חלוצת החלל של הוד השרון: מאיה גליקמן פריינטא, תושבת העיר, הפכה למהנדסת הלוויין הרשמית הראשונה בתעשייה אווירית, ולרגל שבוע החלל הבינלאומי המקיים בימים אלו היא אומרת: "כשזה מגיע לחלל, ללווינים ולכל מה שביניהם אין כל הבדל בין גברים ונשים".
2 צפייה בגלריה
מאיה גליקמן פריינטא
מאיה גליקמן פריינטא
מאיה גליקמן פריינטא
(צילום: אילה ברק)
קראו גם >>>
"כילדה אבא שלי הדביק אותי באהבה שלו לכוכבים וכוכבי לכת ועורר בי את הסקרנות לכל מה שקשור בחלל", מספרת מאיה, "וכשבגרתי וניסיתי להתקבל לטכניון, לפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ותעשייה וניהול – ולא התקבלתי, גיליתי את הפקולטה לאווירונאוטיקה וחלל ומיד הבנתי שמצאתי את הייעוד שלי".
לאחר שסיימה את לימודי התואר הראשון, התקבלה והשלימה את תוכנית הקיץ של אוניברסיטת החלל הבינלאומית (ISU) באוסטרליה.
בשנת 2005 הפכה למהנדסת הלוויין הרשמית הראשונה בתעשייה אווירית במפעל מבת-חלל וזכתה לעבוד בפרויקטי לוויני התקשורת "עמוס", ובפרק זמן מסויים היתה אחראית על עמוס-1, עמוס-2 ועמוס-3 בו זמנית. בזמן עבודתה במבת-חלל, סיימה גם לימודי תואר שני בהנדסת מערכות.
מספר שנים אחר כך ב 2016 כשתוכנית הקיץ של אוניברסיטת החלל הבינלאומית הגיעה לישראל, הוזמנה מאיה להצטרף לסגל המרצים במחלקת הנדסת חלל.
איך זה מרגיש להיות אישה בעולם גברי?
"אני שמחה לספר שהחלל אינו מגדרי. כשזה מגיע לחלל, ללווינים ולכל מה שביניהם אין כל הבדל בין גברים ונשים. במשך שנים אנשים מרימים גבה כשאני אומרת להם שאני עוסקת בהנדסת חלל ולוויינים. עבורנו, מהנדסות החלל, השמיים הם רק נקודת ההתחלה ואני שמחה שיותר ויותר נשים נכנסות לתחום, ומגיעות להישגים מרשימים לא פחות מגברים ולרוב אף יותר".
מידד בן זוגה של מאיה ב – 16 השנים האחרונות עוסק גם הוא בהנדסת חלל, כמהנדס מערכת ראשי, מתכנן לווינים, יזם ופורץ דרך וצבר ניסיון של יותר מ-25 שנה בתכנון וניהול טכנולוגיות חלל: "הגעתי אל החלל מתוך סקרנות. במהלך לימודיי בתואר הראשון לפיסיקה באוניברסיטת תל אביב, ראיתי מודעה שמחפשים סטודנטים לתפקיד מעניין ופשוט הגשתי מועמדות".
מה שמידד לא ידע הוא שהתפקיד המעניין יוביל אותו להיות בצוות הראשון של מפעילי לוויין התקשורת "עמוס 1" – לוויין התקשורת הראשון של מדינת ישראל.

זוג משמיים

במהלך השנים יחד, הקימו הזוג פריינטא מספר מיזמים וחברות הזנק בתחום החלל. "האהבה שלנו", הם אומרים, "אחד לשני ולהנדסת החלל, רק הולכת ומתעצמת ככל שאנחנו נמצאים יחד".
2 צפייה בגלריה
מאיה ומידד. זוג משמים
מאיה ומידד. זוג משמים
מאיה ומידד. זוג משמים
(צילום: ליה יפה)
במסגרת עבודתם המשותפת הם ייסדו את חברת Spacecialist (ספייסיאליסט) שהחזון שלה הוא פיתוח תעשיית חלל אזרחית משגשגת במדינת ישראל.
הם עובדים יחד גם ב- SAS (Sky and Space Company) חברה בינלאומית בבעלות אוסטרלית שהם הקימו יחד עם עוד שותפים, ולשניהם תפקידים בכירים בה. מידד מכהן כסמנכ"ל חדשנות וטכנולוגיות, ומאיה מכהנת כמנהלת תחום תפעול הלוויינים והייתה עד לא מזמן דירקטורית בחברה.
חברת SAS הנה חברת הזנק-חלל בינלאומית, המפתחת תשתית תקשורת גלובלית עבור "האינטרנט של הדברים" (Internet Of Things) המבוססת על ננו לוויינים במשקל של פחות מעשרה קילוגרם, ומיועדת לספק שירותים בכל העולם. את שלושת לוויני ההדגמה הראשונים של החברה, ששוגרו ביוני 2017, מפעילה מאיה מאז הקורונה, מחדר בקרה שנבנה במיוחד בחדר העבודה בבית.
בגיל 21 כבר הגעתם לירח?
"האמת היא שלא, שניהם מחייכים אלינו, "שנינו לא חשבנו על קריירה בתחום החלל. ושנינו הגענו לזה במקרה. זה החל כתחביב, והפך למקצוע שאותו אנחנו מאוד אוהבים".
מתוך הבנה שהנדסת חלל היא המקצוע של המאה ה-21, ובזמן שבו הקורונה פגעה קשות בעשייה שלהם, וגם בחברת SAS שהיתה באמצע גיוס כסף, החליטה מאיה להרחיב את העשייה, ולפנות לאהבה אחרת שלה – הוראת הנדסת חלל.

טסים לחלל עם החברים

במשך השנים העבירה מאיה הכשרות ולימדה מאות תלמידי חטיבה ותיכון, מפעילי לוויין ומהנדסים והיא הבינה שאת כל הידע שצברו היא ובעלה, ניתן ואף חשוב להעביר הלאה לכל המעוניין. הרעיון שהיא הגתה היה לבנות ולהשיק קורסים דיגיטליים מקצועיים לקהל הרחב שישמשו כצעד ראשון לקריירה במקצוע העתיד. וכך נולדה סדרת הקורסים הראשונה "חלוצי החלל'.
מאיה השיקה את "האקדמיה הצעירה להנדסת החלל", מיזם המכיל קורסים ייחודיים ומקוריים המנגישים ידע התיאורטי בשילוב הידע המעשי של מאיה ומידד בצורה ברורה לאלה אשר מעוניינים לקבל ידע בסיסי בהנדסת חלל.
"אמנם קהל היעד של הקורס הוא מגיל 13 ומעלה אך חשוב לנו להדגיש שלא מדובר בקייטנת חלל או קורס שטחי" מסבירה לנו מאיה, "זהו קורס דיגיטלי מושקע ובו מעבר לחומר הנלמד מקבלים גם הבנה וידע מעשי, דבר שלא תמצאו בדרך כלל בשום אוניברסיטה".
במהלך השיעורים בקורס מאיה משתפת בידע מעשי שצברה בעבודתה היומיומית הכוללת תכנון, בדיקה, שיגור ותפעול לוויינים בחלל ומביאה נתונים ומידע מפרויקטים שונים בעולם כולל נתונים חדשים שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר – למשל תרגיל לניתוח נתונים אמיתיים מאחד מלווייני חברת ספייס פארמה (חברה ישראלית נוספת בתחום החלל שמספקת שירותי ניסויי מיקרו כבידה בתחום הפארמה).
הקורס הדיגיטלי הראשון "חלוצי החלל 1" כבר נמצא באתר "האקדמיה לחלל" ואפשר להירשם אליו בכל עת. בקרוב תחל ההרשמה לקורס הדיגיטלי השני.

החלל – הזדמנות הפתוחה לכולם

עד כמה שחקר החלל נשמע מסובך ולגאונים בלבד, תופתעו לגלות שהנדסת החלל מתאימה לבנים ולבנות גם מגיל 13.
אם עד לא מזמן לימודי הנדסת תוכנה היו התחום המוביל בכל המכללות וכל האוניברסיטאות, הרי שכיום מקצועות העתיד קשורים בתכנון, בנייה, שיגור ותפעול של לוויינים ומשימות חלל שונות ברחבי מערכת השמש.
לא צריכים להוציא מאיות במבחנים ולא צריך להיות מצטיינים, אפילו לא צריך לחכות עד שמתקבלים לאוניבסיטה כדי ללמוד הנדסת חלל. קיימים היום סדנאות על חלל, קורסים לנוער שוחר מדע, קייטנות מדע וחלל וניתן ללמוד כבר מגיל צעיר.
ומה עם עבודה? באופן מפתיע משתפים אותנו מאיה ומידד כי בישראל תעשיית החלל מתפתחת מאוד בעשור האחרון וניתן לראות יותר ויותר חברות פרטיות (כמו ספייסיאליסט) בתחום החלל והלווינים ובנוסף לחברות כמו רפאל, תעשייה אווירית, אלביט, אימג'סאט ועוד.
העתיד נראה מבטיח מתמיד ותעשיית החלל מתקדמת בצעדי ענק. מה שדרש פעם משאבים של מדינה שלמה, ניתן למימוש היום בעזרת צוות קטן של עשרות אנשים חדורי מטרה ומלאי מוטיבציה, ואין ספק שהשמיים הם הגבול התחתון עבור נערות ונערים סקרניים שרוצים לגלות מה יש מעבר לירח ולכוכבים.