"הילד שלי אורי, או כל ילד אלרגני, עלול למות כי ילד אחר אכל משהו בשטח המיועד למשחק בגן השעשועים". כך אומרת השבוע לילך מור לזר, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר תל"י בהוד השרון, שמבקשת להעלות למודעות את הסכנה האורבת לפתחם של ילדים אלרגנים בגינות ציבוריות ובמתקני המשחקים ברחבי העיר.
1 צפייה בגלריה
אורי לזר. האם: זה מאוד מסוכן
אורי לזר. האם: זה מאוד מסוכן
אורי לזר. האם: זה מאוד מסוכן
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
בנה של לילך, אורי, הוא אלרגי לביצים, שחווה לא פעם תגובה אלרגנית, לעיתים קלה ולעיתים חריפה, רק ממגע במגלשה או סתם בידית של דלת.
"הילדה של השכנים שלנו מאוד אוהבת במבה, מידי פעם אני רואה אותה על הנדנדה או על הספסל שליד קיר הטיפוס עם שקית פתוחה של החטיף המכיל בוטנים. לפעמים הילד של השכנים מסתובב עם גלידה או מעדן חלב, מטפטף קצת על משטח הריצוף וקצת על המתקנים. זה קורה לכולם, רוב ההורים ששאלתי אותם בנושא, ענו לי שככה זה בגינה", היא אומרת השבוע.
"ועם יד על הלב, לפני שגילינו את האלרגיה מסכנת החיים של אורי לביצים, לא הייתי מודעת לסכנות שבאכילה על גבי המתקנים או בסביבתם הקרובה. אבל עכשיו אני מבינה עד כמה זה מסוכן, וכמה זה עלול להיות עם תוצאת הרות אסון", מוסיפה לילך. "צריך לזכור שהאלרגיות השכיחות ביותר למזון הן: חלב, ביצים, דגים, מאכלי ים, אגוזים, בוטנים, חיטה, שיפון, שעורה, שיבולת שועל, סויה ושומשום. כך שילדות וילדים עם אלרגיה מסכנת חיים למזון שיוצאות ויוצאים לשחק בגינת המשחקים השכונתית נמצאים בסכנת חיים".
הבן שלך אורי, נחשף לתגובה אלרגית כזו?
"בהחלט, אנחנו חווינו תגובה אלרגית לא רק על ידי אכילה אלא גם במגע. כשהבן שלי בא במגע עם ביצים, הוא מפתח תגובה אלרגית הדורשת טיפול, במקרה הקל טיפול על ידי טיפות פניסטיל או טינדן (אנטי היסטמינים) במקרה הרע הזרקה של אפיפן ופינוי לבית חולים".
לילך טוענת כי ברחבי הוד השרון החלו לטפל בנושא באמצעות הצבת שילוט בחלק מהגנים, "אך למשל בגינה הציבורית הגדולה הסמוכה לידינו, גינת גולן, טרם הוצב שילוט כזה וכך גם בעוד מקומות. להבנתי, עיריית הוד השרון מודעת לנושא וכבר נמצאת בעיצומו של טיפול נרחב והעלאת מודעות, אבל אני מעוניינת בעיקר, להעלות את המודעות אצל ההורים ברחבי העיר".
לילך החליטה לנצל את הבמה ולפנות להורים: "את הארוחה או החטיף איכלו במקום אחר, מיצאו פינה נעימה על הדשא לפיקניק, הרחק מאיזור המשחקים, או פשוט איכלו בבית. זה אפשרי? בטוח. זה מציל חיים? בהחלט. תעזרו לי לשמור עליו בריא, תעזרו לנו לשמור על הילדות והילדים האלרגיים בחיים".
מעיריית הוד השרון מסרו כי "בימים אלה הושלמה הכנסת מזרקי אפיפן לכל מוסדות החינוך בעיר. במקביל ממשיכה העירייה בהצבת שלטים בגני המשחקים, בדבר איסור הכנסת אוכל למתקנים, זאת על מנת להעלות מודעות הורים לאלרגיות וכך לצמצם את הסכנה לאירועים אלרגיים מסכני חיים של ילדים המשתמשים במתקנים.
"בנוסף, מבצעת העירייה בשיתוף עם מגן דוד אדום, הדרכות לגננות להתמודדות נכונה עם אלרגיות של ילדים. בכוונת העירייה להעביר הדרכות לצוותי המסעדות ועסקי המזון השונים על דרכי ההתמודדות עם האלרגיות מסכנות החיים ועל החשיבות שבפירוט מדויק של מרכיבי המנות, על מנת לייצר ודאות מלאה בקרב לקוחות אלרגניים, שהמזון אותו הם צורכים, לא יסכן את חייהם".