה.