בגיל 36, ד"ר רון עדני הוא יזם הייטק בכיר, סטארטאפיסט עם קבלות ומרצה מבוקש, אבל כל זה לא מנע ממנו לעזוב הכל, לטוס לאפריקה וללמד צעירים כיצד גם הם, בדיוק כמוהו, יכולים ללכת אחרי החלומות שלהם ובמקרה זה, להפוך השקעה של 100 דולר למיזם שמגלגל מיליונים.
4 צפייה בגלריה
ד" רון עדני , יזם
ד" רון עדני , יזם
ד" רון עדני , יזם
(צילום: קובי קואנקס)

מדעים וחליבת פרות


בבית הספר היסודי עדני למד בוויתקין שבראשון לציון, אך בחטיבה עבר ללמוד במקווה ישראל ושם נפתחו בפניו כל הדלתות. "למדתי בחטיבה המדעית ולצד חקלאות וחליבת פרות גם למדנו מדעים. מקווה ישראל היה מקום מדהים עבורי. בגיל 14 ישבתי בשיעורים עם מרצים מהאוניברסיטה העברית שלימדו אותנו קורסים לתואר ראשון. זה היה עמוס, בבוקר לימודים של בית הספר ובערב לימודי אוניברסיטה, אבל זה גם היה סופר כיף. כילד כל החוויה שם הייתה מטורפת עבורי. זה היה כל כך משמעותי שבגיל 16 הבנתי שרוב הלימודים כבר לא רלוונטיים עבורי, מקצועות כמו מתמטיקה ומחשבים רצים הרבה יותר מהר בלימודי תואר, אז עזבתי את התיכון והתמקדתי באקדמיה. היה לי חשוב לסיים את התואר הראשון במדעי המחשב לפני הצבא כדי לעשות שירות צבאי משמעותי".

קראו גם:
עדני התגייס למשרד ראש הממשלה ובמקביל המשיך ללמוד לתואר שני ואחרי השחרור המשיך לדוקטורט במדעי המחשב בבר אילן אותו הוא מסיים בגיל 25. כשנה לאחר מכן הוא מסיים תואר שני נוסף, כל זה מבלי שמעולם הוציא תעודת בגרות.
מה עם טיול אחרי הצבא?
"עשיתי הכל במקביל. במסגרת הלימודים הסתובבתי בכל העולם ‑ אוסטרליה, דרום אמריקה, הוואי, אירופה, השתתפתי בכנסים וביקרתי בכ־40 מדינות. אני מאוד אוהב לטייל, טבע והרפתקאות, אבל גם כשטסתי לנוח עם המשפחה לקחתי איתי את ספרי הלימוד. גם לקחתי חלק בהקמת 'ראשון סטארט אפ' ‑ תוכנית לקידום סטארטפים בראשון לציון שבה נוצרה אפליקציית פייבוקס, יזמים נהדרים שבהמשך גם פגשתי בכנסים".

"לא צריך יותר מ-100 דולר"


אחרי הלימודים הוא החליט לעזוב את עולם האקדמיה לטובת עולם היזמות. "אמנם המשכתי להרצות אבל חיפשתי אתגרים, רציתי להשפיע על חיים של אנשים ועולם היזמות זה מקום מצוין לעשות את זה. הקמתי ארבעה סטארטאפים, מעולמות המסחר האלקטרוני וטכנולוגיות פיננסיות. האחרון היה מיזם להפגת בדידות לגיל השלישי וכשהוא נסגר התפנה לי זמן וחיפשתי את האתגר הבא".

4 צפייה בגלריה
עם הסטודנטים באפריקה
עם הסטודנטים באפריקה
עם הסטודנטים באפריקה
(צילום: פרטי)

בשלב הזה עדני מחליט להגשים חלום ישן שכשל בעבר והפעם אין לו כוונה לשמוע לא. "רציתי להביא את הידע והכלים שיש לנו כאן, לאנשים שלא קיבלו את מה שאנחנו מקבלים. בזמנו הפרויקט לא יצא לאור, אבל המשכתי לחלום ואמא שלי לימדה אותי תמיד שחלומות צריך להגשים. במשך כל חיי נפתחו לי הרבה הזדמנויות, הייתי במקומות הנכונים ובזמן הנכון, נחשפתי לדברים שהרבה אנשים, בישראל ובעולם, לא זוכים להיחשף אליהם. גם עטפו אותי בדרך הרבה אנשים טובים, משפחה תומכת, חברים מפרגנים, הצוות במקווה ישראל שפתח תוכניות אקדמיות, המפקדים בצבא שעודדו אותי להתקדם והמנטורים בלימודים האקדמאיים, ביניהם פרופ' שרית קראוס שטיפחה אותי, זו פריבילגיה להתקבל וללמוד, ולהרבה אנשים בעולם אין אותה. כשהסטארטאפ האחרון שלי נסגר הבנתי שזו ההזדמנות שלי. בניתי סדנת עבודה של חמישה ימים שתלמד כיצד להקים סטארטאפ ולקיים אותה באפריקה".
את ההשראה לסדנה הוא קיבל מסטרטאפ מצליח שהקים עם עוד שני שותפים ב־100 דולר בלבד והיום מגלגל כרטיסים בלמעלה מ־10 מיליון שקל.
"מדובר ביוזמה שנולדה מצורך אישי, בשנת 2016 תחום חדרי הפריצה התחיל בישראל והיה מאוד חזק, אבל בגלל שהם כל הזמן נפתחו ונסגרו, היה קשה לעקוב אחרי מיקומים וגם כשמצאנו, הרבה פעמים המקום היה מלא. הקמנו אתר בשם בוק אסקייפ רום שמטרתו היא לאתר חדר בריחה באזור המבוקש ואז לשריין מקום.
"ראינו בזה פרויקט צדדי, לא ציפינו להכנסה גדולה, אבל זה מאוד הצליח ויצאנו עם הסטארטאפ לחו"ל. הקמנו הכל על בסיס 100 דולר ששילמנו עבור כתובת ועיצוב האתר ואני מאמין שעם רעיון טוב וכלים נכונים לא צריך יותר מ־100 דולר כדי להקים סטארטאפ מצליח וזה בדיוק מה שטסתי ללמד סטודנטים באפריקה".

כפר הסטודנטים


"זה כמובן לא היה פשוט", מספר עדני, "זה התחיל בלגלגל את הרעיון בין חברים, פגשתי יהודי אמריקאי בשם סם מילנר שסיפר לי שהוא בדרך לאפריקה והציע שאשלח לו חומר על הרעיון. כמובן שעוד לא היה לי שום דבר אז תוך שעתיים יצרתי מצגת ושלחתי לו. אחרי שבוע קיבלתי ווטסאפ מבחור אפריקאי שכתב לי שהוא שמע על הרעיון שלי והוא מזמין אותי לבוא לשנות את עתידם של צעירי ארצו. בתמונה הוא לבש בגדים מסורתיים. זה היה קצת הלם, אבל אחרי בירור התברר שמדובר בלוטפו א דלמיני (Lutfo E Dlamini) איש פרלמנט ושר החוץ לשעבר של אסוואטיני (לשעבר סווזילנד) שבאפריקה. ברגע שנוצר הקשר גם משרד החוץ הצטרף ועזר, גייסתי צוות והתחלנו לעבוד על תכנים.

4 צפייה בגלריה
עם שר החוץ של אסוואטיני, לוטפו א דלמיני. הודה לו בדמעות
עם שר החוץ של אסוואטיני, לוטפו א דלמיני. הודה לו בדמעות
עם שר החוץ של אסוואטיני, לוטפו א דלמיני. הודה לו בדמעות
(צילום: פרטי)

"הצטרפו אליי היזם יוגב ליפצין, איגור זבג-לסקי, מומחה בינלאומי לשיווק, רחלי בן עמרם, מומחית במצגות לגיוס משקיעים ועדי פונדק מינץ שאמר שאם בסופו של דבר כל מה שהם צריכים זה מאה דולר אז הוא תורם לכל סטודנט מאה דולר שיסייעו לו להתחיל הכל. רק אני ויוגב טסנו לשם והשאר ליוו את התוכנית אונליין כאשר המארחים מימנו טיסות ומלונות וכל השאר בהתנדבות. קראנו לתוכנית "How to build a startup with 100$".
מדוע בחרת דווקא באפריקה?
"כשגיבשנו את הרעיון הרבה אנשים מהאקדמיה בארץ אמרו שהם היו חוטפים את ההזדמנות, אבל היום ליזם הישראלי לא חסר מידע, הכל נמצא באינטרנט, ואם מישהו מהפריפריה צריך מנטור או כנס הוא פשוט קופץ להרצליה ופוגש את מנכ"ל וויז לשעבר או מייסד של סטארטאפ מוביל. ליזם האפריקאי הממוצע אין גישה לכנסים או לתוכניות מתקדמות, אבל יש לו מחשב ואינטרנט וזה כל מה צריך. עם זאת, הדרישה שלנו הייתה סטודנטים בגילאי 18‑35 אבל האליטה, הסטודנטים בעלי היכולות הכי טובות שיש לארץ הזו להציע".
למה לא התמקדתם במעוטי יכולת?
"זה נכון שמרבית הפרויקטים ההתנדבותיים שעושים באפריקה נועדו למתגוררים בכפרים העניים, אבל אם אתה רוצה לשנות כלכלה לא מספיק להשקיע בחקלאי אחד. סטודנט שיש לו את היכולת להקים סטארטאפ ישפיע על אלפים ויפרנס מאות משפחות, אתה משפיע על כל הכפר שלו וזו המטרה שלנו. בנוסף, אתה גם דואג שטובי המוחות יישארו במדינה ולא יהגרו למקום אחר. אני מאוד מאמין בהייטק וחינוך, להאמין בעצמך, לדעת שאתה יכול לשנות את עתידך וגורלך תלוי במה שתעשה. אבל אין ספק שיש בינינו ובינם פערי תרבות, יש שם פחות פושריות, פחות מדברים במושגים של לרדוף אחרי החלומות, זו אחת השאלות המרכזיות שהם הציפו, למה שמישהו בכלל ירצה לעבוד איתם?

4 צפייה בגלריה
עם הסטודנטים באפריקה
עם הסטודנטים באפריקה
בוגרי התוכנית של עדני. ביקוש ממדינות נוספות ביבשת
(צילום: פרטי)

"בטקס הסיום בלוטפו הודה לנו בהתרגשות, ואמר שיש לו דמעות בעיניים כשהוא רואה כיצד סייענו ל'ילדים שלו', גם הסטודנטים התרגשו ולא הלכו עד שלא הצטלמו עם כל אחד מאיתנו. אז גם נתנו לכל אחד את התרומה של מאה דולר".

החלום : זוגיות ומשפחה


אחרי ההצלחה הגדולה גילה עדני שיש עוד עבודה רבה. "כששמעו מה עשינו פנו אלינו ממדינות רבות, קניה, אתיופיה, ובורנדי שזו אחת המדינות העניות בעולם. היעד הבא הוא מרוקו ואנחנו מחפשים אנשים מעולם היזמות שרוצים להתנדב וחיבור לגופים בינלאומיים שרוצים לסייע".
כיום סאטרטפים מאיימים לנטוש את ישראל. זה משפיע עליך?
"תמיד הסתכלתי עם מנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד, כדוגמא להצלחה היסטרית מישראל. היו לי המון הזדמנויות ספציפיות לעזוב את ישראל, אני עוסק בתחום שהוא בינלאומי, אבל הסבים והסבתות שלי הגיעו מהכיוון ההפוך כדי לעלות לישראל ואני לא מעוניין לבטל את המאמצים שלהם. אני נשאר כאן והחלום הבא הוא להקים משפחה, בשביל זה אני צריך את האישה הנכונה אבל היא חייבת להיות הרפתקנית כמוני".

בין המיזמים: איך לעקוב אחרי פרה


במסגרת הסדנה הוקמו מספר סטארטפים, כאלו שקשה להאמין שיכולים לצמוח בישראל בשנת 2023.
"קיימנו את הסדנא בכיתה מתקדמת ומודרנית, במרכז לחדשנות ויזמות של המלך, שזה בערך כמו מבנה הכי מתקדם בהרצליה פיתוח באמצע שדה תפוחי אדמה. כשהתחלנו הייתה התרגשות שיא ותחושת אחריות מאוד גדולה, אבל באירוע הסיום מול חברי פרלמנט, אנשי עסקים והתקשורת המקומית כבר הצגנו מספר סטארטפים מוכנים.
"המטרה שלנו הייתה נטו לסייע, ידענו שהם מכירים את צורכי החברה שלהם יותר טוב מאיתנו. לדוגמא, הקימו סטארטאפ שעסק בהלוואות לסטודנטים, נושא שמעסיק צעירים רבים שם, סטארטאפ למשלוח מזון, תחום שבכלל לא קיים שם ובהמשך גם סטארטאפ למעקב אחרי בקר, כי שם רכישת פרות זה כמו רכישת דירה, זה העתיד והפנסיה של הבעלים וצריך לשמור עליהן מגניבות", מסכם עדני.