לא מעט אקסיומות, הנחות יסוד שלא צריך להוכיח אותן, מסתובבות בספורט. אלא שבניגוד לאקסיומות במתמטיקה, את אלה של הספורט צריך לבדוק ולנסות להוכיח, ולפעמים גם להפריך. אחת מהן היא "אפקט המאמן החדש". התיאוריה הזאת טוענת שמאמן חדש ינצח במשחק הראשון שלו, ולפעמים גם ימשיך במומנטום למשחקים הבאים. הרבה בעלים ויו"רים מסתמכים כאשר הם מחליפים מאמן על ההנחה שהפיטורים יזעזעו את הקבוצה, המאמן החדש יביא התלהבות מחודשת ואולי גם שינוי טקטי כזה או אחר – והופ, איזה קסם, הקבוצה תנצח במשחק הראשון ואולי גם תעלה על דרך ההצלחות כשהשמיים הם הגבול. מבלי להיכנס לשאלה אם ההנחות האלה נכונות או לא, בואו נבדוק אם זה תכלס עובד בשטח.
3 צפייה בגלריה
עידן שום
עידן שום
עידן שום
(צילום: אסף פרידמן)
בקבוצות השרון שהספיקו כבר להחליף העונה מאמן המגמה מעורבת. מכבי נתניה הרוויחה ארבעה ניצחונות רצופים עם המינוי החדש גיא צרפתי, עד שהוא נעצר אצל הפועל פ"ת. הפועל כפר־סבא, מנגד, החליפה כבר פעמיים מאמן, אבל בשני המקרים המאמן החדש הפסיד בבכורה שלו. גם להפועל חדרה זה לא בדיוק עבד עם חיים סילבס, שהסתפק בתיקו במשחק הראשון שלו. אז בואו נבדוק מה קרה בכל הקבוצות בשתי הליגות העליונות שעשו שינוי על הקווים.

נשיקה צרפתית

בליגת העל היו עד עכשיו חמישה חילופי מאמנים, מספר נמוך יחסית לשנים קודמות, אולי בגלל פגרת המלחמה שהרגיעה קצת את הבוסים, ואולי בגלל לו"ז המשחקים הצפוף שלא נותן זמן לחילופים. עופר טסלפפה, למשל, היה כבר בדרך החוצה מהפועל פ"ת, אבל קיבל צ'אנס נוסף בגלל הקושי למצוא מאמן חדש תוך פרק זמן קצר, והוא לקח אותו בשתי הידיים עם שלוש תוצאות תיקו (כולל נגד מכבי חיפה ומכבי ת"א) וניצחון על מכבי נתניה.

3 צפייה בגלריה
חיים סילבס
חיים סילבס
חיים סילבס
(צילום: עוז מועלם)

נתניה, כבר הזכרנו, הצליחה בחילופים עם ארבעה ניצחונות של צרפתי, אבל המאמן הזמני דן רומן הפסיד במשחק שלו נגד הפועל חיפה – אז "אפקט המאמן החדש" עבד בגדול, אבל בעיכוב של משחק אחד. נתניה, אגב, הצליחה עם חילופי המאמנים גם בשתי העונות הקודמות. פעם אחת כשהחליפה את ריימונד אטפלד בבני לם, ובפעם השנייה כשקוז'וך החליף את המחליף. רק שלא יהפכו את זה לשיטה, למרות שלמען האמת היא די מצליחה.
הראשונה בליגת העל שהחליפה מאמן היא הפועל ת"א, שאיבדה במהלך פגרת המלחמה את מייקל ולקאניס שעבר לאיאקס וקידמה במקומו את עוזרו בורחה למה. התוצאה הייתה שני הפסדים ותיקו אחד – לא בדיוק הצלחה מסחררת. אז במקרה הזה האפקט לא עבד, אולי בגלל שהחילופים היו מאולצים ולא ביוזמת ההנהלה. בינתיים גם למה הלך הביתה, וביום רביעי (אחרי סגירת הגיליון) המחליף שלו ניסה לקושש נקודות נגד הפועל חיפה.
מכבי פ"ת פיטרה את בני לם, אבל המחליפים שלו – גם הזמני (מורד מגמאדוב) וגם הקבוע (רן קוז'וך) הפסידו בבכורה שלהם. כלומר, אולי לם הוא בכל זאת לא הבעיה של מכבי פ"ת. בשבוע שעבר הצטרפה הפועל חדרה למשפחת המפטרים כשהחליפה את ניסו אביטן בחיים סילבס. אם בקבוצה קיוו שזה יעבוד כבר במשחק הראשון, הקל יחסית על הנייר, בבית נגד מ.ס אשדוד מהמקום האחרון, התקוות התנפצו עם תיקו 1:1.

חדש זה לא תמיד טוב

בליגה הלאומית שש קבוצות החליפו מאמן, ובחמש מהן עמדו כבר שלושה אנשים על הקווים. התוצאות הן, איך לומר בעדינות, לא משהו. נתחיל עם הפועל כפר־סבא, שהייתה גם הראשונה להיפרד מהמאמן שלה. עידן שום החליף את גל ברשאן אחרי ארבעה מחזורים בלבד, אבל בבכורה שלו הפסיד 4:1 למכבי יפו בבית. אחרי 12 משחקים על הקווים וחמישה הפסדים רצופים, שום ג'וניור פינה את המקום לאיציק ברוך, שהפסיד גם הוא בבכורה שלו, להפועל ראשל"צ. האפקט לא עבר – פעמיים.

3 צפייה בגלריה
גיא צרפתי
גיא צרפתי
גיא צרפתי
(צילום: הרצל יוסף)

הבאה בתור להיפרד מהמאמן הייתה הפועל אום אל־פאחם, שפיטרה את אדהם האדיה אחרי חמישה מחזורים. המחליף שלו, ניר ברקוביץ', החזיק מעמד שישה משחקים בלי לנצח אפילו פעם אחת. הוא פינה את מקומו לתומר קשטן, ובמחזור ה־12 קיבלנו את קרב המאמנים החדשים – קשטן בצד של אום אל־פאחם מול המאמן הטרי של מ.ס כפר־קאסם, הלוא הוא האדיה, שעלה בחזרה לגלגל במקום איסמעיל עאמר. "אפקט המאמן החדש" לא יכול היה הרי לעבוד בשני הצדדים, אז היה רק מנצח אחד, האדיה. קשטן נאלץ לחכות מחזור נוסף לניצחון הבכורה שלו בפאחם. בשורה התחתונה, האפקט עבר לכפר־קאסם ואילו פאחם נכשלה פעמיים.
עוד לפני כן, בני־שפרעם פיטרה אחרי המחזור השישי את עודד קוטר, ובמקומו חזר פיראס מוגרבי, שהעלה את הקבוצה ללאומית. האיחוד המחודש לא הצליח במיוחד, ומוגרבי החל את הקדנציה השנייה בשפרעם עם שני הפסדים. בהמשך גם מוגרבי עזב, ובמקומו מונה שלומי דורה, שהובס במשחק הראשון שלו 5:0 על ידי נוף הגליל.
נס־ציונה נפרדה אחרי שבעה משחקים מאיציק ברוך, והמחליף הזמני שלו, עוזרו עמי טיאר, פתח עם תיקו והפסד. המאמן הזמני הפך לקבוע, אבל רק לשבעה משחקים עד למינויו של יובל נעים. אלא שגם נעים לא הביא הקסם המיוחל והחל את הקדנציה בנס־ציונה עם שני הפסדים.
נעים החל בכלל את העונה בהפועל ראשל"צ, ממנה נפרד אחרי 12 מחזורים. המחליף הזמני שלו, מאמן הנוער אופיר קופל, דווקא היה הצלחה מסחררת עם שני ניצחונות ברציפות, אבל לא רצה קביעות ופרש בשיא. המחליף שלו, אלדד שביט, הצליח פחות עם הפסד ותיקו עד ניצחון הבכורה שלו על כפר־סבא, אלא מה. זו קבוצה שמתמחה בהוצאת קבוצות אחרות ממשברים. על עצמה היא חושבת פחות.
השורה התחתונה היא שאפשר להכריז רשמית על הפרכתה של אקסיומת "אפקט המאמן החדש". זה פשוט כבר לא עובד. חוץ מאשר למכבי נתניה.