"עצמאות מתחילה בנגישות, אם הרחוב לא יהיה נגיש לנו גם בחניה, איך נוכל להתנהל כמו כל אזרח אחר במדינה הזו?", כך שואלת אנג'לה קרת (60) מהוד השרון, נכה המרותקת לכיסא גלגלים. מזה עשר שנים היא נוהגת ברכב נכים עם מעלון ומתמודדת עם בעיות חנייה.
1 צפייה בגלריה
רכב חונה ומונע חניה של רכב עם מעלון
רכב חונה ומונע חניה של רכב עם מעלון
רכב חונה ומונע חניה של רכב עם מעלון
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
לנכים המרותקים לכיסא גלגלים הנוהגים ברכב עם מעלון מוקצים מעט מאוד מקומות החנייה המותאמים במיוחד לרכב כזה. לצדו של מקום החנייה המיועד לנכים מסומן בפסים מלוכסנים שטח נוסף שאסור לחנייה. אם רכב אחר חונה על השטח האסור, הנהג הנכה לא יוכל להוריד את כיסא הגלגלים שלו באמצעות המעלון. במקרים אחרים, נכה על כיסא גלגלים שיחזור לרכבו עלול למצוא את עצמו חסום על ידי רכב אחר שנהגו לא ניתן לאיתור.
"על כל רכב עם מעלון יש מדבקה המתריעה שרכב כזה זקוק לשטח פנוי ברוחב שניים וחצי מטר כדי לאפשר לנכה להוריד את הכיסא באמצעות המעלון", מסבירה קרת, "לצערי, נהגים רבים לא מודעים לבעיה, וחונים על השטח האסור לחנייה".
הבעיה קיימת בכל רחבי הארץ - בקניון G בכפר סבא, במרכז הרפואי שיבא וגם ברחוב הבנים וליד קניון מרגליות בהוד השרון. קרת סיפרה על כך לאסנת סטוצ'ינר, מנהלת המחלקה למשאבי קהילה והתנדבות בעירייה. סטוצ'ינר הפגישה אותה עם חיים (צ'יבי) שפירא, יזם ומרכז המיזם "חשיבה יזמית" בבית הספר רמות, שאחת ממטרותיו לממש פרויקטים בעלי ערך חברתי ולמצוא פתרונות לבעיות. "החלטנו לעורר קמפיין כדי להגביר את המודעות לבעיית החנייה של נכים עם מעלון", אומר שפירא, שנבחר בשבוע שעבר ל"איש השנה 2021" של ארגון ליונס בהוד השרון בעקבות פעילותו.
שפירא (74), תושב העיר, מהנדס אלקטרוניקה ותוכנה, מאמין בחינוך הדור הצעיר בדרך שונה ומקדיש את זמנו להתנדבות בבית הספר "רמות", שתלמידיו מגיעים ממשפחות חרדיות, דתיות וחילוניות. במסגרת הפרויקט "חשיבה יזמית", שאותו יזם יחד עם יעקב כנפו, הקימו תלמידי כיתות ה'–ו' חברת סטארט-אפ שמלווה על ידי גמלאים בתחומי התמחות שונים - עריכת דין, אלקטרוניקה, תוכנה, כספים, שיווק, ניהול ועוד.
פרויקט הדגל של המיזם - מניעת חסימה של רכב נכה עם מעלון – החל במפגש בין התלמידים עם אנג'לה קרת שהמחישה בפניהם את הקשיים שהיא נתקלת בהם. בקרוב יציגו התלמידים את הפתרונות שגיבשו, בהם - מחסום שימנע​ חנייה בסמוך לרכב הנכה; חיישן שיפעיל צופר ושילוט מואר ברגע שרכב חונה במקום אסור; זרוע מיכנית שתצא מרכב הנכה ותמנע חניית רכב לצדו; ובניית מדרכה מוגבהת עם עמוד תאורה לצד חניית רכב הנכה;
"בתחילת הדרך לא באמת הבנתי מה זאת אומרת 'חברת סטארט אפ'", אומרת תלמידת כיתה ו׳, ליהיא בלטי, המכהנת כמנכ"לית החברה שהוקמה במסגרת המיזם. "בהמשך הבנתי שזה לא רק להמציא ולפתח אלא גם להתנהג כקבוצה. עברתי תהליך של התבגרות ולמדתי שבשביל להצליח כקבוצה לא מוותרים על אף אחד. למדתי שאם משהו לא עובד, לא צריך להרים ידיים ולוותר, אלא צריך לחשב מסלול מחדש".
"בתחילת התהליך לא ידענו איזה מוצר נעשה והיום אנחנו כבר במקום אחר", מוסיף עילאי אשכנזי מכיתה ה', "עזרנו לאנג'לה ולעוד הרבה נכים".