למה ספורטאיות-על בדמות מדליסטית הזהב האולימפית בהתעמלות אומנותית לינוי אשרם (23), המתעמלת האמונותית ניקול זליקמן מכפר סבא (21) שרק ביום חמישי האחרון, חצי שנה אחרי טוקיו, הודיעה שהיא פורשת, והטניסאית האוסטרלית המדורגת ראשונה בעולם אשלי ברטי (25), החליטו לפרוש בגיל כל כך צעיר בעודן בפסגה?
1 צפייה בגלריה
רן קוריס. הכיר אישית את רוג'ר פדרר ורפאל נדאל
רן קוריס. הכיר אישית את רוג'ר פדרר ורפאל נדאל
רן קוריס. הכיר אישית את רוג'ר פדרר ורפאל נדאל
(צילום: פרטי)
"אשלי הייתה יכולה להמשיך עוד שנים רבות, לינוי הייתה יכולה למשוך עוד אולימפיאדה אחת לפחות ולקטוף עוד הישגים אישיים וקבוצתיים", כך אומר מאמן הטניס והמאמן המנטאלי רן קוריס מכפר סבא, "נראה שהן קטפו את חלומן בגדול ועכשיו פניהן ליעד הבא".
לדברי קוריס, ספורטאי עובד קשה מאוד בדרכו לקטוף מדליות וגביעים, וגם להצלחה יש השלכות עוצמתיות: "ספורט הישגי יחידני דורש הקרבה אישית. אתה צריך להקדיש את חייך הצעירים, ועדיין שום פסגה לא מובטחת לך. החוסן המנטאלי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, על אחת כמה וכמה בספורט. השעות הרבות שספורטאי צריך להשקיע באימונים מפרכים, לעיתים באותם תרגילים, חבטות או גלגלונים שיכולים להתיש מנטאלית, עוד לפני שהספורטאי עולה למגרש או למזרן. וזה ממשיך בפציעות, לפעמים בתזמונים גרועים. מדובר במסע מנטאלי מפרך שלא כל אחד שורד בדרך לפסגה החלומית.
"לכל ספורטאי יש ימים טובים יותר וטובים פחות, והם משפיעים על החוזק המנטאלי שלו. יש שחקנים שמובילים ברוב שלבי המשחק, אבל ברגע האמת מאבדים את היתרון, נכנסים לחרדות ולא מבצעים את המוטל עליהם בשל כשלים מנטאליים שמשפיעים על יכולתם בשלבים הקריטיים. לעומתם, ספורטאים בעלי יכולת מנטאלית, מגייסים אותה כדי לצאת מעמדת הפסד – ולנצח".
קוריס (45), לשעבר שחקן נבחרת ישראל בטניס ואלוף ישראל עד גיל 18, התאמן והתחרה עם שחקנים מצמרת הטניס העולמי. במהלך 20 שנותיו כמאמן אימן טניסאים ישראלים כמו אנדי רם, יוני ארליך ונועם בר, וגם טניסאים שלימים דורגו במקום הראשון בעולם - נובאק דיוקוביץ' הסרבי ב-2008 ("להיות צמוד אליו הייתה חוויה בלתי נשכחת") ומראט סאפין הרוסי ב-2009.
"כשחקן, יצא לי להתמודד מול שחקנים שדורגו בשיאם במקום הראשון בעולם או בעשירייה הראשונה. החיזוקים המנטאליים, שהיו חלק בלתי נפרד מהאימונים שלהם, יצרו את הפער בינם לבין שחקנים טובים אחרים והפכו אותם לשחקנים הכי טובים.
"בהיותי מאמן, יצא לי להכיר אישית את רוג'ר פדרר, רפאל נדאל ושחקנים נוספים שלא רק היו מוכשרים ובעלי כושר פיזי חזק, אלא גם בעלי חוסן מנטאלי שאפשר להם להתמודד עם משחקים ארוכים ומורטי עצבים, קריאות שגויות של שופטים, הפרעות מהקהל ופציעות".
לדברי קוריס, גם ספורטאיות העלית, שמסביבן צוות מקצועי תומך, נותרות לבד כשהן צריכות להחליט על המשך דרכן. "יש ספורטאים שרעבים לעוד ועוד הישגים. אשלי פרשה בשל תחושת מיצוי מהענף שבו היא פעילה מגיל 4. כנראה הרגישה שכבר עשתה את שלה. הגוף של לינוי עמוס פיזית מאימונים מפרכים. לשמור על סדר יום לאורך תקופה מאוד ארוכה, מחייב הקרבה וחוסן מנטאלי. כשהגוף לא כתמול שלשום, המנטאליות צריכה להוסיף את הדלק החסר. היא עבדה קשה מאוד, הגשימה את חלומה ועכשיו פניה ליעד הבא".