מצבו של נחל הדר העובר בהוד השרון מדאיג את התושבים. מי שמסתובב במקום רואה פסולת בניין, אסבסט, מי ניקוז מזוהמים שמוזרמים לנחל, פסולת חקלאית, חומרי הדברה, אבנים ועוד. קבוצת "שומרים על נחל הדר" בהוד השרון שפועלת לשמר ולשקם את הנחל יצאה בימים האחרונים למסע הסברה למען שיקום ושימור הנחל. "הנחל סובל מפגיעות אנושות עד כדי חשש להכחדות של החי והצומח בתוכו", אומרים בקבוצה.
2 צפייה בגלריה
שומרי הנחל ב"קרנבל"
שומרי הנחל ב"קרנבל"
שומרי הנחל ב"קרנבל"
(צילום: פרטי)
נחל הדר הוא נחל אכזב (נחל עונתי) ואחד מיובלי נחל הירקון שכולו עובר בתחום הוד השרון. ראשיתו של הנחל באזור מושב גבעת חן דרומית לרעננה, עיקרו בתחום הוד השרון והוא נשפך לירקון באזור תל קנה מול שפך נחל שילה. אורכו של הנחל כשישה קילומטרים שכאחד מהם חד נמצא בתוך הפארק האקולוגי של הוד השרון. במשך כל עונות השנה, כך טוענים פעילים סביבתיים, הנחל סובל מפגיעות קשות כתוצאה מהשלכת פסולת וחומרים רעילים . לפני כשנה עברה אירית חולי נחום, פעילה סביבתית, להתגורר בעיר בסמוך לנחל. מהר מאוד, מספרת נחום, מצאה כי נחל הדר מאוד מוזנח. “לצערי מצאתי הרס הרב בנחל. בתי גידול שנהרסו, מינים מהחי והצומח נעלמו כתוצאה מהפגיעה, ערימות של פסולת בניין ופסולת חקלאית בנוסף לחומרי הדברה שמושלכים לנחל”.

2 צפייה בגלריה
נחל הדר. כך הוא נראה השבוע
נחל הדר. כך הוא נראה השבוע
נחל הדר. כך הוא נראה השבוע
(צילום: פרטי)

נחום מספרת כי הנחל היה זקוק להתערבות מיידית על מנת להציל אותו. "התחלתי לפנות כל מיני גורמים על מנת להביא לידיעתם על המצב הקשה", היא אומרת. בנוסף לכך, נחום הקימה קבוצת פעילים סביבתיים בשם "שומרים על נחל הדר" אליה הצטרפו עשרות מתושבי הוד השרון. “המטרה היא להעלות את המודעות וללחוץ על כל הגורמים הרלוונטיים לשקם ולשמר את הנחל”.

הפניניג שמירה

נחל הדר נבחר השנה להשתתף בפסטיבל החברה להגנת הטבע באירועי "קרנבל בנחל". מטרת הקרנבל היא להזמין את הציבור להכיר את נחלי הארץ. בסוף השבוע שעבר התקיים אירוע הפנינג מוצלח של קהילת "שומרים על נחל הדר", בשיתוף החברה להגנת הטבע, המרכז לשלטון אזורי ורשות ניקוז ונחלים ירקון.
הפעילות כללה סיורים, משחקים, ציורים והסברה. בנוסף לכך, ב"שומרים על נחל הדר" מקיימים לאורך השנה פעילויות נוספות לטובת הנחל בשיתוף הקהילה המקומית.
קראו גם:
דובר רשות ניקוז ירקון, הלל פרטוק: "שטח נחל הדר נמצא בבעלות של ידיים פרטיות ועל מנת לשקם אותו המדינה צריכה להפקיע את השטח.
"רשות הניקוז ירקון מקיימת בנחל פעילויות שאינן קשורות לשיקום אלא לחינוך וקהילה. בדרך זאת הרשות משמרת את הנחל".
העירייה: "נחל הדר מורכב מכמה מקטעים. מקטע הנחל מרחוב הפשוש לדרך הים, עובר בשטחים פרטיים ולכן לא ניתן בשלב זה לפתחו, הוא זה שבגינו מקבלת העירייה תלונות, הן מאזרחים והן מאנשי 'משמר הנחל' עמם עומדת העירייה בקשר ישיר. בכל מקרה של דיווח על השלכת פסולת, אנו פועלים בהקדם בכדי לקנוס את המשליכים באם ניתן לאתר אותם ועל מנת לפנות באופן מידי את הפסולת".