חשש רב במשרד החקלאות וברשות הטבע והגנים עם זיהויו של צמח האמברוסיה, המסוכן לאדם ולחקלאות, באזור השרון המזרחי. בשבוע האחרון זוהה על ידי עובדי מחלקת שפ"ה ואיכות הסביבה בכוכב יאיר־צור יגאל מתחם שבו התבסס צמח האמברוסיה, הנחשב למין פולש ההרסני ביותר בישראל, שהאבקנים שבו עלולים לגרום לתגובה אלרגית חריפה ואף לחנק, והם נישאים ברוח למרחק רב.
1 צפייה בגלריה
צמח האמברוסיה בתחומי המועצה
צמח האמברוסיה בתחומי המועצה
צמח האמברוסיה בתחומי המועצה
(צילום: מועצת כוכב יאיר)
קראו גם >>>>
פרט להיות מיני האמברוסיה צמחים פולשים ועשבים רעים, הם גם גורמי אלרגיה. "הצמח הגיע מדרום אמריקה ביחד עם משלוח גרעינים לאזור שכם", מסביר ד"ר אמיר ארז, ראש אגף מי שפכים ונחלים במשרד להגנת הסביבה. "מנחל שכם זה התפשט לנחל אלכסנדר ומשם לעמק חפר. היום הצמח הגיע עד לגבול לבנון בצפון ולפאתי הנגב בדרום. איך הוא מגיע לכל המקומות האלה? דרך שתילים במשתלות נגועות, דרך הרוח (הזרעים שלו מתפשטים ברוח) והרבה מאוד גם בהפצה טבעית בעזרת זרימת מים, עם נחלים.
"למראית עין, האמברוסיה המכונסת נראית לא מזיקה: גבעוליה שעירים, עליה מסורגים והיא בעלת תפרחת בצבע צהוב־ירוק, אבל הנזק של האמברוסיה אינו כזה הנראה לעין. התפרחות שלה מורכבות מכוסיות המכילות אבקנים ומשום שהצמח מואבק בעזרת הרוח, מדובר בכמויות גדולות של אבקה. האבקה הזו מסוגלת להגיע למרחקים גדולים מאוד של עשרות קילומטרים ומכאן מסוכנותה הרבה".
ברשות הטבע והגנים מסרו כי "באזורים שאליהם פלש יוצר הצמח משטחים צפופים של פרטים שגובהם עשוי להגיע עד 2.5 מטר, הגורמים לדחיקה של צמחים אחרים. כתוצאה מכך נגרמים נזקים אקולוגיים קשים לצמחייה הטבעית בגדות הנחלים ובשטחים הפתוחים. כמו כן היא גורמת לאלרגיות חריפות באדם".
ממועצת כוכב יאיר נמסר: "בהתאם להמלצות שגיבש אגרונום המועצה נועם ביבי במסמך מנחה לגבי דרך הטיפול באמברוסיה, יבוצעו עבודות גיזום והדברה חריפה במקום, בתנאים כפי שנקבעו ובפיקוח האגרונום ומנהל מחלקת שפ"ה ואיכות הסביבה".