ערנותה של הפעילה הסביבתית, אירית חולי נחום, תושבת הוד השרון, מנעה בשבוע שעבר פגיעה קשה בנחל הדר בעיר, לאחר שנהג טרקטור שעבד באזור שפך כמות עצומה של אספלט לתוך הנחל ועזב את המקום. חולי נחום פינתה בעצמה את האספלט ובכך מנעה את הפגיעה.
2 צפייה בגלריה
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
(צילום: פרטי)

בלי תגובה

בשעות הצהריים של יום חמישי שעבר, עמדה אירית חולי נחום לצאת למבחן באוניברסיטה. "פתאום אני רואה טרקטור עמוס באספלט שהגיע לנחל הדר, שפך כמות עצומה של אספלט לתוך הנחל והתחיל לשטח ולהדק אותו לקרקע על גדות הנחל. לטרקטור לקח פחות מחמש דקות לעשות את הנזק הזה". תיארה חולי נחום את הנזק הסביבתי שאירע באותו יום.
חולי נחום הודיעה מייד למוקד העירוני בעיריית הוד השרון, אולם לדבריה הפקחים לא הספיקו להגיע בזמן, "עד שחזרו אליי מהמוקד נשאר רק האספלט המשוטח. הודעתי לכל גורם מתאים בעירייה, אבל דבר לא נעשה. העירייה יכלה לטפל בנזק הזה בחמש דקות עם כל הציוד, כוח האדם והקבלנים שעומדים לרשותה, אבל לא התקבלה שום תגובה ולא נעשתה שום פעולה".

2 צפייה בגלריה
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
האספלט שנשפך בנחל. "נזק סביבתי"
(צילום: פרטי)

בשעות הבוקר, בתחילתו של היום הראשון של השנה החדשה, השאירה אירית חולי נחום את כל בני משפחתה ישנים בבית והגיעה בעצמה עם כלים לפנות את האספלט. "עבדתי זמן מה לבדי, עברו אנשים, במקרה הטוב התעניינו מה אני עושה, רק שכן אחד עצר וסייע מעט", היא מספרת. "היה חם כל כך ואז פתאום הרמתי את הראש ואני רואה את בן זוגי האהוב גיא צועד לקראתי עם כלים ודליים. הוא ידע שזו עבודת פרך, אבל נרתם כל כולו לעניין, כי ידע כמה זה חשוב בכלל ולי בפרט".

פינוי מהיר

חולי נחום מתגוררת בסמוך לנחל והיא פעילה סביבתית. בין היתר, היא הקימה את קבוצת "שומרים על נחל הדר" כדי למנוע כל פגיעה בו. "נחל הדר הוא מסדרון אקולוגי שיש בו צמחיה ובעלי חיים והוא מוקד לטיולים והתעמלות"", היא מסבירה. לדבריה, אספלט יכול לפגוע קשות בנחל והוא מסוג הדברים שדורשים פינוי מהיר. לדבריה, אם האספלט מתייבש ומתהדק קשה יותר לפנות אותו.
חולי נחום מוחה על כך שלא הגיעה שום תגובה מהעירייה, ועל המשך הפגיעה בנחל. "בדיוק כמו במקרה שנזרק אסבסט בנחל ובמקרה אחר שבו שפכו בנטונייט בנחל. האספלט מילא את האוויר בנחל בריח של זפת, זה היה נורא, זה היה דביק וחלק ממנו כבר התייבש. לא יכולתי להריח את זה ולא לראות את זה, ובטח שלא יכולתי לתת לנחל להתחיל כך שנה חדשה. נאלצנו לעבוד יחד קשה מאוד, בחום נוראי, כמה שעות טובות כדי לפנות את המפגע הזה".
"מה שמתסכל זה שהעירייה יכולה למנוע את המקרים הללו ולא עושה דבר. הם יודעים כמעט על כל מקרה שקורה כאן, לרוב בזמן אמת עם תמונות ומיקומים. לא רק שאין שום הפקת לקחים ממקרי העבר, לא רק שהם משאירים את הררי הפסולת בנחל, שחלקם נמצאים פה כבר שנים, אלא שהם לא עושים דבר וחצי דבר כדי למנוע זאת, לא מספקים שום פתרון להגן ולשמר את הנחל, פשוט נותנים למחדל הזה להמשך, כאילו מאשרים שזה בסדר להמשיך להשליך פסולת בנחל".
לדבריה גם כשהפקחים מצליחים להגיע בזמן ולתפוס את עברייני הפסולת העירייה רושמת להם קנס, אבל את הפסולת משאירה בנחל. "לעירייה יש אחריות מלאה על המצב הזה. אני לא מתלוננת על הפקחים, כי הנחל בורך בפקחים מדהימים שנרתמים לעזרתו ככל יכולתם, הבעיה היא שהיכולת שלהם מוגבלת מאוד מפני שלא מספקים להם את הציוד והסמכויות הנדרשות להם כדי לטפל במחדלים הללו".
חולי נחום מציינת כי הנחל הזה כל כך משמעותי להוד השרון מכל כך הרבה סיבות ואי אפשר להמשיך ולהתייחס אליו כמו אל תעלת ביוב או אתר פסולת. "עכשיו אין אספלט בנחל, אבל במצב הנוכחי, כל עוד העירייה לא פועלת להגנת הנחל, זה רק עניין של זמן עד המקרה הבא. נותר לקוות שהשנה החדשה אכן תהיה טובה ומתוקה עבור הנחל ותביא את השינוי המיוחל עבורו ועבורנו ולשמר את הנחל".
קראו גם:

מעיריית הוד השרון נמסר: "העירייה פועלת במגוון דרכים בכדי להגן על נחל הדר ולשמרו תוך השקעה תקציבית משמעותית מתוך ראיית חשיבות פיתוח נופי, שיקום נחלים במרחב העירוני ומתן מענה לאירועי אקלים קיצוניים. הנחל מורכב מכמה מקטעים, באחד מהם, מרחוב הפרדס לאורך כשני קילומטרים, הוקמה טיילת אם הקבוצות הכוללת שבילי אופניים והליכה, ספסלים, תאורה וצמחיית גדות למניעת סחף. בקרוב ולאחר אישור תוכנית בית הנערה המתוקנת יפותח תוואי הנחל לכיוון צפון עד לבית הנערה.
מקטע הנחל מרחוב הפשוש לדרך הים, עובר בשטחים פרטיים והעירייה עושה מאמצים לקדם פיתרון חוקי שיאפשר לקיחת אחריות ופיתוח עוד בטרם תאושר תוכנית 'נוף הירקון'. פקח הגנת הסביבה העירוני מסייר במקום באופן שוטף, זאת במקביל לקבלת דיווחים מתושבים. בכל מקרה של דיווח על השלכת פסולת, אנו פועלים בכדי לקנוס את המשליכים באם ניתן לאתר אותם ועל מנת לפנות את הפסולת".