מיזם מתוק במיוחד להקראת ספרים לתינוקות בפגייה התקיים במרכז הרפואי מאיר. הפעילות, הנעשית בשיתוף הספרייה העירונית לילדים בכפר סבא הינה חלק מפרויקט עולמי המתקיים בחודש ספטמבר בפגיות שונות ברחבי בעולם -אוסטרליה, ארה"ב, ניו זילנד, פורטוגל, ספרד, אירלנד ולבנון.
1 צפייה בגלריה
מיזם "נוגעים במילים" בפגיה בבית חולים מאיר
מיזם "נוגעים במילים" בפגיה בבית חולים מאיר
מיזם "נוגעים במילים" בפגיה בבית חולים מאיר
(צילום: דוברות בית החולים)
קראו גם >>
ד"ר דליה זילברשטיין, המובילה את הפרויקט ואת התחום ההתפתחותי בפגיה במרכז הרפואי מאיר מקבוצת הכללית: "הפרויקט 'מילים נוגעות' הינו חלק מהעשייה שלנו כפגייה תומכת התפתחות ששמה דגש על ההתפתחות המוקדמת והקשר בין ההורה לתינוק תוך חשיפה להתנסויות חיוביות. הקשר הנרקם מההתחלה בין ההורה לתינוק חשוב להתפתחות התינוק ולאיכות החיים שלו ושל המשפחה. אנדי לוי, אחות בפגיה, מוסיפה: "בשיתוף עם הצוות של ספריית הילדים בכפר סבא בחרנו בקפידה, ספרים בכל השפות המתאימים לקריאה על ידי ההורים. במהלך השבוע הקרוב יוצעו הספרים שנבחרו להורים בפגייה ואנו נדריך אותם להבחין בתגובות של תינוקם במהלך הקריאה".
הקראה לתינוק בפגיה מעשירה את זמן האיכות המשותף בין ההורה לתינוק ומהווה זמן ייחודי להיכרות הדדית ולהיקשרות. "כבר בשלבים המוקדמים של החיים, התינוק מסוגל להבחין בין קולם של הוריו לשאר הקולות והצלילים בפגיה", מסבירה ד"ר צופיה באואר-רוסק, מנהלת המחלקה לטיפול מיוחד ביילוד במרכז הרפואי מאיר ומדגישה: "באמצעות ההקראה יכולים ההורים לשדר לתינוקם רכות, אהבה ולהסב לו רוגע וביטחון. קריאה יומיומית המותאמת לתינוק וחשיפתו לצלילים וחרוזים המושמעים על ידי הוריו עשויה לתמוך בהתפתחות השפתית והתפקוד השכלי לטווח הארוך".
"הפגיה שלנו היא פגיה תומכת התפתחות על פי גישת NIDCAP – טיפול התפתחותי אינדיבידואלי התומך בפג ובמשפחתו, הראשונה והיחידה בישראל כיום. ככזו, מיושמות בה גישות מתקדמות שנבדקו מחקרית, והוכחו כמקדמות את הפגים ותורמות להתפתחותם. החל משנת 2018, פגיית המרכז הרפואי מאיר הוכרה גם כמרכז הכשרה לשיטת NIDCAP, ומועברות בה הכשרות לצוותים רב מקצועיים של פגיות מרחבי הארץ", מדגישה ד"ר זילברשטיין.
הטיפול בפגים הצעירים שונה ואינטנסיבי מטיפול בתינוקות שנולדו במועד. מערכות הגוף של פגים עדיין אינן מפותחות באופן מלא, ונדרשת התערבות ייחודית ומותאמת בכדי לסייע להם לעבור את התקופה הראשונה . במסגרת זו ניתן גם דגש מיוחד לטיפוח הקשר בין ההורה לתינוק תוך שימוש במערכת החושים בכלל זה קולם של ההורים, המגע שלהם וחוש הריח.
הספרייה העירונית בכפר סבא רואה חשיבות רבה בעידוד קריאה לכל הגילים ושמחה לקחת חלק פעיל בטיפוח הרגלי הקראה וקריאה בקרב הקהילה. לטובת המיזם 'מילים נוגעות', ניסחה נועה זיידמן מספריית הילדים טיפים להורים, נבחרו ספרים מומלצים בשפות שונות שיועמדו לטובת ההורים. כמו כן, מתוכננת הדרכה בנושא כיצד להקריא לתינוקות בספרייה.

טיפים להורים להקראת סיפור:

1.איך בוחרים מה להקריא: במקרה של תינוקות, תוכן הספר פחות חשוב. עדיף לבחור סיפור עם מעט טקסט, רצוי שהטקסט יהיה מחורז ועם מקצב. למשל, ספר שירי ילדים.
2.אם יש סיפור שאתם זוכרים מהילדות שלכם, בחרו בו. יהיה לכם יותר קל ונעים להקריא משהו שאתם כבר מכירים ולהעביר את החוויה הנעימה גם לתינוקכם.
3.אם יש שיר או חרוז עם מנגינה שאתם זוכרים, שירו ברוך. גם אם אתם מזייפים, לתינוק לא יהיה אכפת. הביטו בתינוק ושימו לב לתגובותיו, התאימו את עוצמת קולכם אליו.
4.כשאתם מקריאים מהספר, אל תמהרו. תקריאו ל-א-ט, שימו לב לסימני פיסוק וזכרו לנשום. כך יהיה קצב הקריאה איטי וברור.
5.אם התינוק ער נסו ליצור קשר עין לזמן קצר.
6.אם יש חלק מודגש בטקסט, תקריאו אותו באופן שונה. השתמשו בקול משתנה.
7.אל תהססו לעשות קולות שונים: תקראו כמו תרנגול, תשאגו כמו אריה או תעשו קול שונה לכל דמות. אל תהססו להשתמש בהבעות פנים שונות לפי הקריאה.
8.שימו לב לתגובות התינוק כדי לבדוק את עוצמת הקול המתאימה לו במהלך הקריאה.
9.התרכזו בחיבוק, בתינוק ובקריאה. תפנו לכם זמן איכות ללא הסחות דעת.
10.תיהנו. אם לכם יהיה נעים וכיף אז גם לתינוק.

"הופעות חיות" גם בימי קורונה

בשנים האחרונות מובילה הפגיה במאיר גם את תחום הטיפול במוזיקה בפגים. באופן סדיר נמצאות בפגיה מטפלות במוזיקה המנחות את ההורים השרים לילדיהן שירי ערש ומלוות אותן בנגינה. צוות הטיפול במוזיקה בראשות פרופ' שמואל ארנון, סגן מנהל מחלקת תינוקות ופגים, הצטרף לאחרונה לאיגוד הבינלאומי לטיפול במוסיקה בפגייה - קבוצת הMT-NICU Music Therapy, Neonatal intensive care unit
ובימים אלו הסתיים הגיוס למחקר בין לאומי גדול הבודק את השפעת הטיפול במוסיקה על הקשר ההורי וההתפתחות העתידית של הפג. מחקר המומן על ידי רשת המחקר במוסיקה של ממשלת נורווגיה שגייס כ 240 פגים מכל העולם.
"הפגייה שלנו במאיר הייתה הראשונה בישראל שערכה מחקרים בנושא פגים ומוזיקה, ויישמה אותם במחלקה הלכה למעשה. עם השיפור בטיפול בפגים בכל העולם שמו לב שמלבד הטיפול הרפואי צריך להעניק לפגים גם טיפול תומך, במטרה להפחית רמת סטרס בזמן ההתפתחות המוחית שמתרחשת מחוץ לרחם מהולדת הפג ועד הגיעו למועד בו היה צריך להיוולד. בעשור האחרון משתכללות השיטות בהן אנו משתמשים, במטרה לנסות לבנות לפגים סביבה תומכת ואופטימלית בעבור התפתחותם", מסכם פרופ' שמואל ארנון