מקום 10: פנקס הקטן
♥ מילים: דן אלמגור
♥ לחן: מתי כספי
♥ ביצוע: ששי קשת
♥ הסבר קצר על הבחירה: הנה שיר על אהבה עקשנית שמצליחה בסופו של דבר. במקור נוצר השיר במסגרת הצגת "עיר הגברים". ששי קשת הוא הזמר האדיר שהצגתו את השיר גורמת לי תמיד לדמיין את דמותו של פנקס, האיש שכה רצה את הוד מעלתה (בקולה של אבירמה גולן), אבל היא זלזלה בו. פנקס לא ויתר ובסופו של דבר זכה בלבה וגם לנקום את כאבה.
בשיר הזה מסתתרים ניצניו של עוד סיפור אהבה. במחקרי לספר הרוק הישראלי סיפרו לי מתי כספי ושלמה גרוניך שבהקלטת השיר הם גילו זה את זה. מתי היה המנהל המוזיקלי וביקש שיביאו לו פסנתרן טוב. המליצו לו על פסנתרן אחד מחדרה שיודע ללהטט בשחורים וגם בלבנים. מתי ביקש להביאו אליו, והשניים התיישבו מול פסנתר הקיר שבאולפן. מתי ניגן את הצלילים הנמוכים, ושלמה אכן ליהטט בגבוהים. משם הפכו השניים לגוף מוזיקלי שיצר יחד וגם הרים מופע ששמו מאחורי הצלילים. זה הכול בגלל פנקס הקטן".
"...היא לא העיפה בו מבט
אך לו זה לא היה אכפת
עליה הוא חלם תמיד
בין הקומות במעלית
כי היא כל כך יפה הייתה
הוד מעלתה..."
מקום 9: אני אוהב לישון
♥ מילים: אריק איינשטיין
♥ לחן: מיקי גבריאלוב
♥ ביצוע: אריק איינשטיין
♥ הסבר קצר על הבחירה: קחו את התקליט "בדשא אצל אביגדור" של אריק איינשטיין ומיקי גביאלוב, הוציאו אותו מעטיפתו ונקו אותו היטב. הניחו בבקשה את המחט של הפטפון על תחילת הצד השני.
הצלילים שיבקעו יגיעו מלהקה ומרביעיית מיתרים מבית היוצר של דוד קריבושי. מיד לאחר מכן תשמעו את אריק ואת מיקי שרים על אהבה לשינה ולמיטה. זה שיר אהבה הומוריסטי, קליל וכיפי על מנעמי המיטה והשינה, ללא צורך לקום לצלילי שעון מעורר או לקולו של מישהו שצועק, פשוט לישון, לתת לגוף לנוח ולחלום בכיף.
וכשאריק שר אותו זה הכי טוב בעולם. מישהו אחר לא היה מצליח להעביר את כנות השיר בצורה כזאת. אוי, כמה טוב לישון!
"אני אוהב לישון,
להיות תמיד בתוך חלום
אני אוהב לישון ־
וכך עובר לי כל היום
כמה זה טוב מיטה
עם שמיכה של פוך עבה
כל היום, כל הלילה
אוי, כמה טוב לישון..."
מקום 8: גאולה
♥ מילים, לחן וביצוע: חמי רודנר
♥ הסבר קצר על הבחירה: בדרך כלל אני דוגל בשיטת ה"אין הנחתום מעיד על גיסתו", אבל זה שיר שאני גאה עד היום בתרומתי לו. במקור חמי יצר את השיר הזה כשיר אהבה אקוסטי לחלוטין למישהי אמיתית שהייתה בת זוגו בשנת 2000 (לא אגלה לכם מי היא).
אחר כך הוא הביא לי ולשאר חבריי בלהקת "שליחי הבלוז" את מה שכתב וביקש שנוסיף רעיונות. ניגשתי לאורגן ההאמונד שלי ויצרתי את הצלילים המרפדים אותו. שתלתי בתפקיד נגינה זה כל מיני אלמנטים שמאז לא שמעתי קלידן אחר שהצליח לשחזרם בדיוק.
הופענו אז המון עם השיר הזה, והיה בו משהו שליכד את כל הקהל איתנו לשירה אחת גדולה ומלאה אהבה. גאולה, הו, גאולה.
"נשים הן מילים
הן מים חיים
אוהו גאולה
אהבה בינינו תתעצם
ותהפוך להיות שתיקה גדולה
כמו מעיין לפלג אלי נחל
בואך נהר לתוך הים שלה הגוף שלה"
מקום 7: אני אוהב
♥ מילים: יהונתן גפן
♥ לחן: יצחק קלפטר
♥ ביצוע: הכבש השישה־עשר
♥ הסבר קצר על הבחירה: כן כן... גם ילדים אוהבים דברים רבים. והתקליט "הכבש השישה־עשר" היה אחד מהיסודות בפסקול ילדותי, אי שם בסוף הסבנטיז.
כשהייתי ילד, כמו כל הבנים האחרים, לא התחברתי לאהבה בינו לבינה. בנות היו אז פיחסה, וכל מה שרצינו היה לשחק כדורגל, לאכול ממתקים לרוב ולחלום חלומות. והשיר הזה תמיד מחזיר אותי לימים הנפלאים ההם, כשעוגת גבינה הייתה הדבר הכי טעים בעולם מבחינתי (עד היום למעשה).
חוץ מזה, בכל פעם שאני שומע את צמד המילים "תות גינה" מתחשק לי תות כזה, ולא התותים המרוססים שמוכרים לנו בכל מיני מקומות. כמה עסיס יש בשיר הזה, למילים של יהונתן גפן וללחן של יצחק קלפטר.
"אני אוהב שוקולד ועוגות גבינה
וארטיק וסוכריות ותות גינה
אני אוהבת ימי הולדת ושקיות עם דברים טובים
ואת השמש ואת הירח וגם כמה כוכבים.
אני אוהב את החורף ואת הקיץ ואת הסתיו
ואת האביב ואת מה שעכשיו
אני אוהב את גלית בעיקר עם צמות
ואת זאת עם הנמשים ואת זאת עם הגומות..."
מקום 6: אחכה לך
♥ מילים: דודו ברק
♥ לחן: נתן כהן
♥ ביצוע: הנשמות הטהורות
♥ הסבר קצר על הבחירה: השנה היא 1973, ושלישייה ישראלית הציגה גישה מקורית במוזיקה שיצרה. נתן כהן, נאוה ברוכין ויורם ירוחמי הפליאו לטוות את קולותיהם ליצירה שנשמעת הרעננה ביותר עד ימינו.
קולה האוהב של ברוכין שט לו על פני עיבוד מינימליסטי ונכון והפך ללהיט גדול באותה שנה. רבים חושבים שהשיר הולחן בעקבות מלחמת יום הכיפורים כשיר שבו האישה ממתינה לאהובה שיחזור משדה הקרב, אבל נתן כהן סיפר לי דבר אחר לגמרי. הוא אמר ש"שלמה צח נתן לי טקסט מאת דודו ברק וסיפר לי כי ייתכן שאילנית תייצג את ישראל באירוויזיון ולכן ביקש ממני להלחין לה את השיר.
הייתה זאת הפעם הראשונה שבה נשלח נציג מטעם מדינת ישראל לתחרות הזו. הלחנתי את השיר ב־15 דקות ולכן חששתי שהוא אינו ראוי לתחרות, והשיר 'אחכה לך' אכן לא התקבל לתחרות. אילנית שרה באירוויזיון את 'אי שם', ואני נשארתי עם שיר שהשתלב היטב ברפרטואר של ההרכב שלנו".
"אחכה לך
כבה את כל אורות עירך
ובוא אל הפינה שלנו
בין סדינים צחים ולבנים
אחכה לך
אסוף אותי אל תוכך
הרחק בערפל שלנו
בין עשן אדום ועננים..."
מקום 5: שש עשרה מלאו לנער
♥ מילים: עלי מוהר
♥ לחן: צביקה נוי וקובי אושרת
♥ ביצוע: גבי שושן
♥ הסבר קצר על הבחירה: עוד שיר של אהבה לא ממומשת שאני מזדהה עמו אישית. תלמידים רבים כמוני, בסוף חטיבת הביניים ובתחילת התיכון, פגשו בנערה, התאהבו בה אך לא התקדמו בנושא הזה. האהבה שבלבם נותרה בודדה וחנקה את הצחוק.
זאת הרגשה איומה לנער שכה רוצה לחוות אהבה תמימה, נאיבית וקסומה, אך נתקבל במחסום כזה. הזדמן לי לנגן את השיר בהופעות רבות עם גבי כשהייתי הקלידן שלו לפני שנים. אני לא יכול לדמיין מישהו שיבצע זאת טוב ממנו, וכמה אני מתגעגע לאיש המקסים הזה שכבר לא איתנו, כל כך חבל, ולפסנתרנית אלונה טוראל המופלאה, שגם אותה ראיינתי לספרי.
בזמן המחקר שלי גיליתי שבמקור צביקה נוי הלחין את השיר כבלדה, וכך הוא סיפר לי כשראיינתי גם אותו: "השיר 'שש עשרה מלאו לנער', שאת מילותיו כתב עלי מוהר, התחיל אצלי בתור שיר עם לחן אטי, כבלדה עם פריטה בגיטרה אקוסטית, אך במהלך העבודה עליו החלטתי שהוא צריך להיות קצבי. קובי אשרת הוסיף את העיבודים ואת הקטע האמצעי שבשיר".
"שש־עשרה מלאו לנער ולבו המה
היא הייתה יפה כלבנה במלואה
שושנים בלחייה שמש בשערה
תלתלים רכים כמה לבן הוא צווארה
והוא אהב אותה
והוא חלם דמותה
והוא רצה בה
וכך התחיל העצב המתוק
והבדידות חונקת את הצחוק..."
מקום 4: פתחי לי את הדלת
♥ מילים: עמוס קינן
♥ לחן: זוהר לוי
♥ ביצוע: אחרית הימים
♥ הסבר קצר על הבחירה: שירי אהבה לא חייבים להיות רק שירים של רומנטיקה והרמוניה. שיר זה, שכתב עמוס קינן, הוא שיר אהבה נואש ששר אדם לאהבתו שנעלה את הדלת ולא נותנת לו להיכנס. האם מדובר בדלת ממשית שיש לה ידית או שמא בדלת הלב שננעלה? זאת לא נדע.
על כל פנים, העיבוד הפרוגרסיבי של להקה זו (שחבריה היו זהר לוי, גבי שושן, אלי מגן, יצחק קלפטר ומירי אלוני) משלב את הרוק הקלאסי (שאלי מגן סיפר לי שבחלק הקצבי שבו שאבו מוטיבים מלהקת סנטאנה) וההגשה האקוסטית המצמררת מענגים.
קולו של אלי הוא אחד היפים במוזיקה הישראלית, לטעמי, וכשהוא שר את זה אני מאמין לכל מילה שיוצאת מפיו. וכשהלהקה שרה ללא הרף "פתחי לי את הדלת! פתחי לי את הדלת!" זה נשמע כתחינה מיואשת שמלווה בהלמות אגרופים על אותה דלת שלא נפתחת וגם נועלת את צדו הראשון של תקליטה היחיד.
"פתחי לי את הדלת
כבר אחרי חצות.
הכול נגמר בעיר
כבר אין לאן ללכת,
כבר אין לאן לבוא
ואין כבר מה לרצות,
העיר כבר נגמרה
רק הבדידות נמשכת..."
מקום 3: ואותך (אחרי שנסעת)
♥ מילים: שלמה גרוניך
♥ לחן וביצוע: מתי כספי
♥ הסבר קצר על הבחירה: לפעמים שירי אהבה יפהפיים וחסרי גיל נוצרים ממצבים אחרים לגמרי. כך היה כששלמה גרוניך גר אצל מתי כספי ואשתו הראשונה בתל אביב בתחילת הסבנטיז.
כספי הביא הביתה לחן שיצר לתוכנית סאטירה בטלוויזיה (ולא "ניקוי ראש" כמו שרבים אומרים כי בשנת 1972 טרם נוצרה התוכנית הזאת). המילים ששר מול גרוניך דיברו על זיהום האוויר מארובות רדינג בתל אביב. גרוניך הקשיב ללחן ונדהם לגלות שיבוזבז על דבר רגעי כזה. הוא ביקש רשות וניגש לכתוב מילים מלבו.
"רק איתך אני חופשי" הוא כתב שם, וזה נשמע כה נכון בשילוב הלחן. מתי כספי סיפר לי, כשראיינתי אותו לספרי השני, כיצד הגיע השיר לפסטיבל הזמר בשנת 1972. הוא אמר ש"הצעתי את השיר לוועדה של הפסטיבל ולשמחתי הוא התקבל.
שלמה כתב גם את העיבוד ואני תפקדתי כ'צמח בר' שנקטף מהשדה והושם בתוך אגרטל או על דש החולצה. השיר זכה בנקודה אחת בלבד והגיע למקום האחרון. זה לא הפריע לי, וכמו מקרים נוספים של 'שירי מקום אחרון', הוא נותר אהוב ומוכר יותר משירים אחרים שהתחרו מולו". ומדוע מופיעות בסוגריים המילים "אחרי שנסעת"? גרוניך לא ידע לענות לי. הנה דבר שנתון לפרשנותכם האישית.
"ואותך אני בוחר
אותך אני חולם
איתך אני יודע
שרק איתך אני חופשי.
לבד אני מרגיש כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי, אבל אינך..."
מקום 2: טוב לי
♥ מילים ולחן: שלום חנוך
♥ ביצוע: אריק איינשטיין
♥ הסבר קצר על הבחירה: מילים יחידות וישירות של שלום חנוך ללחן ולעיבוד חלומיים שמרפדים את קולו העשיר של אריק איינשטיין מודל 1970.
רבים מסמנים את התקליט "שבלול" כאחד החשובים במוזיקה הישראלית, אבל מי אמר שאי אפשר להביא רוק גם בעזרת חליליות? וכך זה מגיע כאן, ובכל פעם שאני מקשיב לשיר הזה טוב לי. ואני בטוח שיש לא מעטים ששומעים את השיר ומחשבתם נודדת מיד לקליפ ההוא שבסרט שבלול. נו, ההוא שצולם שם בחולות.
"טוב לי לזרוח איתך,
טוב לי לשקוע איתך,
טוב לי איתך.
טוב לי לזרוח אצלך,
טוב לי לשקוע אצלך,
טוב לי אצלך.
אל תלכי ללקוט בשדה אחר,
ללקוט בשדה אחר,
את אחת שלי, טוב לי..."
מקום 1: היא כל כך יפה
♥ מילים: דני סנדרסון
♥ לחן: יצחק קלפטר
♥ ביצוע: כוורת
♥ הסבר קצר על הבחירה: מתוך התקליט השלישי של הלהקה, "צפוף באוזן", שיצא לאור בשנת 1975. שילוב המילים של דני סנדרסון על אהבה מהוססת בלחן הנפלא של יצחק קלפטר יוצר את אחד הרגעים היפים ביותר של המוזיקה הישראלית.
כוורת היא להקה חכמה שידעה לשרת היטב את תוכני שיריה ולטוות קולות הרמוניים מופלאים שלא עושים כמותם במוזיקה היום וחבל. בהתחלה גידי גוב שר את השיר, בעת חזרות הלהקה עליו, אך בסוף הוא הועבר לקולו של אפרים שמיר, והוא הביא לו את התבלין הנכון.
השיר הזה ערמומי מאד מבחינתי כי הוא נשמע כשיר אהבה פשוט, אך מספר האקורדים בו הוא רב ומגוון. זה היופי בלהקת כוורת ־ פעם זה כך ופעם זה אחרת.
"היא כל כך יפה
זה צובט בלב שלך,
אך בכאב עצום.
היא לא מבינה
שאני רוצה אותה,
לא אומרת לי כלום.
בגינה תשב
עם הטבע להתערבב,
היא והשושנים.
שתי מילים אולי
הגדר מאחורי,
אין לי אומץ מתאים..."