עובדים רבים בשרון מכלים את זמנם בפקקים אל מקום העבודה, החיפוש אחר חניה בערים אלו מתחיל להיות משימה בלתי אפשרית, שלא לדבר על שיבושים תכופים ונשנים בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות) שמובילים למציאות יומיומית בלתי נסבלת.
12 צפייה בגלריה
הפקקים שממררים את חיינו
הפקקים שממררים את חיינו
הפקקים שממררים את חיינו
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
קראו גם >>>
על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2020 לא פחות מ-57 אחוזים מהעובדים באזור השרון עובדים עד 10 ק"מ מהבית. 23 אחוזים עובדים עד 5 ק"מ מהבית. לזאת יש להוסיף כי לפי נתוני עמותת אור ירוק נכון לשנת 2020, בהוד השרון קיימים כ-430 כלי רכב פרטיים לכל אלף תושבים, ובכפר סבא 397.1 כלי רכב לאלף תושבים. "נתונים מדהימים אלו", אומר אלן טנמן, תושב כפר סבא וחבר ועד מנהל של עמותת "תחבורה בדרך שלנו", העובד עם משרד התחבורה על קידום פרויקטים תחבורתיים ארציים ומקומיים ופועל לקידום שבילי אופניים ברמה המקומית, "מוכיחים כי רוב העובדים בשרון מחויבים לצאת מערי מגוריהם לצורך עבודתם היומיומית, מה שאומר שאם לא נטפל בבעיית התחבורה באופן מיידי, זה ילך ויחריף".
אז איפה יש לנו פקקים?

כפר סבא - לא זזים בויצמן

הציר הפקוק: טשרניחובסקי לכיוון דרום, סוקולוב לכיוון דרום, תל חי לכיוון דרום.
12 צפייה בגלריה
הפקקים בכביש 531
הפקקים בכביש 531
הפקקים בכביש 531
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
הסיבות לפקק: יוממים (אנשים העובדים מחוץ למקום מגוריהם) שצריכים להגיע לכביש 531 או כביש 4 כדי להגיע להרצליה ותל אביב.
שעות העומס הקשות: 06:30 בבוקר עד השעה 09:00 וכן, 15:30 אחה"צ ועד 19:30 בערב.
תכניות לשיפור: אלן טנמן, מומחה תחבורה מכפר סבא: "צריך להבין שאין פתרון פלא לגודש. תפקיד המדינה לתת אפשרויות אחרות להגעה ממקום למקום. הפתרון במקרה הזה נמצא ממש מעבר לפינה. יש רכבת שנוסעת להרצליה תוך רבע שעה ולתל אביב תוך חצי שעה, אבל התדירות שלה נוראית. בחודש הבא התדירות אמורה לחזור לארבע רכבות בשעה דרך הרצליה וארבע רכבות בשעה דרך פתח תקווה. כמו כן פתחו כבר נת"צ בין מחלף רעננה דרום לתע"ש וסוללים נת"צ בהמשך עד גהה. אם היה רצון מצד משרד התחבורה, היו יכולים לפתור את הבעיה בכביש 4 כבר לפני עשור. יכלו לצבוע נתיב ימני בצהוב ולהציב מצלמות אכיפה באוטובוסים, אבל אז מי היה מספק עבודה לקבלני התשתית על מנת לסלול עוד נתיב? באופן דומה, די קל לצבוע את הנתיב הימני הקיים בטשרניחובסקי מבית חולים מאיר ועד צומת רעננה, בלי חפירות ובלי תקציבים. אבל מי יעשה דבר כזה?".
× × ×
הציר הפקוק: חלקו המזרחי של רחוב ויצמן (ממרכז ג'י) עד לרחוב העמק (תחנת מרכזית). וכן, כל רחוב שיש בו בית ספר או חטיבה בעיר (רחובות: אז"ר, בר אילן, הגליל, גלר ועוד).
12 צפייה בגלריה
פקקים בתוך כפר סבא
פקקים בתוך כפר סבא
פקקים בתוך כפר סבא
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
הסיבות לפקק: חלקו המזרחי של רחוב ויצמן פקוק בשל עבודות הנת"צ שכרגע מעוכבות בשטח, ומכבידות על הנהגים והתושבים באזור. הרחובות בהם יש מוסדות חינוך, עמוסים בגלל הורים שמקפיצים את ילדיהם לבית הספר לפני המשך הנסיעה לעבודתם.
שעות העומס: חלקו המזרחי של רחוב ויצמן החל מהשעה 06:00 בבוקר ועד השעה 22:00 באופן רצוף. לגבי מוסדות החינוך החל מהשעה 07:30 ועד השעה 09:00 בבוקר והחל מהשעה 13:00 ועד השעה 16:00 אחה"צ.
תכניות לשיפור: בויצמן זירוז העבודות שאמורות לשחרר את הציר הפקוק מזה כשנה. נכון להיום אין צפי מדויק לסיום העבודות.
"לגבי הצירים הפקוקים בקרבת מוסדות החינוך", אוומר טנמן, כי "המימד הכי חשוב הוא איכות ההליכה, מה שיאפשר לילדים רבים יותר ללכת ברגל לבית הספר. מדרכות רחבות ומוצלות, ומיתון תנועה בכל השכונות.
שני המימדים הנוספים מתייחסים למתן אפשרות טובה להגיע לעבודה ללא רכב פרטי. יש להוסיף שבילי אופניים ברחובות הראשיים.
לדברי טנמן, חשוב יותר מנת"צ בכבישים בינעירוניים, להתאים את אמצעי ההעדפה לקווים העירוניים הנדרשים. "בכפר סבא למשל, רוב הקווים העירוניים מבצעים הרבה פניות שמאלה, ברחוב התע"ש, בנורדאו, בסוקולוב. הנת"צ השמאלי שמקימים יעזור קצת להזרים את האוטובוסים הבינעירוניים, אבל ירע את רמת השירות בקווים העירוניים. פתרון טוב היה נקודתי יותר – מתן העדפה ברמזורים במקומות בהם יש לכך צורך של קווי אוטובוס.
תגובת העירייה: "העירייה מובילה תוכנית רב שנתית לחיזוק מערך התחבורה הציבורית בעיר.
רפי סער, ראש העירייה: "כבר עתה אנו חוזים בשינוי משמעותי בשטח - הרחבת מס' קווי האוטובוס ותגבור תדירותם, פתיחת מחלפים חדשים להרחבת נתיבי התחבורה בעיר ומחוצה לה, סלילת שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית, שאטלים לעובדים לאזורי תעסוקה ועוד".

הוד השרון - תקועים ברמתיים

הציר הפקוק: צומת ז’בוטינסקי / רמתיים
הסיבות לפקק: מערכת רמזורים מיושנת, עבודות נתיב מהיר לעיר וריבוי רכבים על ציר תנועה ישן. במקביל נבנת שכונת ציר החינוך שתכניס עשרות יחידות דיור על אותו תא השטח.
שעות העומס: משעה 06:30 ויעד השעה 09:00 בבוקר, והחל מהשעה 15:00 אחה"צ ועד השעה 20:00 בערב.
12 צפייה בגלריה
הפקקים שממררים את חיינו
הפקקים שממררים את חיינו
הפקקים שממררים את חיינו
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
תכניות לשיפור: סיום עבודות הנתיב מהיר לעיר, ושינוי תזמון הרמזורים באזור, כמו גם מיתון היתרי בניה לפרויקטים גדולים באזור.
× × ×
הציר הפקוק: הרמזורים החדשים בצומת ירקונה ובכניסה לקניון עזריאלי.
הסיבות לפקק: נראה שלא הייתה בדיקה לפני שינוי הסדרי התנועה במקום (לפני שהוצבו רמזורים התנועה זרמה טוב יותר). תושבים מתלוננים שתזמון הרמזור החדש בירקונה לא הגיוני ויוצר גודש תנועה במקום שבו היא צריכה לזרום.
שעות העומס: צומת ירקונה: 06:30 - עד 09:00 ואחה"צ 15:00 עד 20:00. הכניסה לקניון עזריאלי: בשעות הבוקר והערב, בזמן הקניות בסופי שבוע. וביום שישי החל משעות הבוקר המוקדמות ועד השעה 13:00.
תכניות לשיפור: לבחון ביטול הרמזורים או לחילופין הסדרי תנועה שלא בתזמון נכון שלא יעכבו את התנועה הזורמת בשעות העומס.
× × ×

הציר הפקוק: שכונת מגדיאל. חנקין-כיכר מגדיאל- סוקולוב. אותם צירי תנועה שלא השתנו שנים משמשים היום את השכונה שהלכה וגדלה.
הסיבות לפקק: גידול במספר התושבים באזור.
שעות העומס: לאורך כל היום ובעיקר בשעות הבוקר בהורדת הילדים במוסדות החינוך ובימי שישי.
תכניות לשיפור: סיום עבודות הנת"צ במקום יביא לשיפור קל אך לא משמעותי בטווח הארוך, יש לעודד שימוש באופניים, ובתחבורה ציבורית במקום, כמו גם, יצירת חניונים גדולים בעוטף האזור שיכולים לשמש את הבאים מהשכונות החדשות למרכז העיר לחניה, ואז הליכה קצרה אל רחובות אלו.
דבר התושב: "הפקקים בעיר בלתי נסבלים", אומרת מירי דניאל, תושבת העיר, "אם בעבר התנועה ברחוב ז'בוטינסקי זרמה, שינוי הרמזורים הפכו אותה לסיוט. נראה שמי שאחראי על נושא התנועה בעירייה לא נוסע בכבישי הוד השרון".
תגובת העירייה: "הגידול בהיקפי הבנייה למגורים בתוכניות שאושרו לפני שנים ללא התאמת התשתיות השונות, וצמיחת הצריכה הציבורית של כלי רכב פרטיים גרמו לעומס. העירייה פעלה על מנת להביא לשינוי תוכנית המתאר 2050, כדי שיינתן בה ביטוי ראוי לצרכי התשתיות של הוד השרון. בין היתר הצלחנו להביא להעברתן לווועדה המקומית של סמכויות פיקוח בכדי להבטיח שהפרוייקטים השונים במסגרת התוכנית, יגובו בתשתיות מספקות בתחומי התחבורה".

הרצליה - 40 דקות בתוך העיר

הציר הפקוק: רחוב הרב קוק. המכונה בהלצה: 'הרב פקוק'. עד מחלף הסירה; הבריגדה היהודית עד מחלף כפר שמריהו.
12 צפייה בגלריה
הרב קוק לכיוון מחלף הסירה
הרב קוק לכיוון מחלף הסירה
הרב קוק לכיוון מחלף הסירה
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
הסיבות לעומס: העדפה לתחבורה פרטית, גידול באוכלוסייה, עבודות נת"צ, תחבורה ציבורית לא מספקת.
שעות העומס: מהשעה 7:30 ועד לשעה 9:30 לכיוון אזור התעשייה ומשעה 15:00 עד 18:00 לכיוון העיר. "זמן הנסיעה מצומת כדורי (תחילת הרחוב) לאזור התעשייה כשאין פקקים הוא כ-15 דקות ובשעות העומס, מגיע לכ-40 דקות בממוצע", אומר תושב העיר תומר שילה.
לדבריו, אין בהרצליה, כמו בכל הארץ, תחבורה ציבורית ברמה טובה. "עשרות אלפי עובדי המדינה מתוגמלים כספית רק על נסיעה ברכב פרטי ובכך המדינה עצמה גורמת לעומס נוסף של תחבורה פרטית", הוא מדגיש.
דבר התושב: "כמורה נהיגה בהרצליה המכונית שלי היא כלי העבודה שלי", אומר אדי דקל, "עליי לתכנן היטב את מסלול הנסיעה, אחרת אני מאחר לשיעורים. אם נקבע לי שיעור בשעות העומס מתחילה המלחמה שלי נגד השעון. ואם התלמידים שלי גרים ברמת השרון או רעננה, לחץ הזמן גדול יותר, כי לוקח לי כשעה וחצי להגיע לאזור התעשייה. שעה וחצי כשנסיעה בלי פקקים נמשכת עשר דקות".
× × ×
הציר הפקוק: הרחובות הפנימיים בגליל ים
הסיבות לפקק: גליל ים זו שכונה באכלוס וככל שהאכלוס מתקדם כך הפקק מתעצם. לשכונה היה אמור להיות נתיב יציאה נוסף מכביש איילון אך מחלוקת בין העירייה לרשות מקרקעי ישראל מעכבת את הכביש המדובר מה שיגרור פקקי ענק בעוד מספר שנים.
שעות העומס: בוקר ואחר הצהריים. מי שצלח את החניות הכפולות והחסימות מגיע לגודש תנועה שמתחיל מכיכר יצחק שמיר ועד רחוב הרב קוק.
פתרון אפשרי: יותר תחבורה ציבורית = פחות רכבים בכביש. "ב-90% מהרכבים שנוסעים לצידי יש רק נהג ברכב, צריך לדרוש (לא לבקש) מכל חברות ההייטק לתת בונוס לכל עובד שמוותר על רכב ולארגן הסעות לעובדים", מציע תושב השכונה מנור יהוד. "וצריך להכשיר מגרשי חנייה נוספים סביב תחנת הרכבת בהרצליה. חייבים שינוי חשיבתי, תכנוני, לראות את הבעיה כבעיה לאומית כלכלית ויפה שעה אחת קודם".
תגובת העירייה: "עיריית הרצליה משקיעה אמצעים ותקציבים לשפר את מערכת הכבישים עם נתיבי תחבורה ציבורית והדבר לוקח זמן וסבלנות. ראש העירייה דורש לבצע את השידרוג בהדרגה בכדי לא להפוך את העיר לאתר בנייה כפי שקורה בתל אביב. בציר הרב קוק, שבעת הכוכבים מ 4 קמ"ש ל 12 קמ"ש, שבילי אופניים שכבר נסללים בצירים הראשיים בעיר ויחברו את מרכז העיר עם אזור התעשייה, חוף הים וגם עם תל אביב. בכל הצירים הראשיים יוצאים לביצוע בקרוב גם נתיבי תחבורה ציבורית, גם רכבת קלה וגם שבילי אופניים".
12 צפייה בגלריה
מרחב השרף ברמת השרון
מרחב השרף ברמת השרון
מרחב השרף ברמת השרון
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)

רמת השרון - תולים תקווה ברמפה

הצירים הפקוקים: היציאה מרחוב השרף כיוון רחוב הראשונים. "נסיעה של 3 דקות אורכת 18 דקות"; צומת הכפר הירוק; דרך דודו דותן במזרח מורשה.
הסיבות לפקק: נתיבים לתחבורה פרטית, אפס נת"צים, מחסור בשבילי אופניים.
שעות העומס: דרך דודו דותן הפכה לציר תנועה עמוס שגורם לפקק תחבורתי בכל רחבי העיר. נסיעה של פחות מקילומטר אורכת כחצי שעה בשעות השיא, בין 7:45 ל-8:30. "נוצר צוואר בקבוק ביציאה מדודו דותן שחסומה על ידי משתמשי דרך העוברים על החוק ונכנסים באין כניסה לדרך רמפת הכניסה לתע"ש", מסביר תושב השכונה מיקי מחבובי. "בעצם אי אפשר לצאת ולהשתלב לתנועה שגם כך פקוקה בכביש 4".
פתרון אפשרי: "העירייה בסיוע משרד התחבורה מקדמת את הרמפה לכביש 4", אומר תושב מורשה עוזי יצחקי, "הרמפה תקל בבוקר על היציאה לכביש 4 וגם לכביש 5 דרך צומת מורשה, ובשעות הערב תקל על הכניסה לעיר. השלב הראשון יסתיים בתחילת 2022. אני לא צופה פתרון מהותי בטווח הקרוב. נקווה שתקודם תחנת הרכבת בגלילות".
דבר התושב: גבי ויטלה. "הורדת נוסעים בתחנת האוטובוס שבכניסה לכפר הירוק בין השעה 7:25 ל-7:45 כרוכה בסכנת נפשות".
12 צפייה בגלריה
הכניסה לכפר הירוק
הכניסה לכפר הירוק
הכניסה לכפר הירוק
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
"בכניסה הראשית לעיר וביציאה יש מספר רב של נתיבים לרכב הפרטי ואפס נתצים ואין שביל אופניים", אומר תושב מורשה מיקי מחבובי, "האוטובוסים עומדים בפקק והרוכבים נאלצים להסתפק במדרכה משובשת ברוחב חצי מטר".
"אין ספק שהיציאה כיום מרחוב הראשונים בעייתית והייתי ממליץ להשתמש בתחבורה ציבורית או באופניים בשבילים המסודרים", אומר עוזי יצחקי, אף הוא תושב מורשה, ומבטיח ש"מסלול האופניים מתקדם ויאפשר בקרוב יציאה דרומה לתל אביב".
תגובת העירייה: "בעוד מספר חודשים תיפתח יציאה וכניסה נוספת לכביש 4 ו-5, דבר שיפחית עומס מהכניסה הראשית. כמו כן, אנחנו נצא לעבודות בקרוב על הרחבת דרך השרף לכביש דו מסלולי ובעתיד הקרוב תיפתח כניסה נוספת בדרך יבנה שתנתב את כלי הרכב היוצאים מהרצליה לכביש 20 ו-2 בלי לעבור דרך רמת השרון.
בחודשים האחרונים התחיל לעבוד בעיר קו 8 שחוצה את העיר ממזרח למערב ומהווה אלטרנטיבה טובה לצד קווי האוטובוס האחרים לרכב פרטי. בעוד כשנתיים יתחיל להבנות נתיב תחבורה ציבורית בסוקולוב שיאפשר לאוטובוסים מעבר ללא פקקים ברחוב. מעבר לכך, הגדלנו את שבילי מספר שבילי האופניים ואנו עובדים על רשת אחת נרחבת שתאפשר לכל רוכב להגיע מנקודה לנקודה בעיר ובערים הסמוכות ללא רכיבה על הכביש.
בעתיד הרחוק יותר ייבנה ברמת השרון מטרו שיאפשר ניוד מהיר במטרופולין. אבל אחרי כל אלה צריך לומר ביושר שבמקביל חייבים לשנות הרגלים ללכת ברגל בתוך העיר, להשתמש בתחבורה ציבורית, באופניים ובכל כלי תחבורה שאינו מכונית".

רעננה - מחכים לרכבת

הצירים הפקוקים: נסיעה מרעננה להרצליה: מרחוב ויצמן, מרחוב אחוזה ומכביש 531 - קשה בגלל הפקקים בהרצליה, שמתחילים ברחוב ירושלים ומגיעים עד גן רש"ל. בעלייה מ-531 מזרח ימינה לרחוב ירושלים ברעננה – יש רק נתיב אחד, לעומת שלושה נתיבים שמאלה להרצליה. העלייה מ-531 לרחוב בן גוריון: נתיב אחד ללא רמזור.
12 צפייה בגלריה
מרעננה להרצליה דרך ויצמן
מרעננה להרצליה דרך ויצמן
מרעננה להרצליה דרך ויצמן
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
הפנייה בבוקר מאחוזה לכביש 4: בשעות אחר הצהריים נוצר פקק משמעותי בעלייה מ-531 מערב לרחוב ירושלים ולרחוב בן גוריון.
שעות העומס: בוקר ואחר הצהריים
הסיבות לפקקים: היעדר מענה מספק של תחבורה ציבורית, העדפה של נהגים לתחבורה פרטית.
דבר התושב: "אני כבר מזמן עובד הבית", אומר תושב העיר עודד ברידא, "וכשצריך לצאת מהבית לכיוון מורשה אני לא עושה זאת לפני השעה עשר. בשעה מוקדמת יותר, יש פקק ביציאה מהעיר דרך 531, שהוא זנב של הפקק של כביש 4 לכיוון מורשה. כך גם למי שרוצה לצאת לכביש 4 מרחוב אחוזה".
"בשנים האחרונות היו לנו תקוות שיוציאו אותנו מהפקקים", אומרת תושבת רעננה אסתי עיני, "קיווינו שכשיבנו גשר מעל מסילת הרכבת שעוברת בכפר שמריהו, יגיע הקץ לפקקים. הגשר כבר קיים, אך גם הפקק. קיווינו שתהיה רכבת ברעננה. הרכבת נחנכה אבל עוברת רכבת פעם בשעה, ומי שרוצה להמשיך לתל אביב צריך להחליף רכבת בהרצליה. אז לא פלא שמגרש החניה הקטן כמעט שומם".
תגובת העירייה: "העירייה מקיימת בימים אלה, באמצעות יועצת רמזורים, בחינה של המצב הקיים ושל שיפורים אפשריים בזרימת התנועה. במידת הצורך יתבצע תכנון חדש לתוכנית הזמנים של הרמזורים".
____

המצב רק מחמיר // ערן ורנר

הנסיעה: מהשכונה הירוקה בכפר סבא לרחוב יגאל אלון בתל אביב
הכביש: דרך צומת רעננה, כביש 531 ואיילון
השעה: שמונה בבוקר
הזמן: שעה וחצי
12 צפייה בגלריה
ערן ורנר
ערן ורנר
ערן ורנר
(צילום: פרטי)
הנסיעה לתל אביב הפכה למסע ארוך שמחייב אותי להצטייד בהרבה סבלנות, משקה חם ופלייליסט או פודקסט טוב. והמצב רק הולך ומחמיר מחודש לחודש. כל מי שצריך לעלות על נתיבי איילון מכיר את המצב; זה גרוע פי כמה וכמה ממה שהיה לפני פרוץ הקורונה. בהתחלה היה קשה להבין מה קרה, כי הרי רבים ממשיכים לעבוד מהבית, לפחות באופן חלקי, אבל עובדתית התנועה מזדחלת ומתארכת - נסיעה של מעל שעה לכל כיוון. פעם עוד היה אפשר לחמוק מהפקק. אם בחרת לצאת מוקדם בבוקר, נניח עד שבע ורבע, זה היה מבטיח לך ברבע לשמונה כבר להיות בעזריאלי. לחלופין, בימים שיש גמישות להגיע מאוחר, יכולתי לצאת אחרי תשע וחצי ובעשר כבר לשתות קפה במשרד. עכשיו, מה שלא מנסים כבר פשוט לא עובד. הפקק יותר ארוך ויותר איטי. ב-531 הוא מתחיל ברעננה, ובדרך מורשה המצב לא יותר טוב.
הפתרון הוא כמובן בתחבורה ציבורית, אבל הוא נראה רחוק מהעין. בינתיים מסתמכים בעיקר על אוטובוסים, כשדי ברור שאין ולא יהיו מספיק נהגים, וההשקעה העצומה בתשתיות עבור הכלים האלו לא תחלץ אותנו מהפקק. ודווקא הרכבת, הציפיה הגדולה מעיר שיש לה 3 תחנות, נותנת מענה כל כך חסר. ההגעה לתחנה, חניה, תדירות נמוכה ואז הצורך לבחור בין רכבת איטית מאספת לכיוון מזרח לבין החלפת רכבות בהרצליה - בחירה בין שתי חלופות לא טובות, ובסופו של דבר הנסיעה ברכבת היום לא משתלמת, לא חוסכת זמן ובעיקר מוסיפה לכאב הראש. בינתיים הפתרון שלי הוא להמשיך לעבוד מהבית ככל שניתן, ולתכנן היטב את הימים שאגיע למשרד כדי שיצדיקו את הנסיעה הארוכה שמחכה לי על הכביש.

תישארו בבית // יעל קדר

הנסיעה: מצפון רעננה לשכונת האוניברסיטה בכפר סבא
הכביש: 531
השעה: חמש בערב
הזמן: 40 דקות
השעה חמש בערב, יום ראשון השבוע. יצאתי מבית לוינשטיין ברעננה, לכיוון מערב עד מחלף הרצליה-רעננה, וירדתי לכביש 531 לכיוון כפר סבא. 200 המטרים הראשונים היו יחסית זורמים ואז נתקעתי. התנועה הזדחלה אט אט, עברה את מחלף רעננה דרום, המשיכה הלאה וככל שהתקדמנו, הפקק נהיה דחוס ואיטי יותר ויותר. פגוש קדמי אל פגוש אחורי וברקע תוכנית רדיו שהתחילה בחמש וכבר עוד מעט נשמע מבזק החצי.
המשכתי הלאה, לאט ובזחילה, עברתי את הכניסה לכפר סבא מכביש 4, חלק מהמכונית לקחו ימינה, חלק המשיכו, עדיין באיטיות.
המטרה הייתה הירידה לכביש 55 שמאלה, כדי להגיע לשכונת האוניברסיטה שנמצאת בצד המזרחי-צפוני בכפר סבא.
ממחלף רעננה-הרצליה כבר עברו 30 דקות, נסיעה שבלי פקקים עוברת בשבע דקות בדיוק.
הגעתי למחלף אלישמע וירדתי לכביש 55 לכיוון אזור התעשייה בכפר סבא. גם שם נוצר פקק ענק ממש ליד ה"אושי לנד", שהכביש הסמוך אליו עמוס ברמזורים. הגעתי הביתה לאחר 40 דקות, מה שאמור לקחת מקסימום רבע שעה.
זהו, לפחות שמעתי את התוכנית ברדיו מתחילתה ועד סופה, היה מעניין. אבל הבנתי שלצאת מהבית בשעה כזאת, גם אם זה רק כדי לקפוץ לחברה, זה מבצע שעדיף להימנע ממנו. רבים כמוני בשרון יודעים שאם הם רוצים לקפוץ לעיר השכנה, עליהם לעשות את זה משבע בערב צפונה, אחרת ימצאו עצמם כלואים בפקק ארוך ומייגע.
______

"התפטרתי מהעבודה בגלל הפקקים"

16 שנה עבד עלאא שיח' יוסף כרוקח באזור השרון והמרכז. לפני שבועיים עזב וחזר לטייבה. "אני מבלה את רוב הזמן שלי בכבישים. אי אפשר לחיות כך"
12 צפייה בגלריה
מטירה וטייבה למחלף אייל
מטירה וטייבה למחלף אייל
מטירה וטייבה למחלף אייל
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
עלאא שיח' יוסף, רוקח מטייבה שעובד כבר שנים בשרון ובזור המרכז החליט להתפטר ולפצתוח בית מרקחת בעיר מגוריו טייבה. הסיבה העיקרית לצעד הזה לדבריו היא הזמן היקר שהוא נאלץ לבלות בכבישים בגלל הפקקים שרק החמירו עם השנים. "אני מבלה את רוב הזמן שלי בכבישים. אי אפשר לחיות כך", הוא אומר, "אני לא רואה פתרונות תחבורתיים ולכן העדפתי לעזוב ולפתוח בית מרקחת בטייבה".
שיח' יוסף, 42, נשוי ואב לשלושה ילדים היה מאוד מרוצה מעבודתו ומתנאי העבודה, אולם כדבריו "הנסיעות הפכו לסיוט וסבל".
הפקק עליוה הוא מדבר מתחיל כבר מהיציאה מהעיר טייבה בכביש 444 לכיוון מחלף אייל של כביש 6. בקטע הזה במקום רבע שעה נמשכת הנסיעה שעה, בין היתר בגלל עבודות שתקועות. "זה סבל נוראי שאי אפשר לעמוד בו".
שיח' יוסף ניסה למצוא פתרונות על מנת להקדים את הפקק ובמשך זמן ארוך נאלץ לצאת מביתו בשעות בוקר מוקדמות. "כל הנהגים מחפשים פתרונות על מנת לעקוף את הפקק. יש כאלה שנוסעים דרך האדמות החקלאיות וכשמתחברים לכביש הראשי חוטפים דוחות מהמשטרה. "התחלתי להגיע לעבודה מוקדם מאוד ולחכות באוטו. זה לא נוח והזמן הזה הוא על חשבוני, אבל עדיף על פקקים".
לפני שבועיים התפטר. "אני לוקח סיכון מקצועי גדול, זה עולה לי הרבה כסף לפתוח בית מרקחת, אבל אין לי ברירה ואני לא רואה שום פתרון תחבורתי באופק".
מנתיבי ישראל נמסר: "בשל התנגדות תושבים לאורך תוואי הפרויקט לא מתאפשרת השלמת העבודות הנדרשות על מנת להעניק למאות אלפי התושבים ומשתמשי הדרך ליהנות מכביש בטיחותי בסטנדרטים גבוהים, כמו גם הפחתה משמעותית בעומסים. החברה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות למען הציבור הרחב, בדגש על תושבי המשולש" (פאוזי אבו טועמה).
____

ויתרו על המכונית

באופניים, בקטנוע או באוטובוס, ישנם אנשים שמאסו בפקקים ובחרו כבר מזמן להשאיר את המכונית הפרטית בחנייה או לוותר עליה לגמרי
12 צפייה בגלריה
חניון הרכבת שומם
חניון הרכבת שומם
חניון הרכבת שומם
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)
באופניים
דני לביא, סגן ראש העיר, מחזיק תיק התרבות והאמנות ומ"מ יו"ר ועדת סובלנות ושוויון, תושב מורשה: "בקופנהגן, אמסטרדם, פריז, וינה וערים נוספות רבות בעולם כבר הבינו שאחת הדרכים המהירות להשגת יעילה, השומרת על איכות הסביבה ובריאות הציבור היא רכיבה יומיומית על אופניים. אני אוהב להגיע לעבודה בעירייה עם האופניים שלי, במיוחד כשמזג האוויר טוב. בתיק המיוחד שיושב על מזלג האופניים אני מחזיק חולצה נוספת להחלפה. את הדרך לעירייה (כ-15 דקות) אני רוכב בשבילי האופניים ברחובות שבטי ישראל, התומר, טרומפלדור, הנצח וביאליק. בדרך כלל כשאני מדווש לאט ובנחת אני רואה שיירה של מכוניות ואוטובוסים ברחובות התומר וטרומפלדור. ברכיבה באוויר הפתוח, אין פקקים והעולם מחייך. חזרה אני רוכב דרך שביל הוואדי (כ-8 דקות בירידה) ונהנה מהפסטורליות של הדרך".
12 צפייה בגלריה
דני לביא מגיע באופניים
דני לביא מגיע באופניים
דני לביא מגיע באופניים
(צילום: פרטי)
בקטנוע
"אני לא סובל מהפקקים, כי אני רוכב על קטנוע", אומר רואה החשבון עוזי יצחקי שבבוקר, בדרכו לעבודה, מספיק להיכנס לכפר הירוק להוריד את הבן שלו, ממשיך משם דרך צומת מורשה עד למשרדו בישוב קדימה, ומגיע תוך 30 דקות לכל היותר.
באוטובוס
"אני נוסעת לעבודה בתל אביב באוטובוס. פותחת מחשב, ולא אכפת לי כמה פקוק", אומרת עדי בן צדף. "אני יוצאת בערך בשמונה וחצי ונוסעת על סוקולוב. לדעתי, הפקקים נוצרים בגלל הורים שלוקחים את ילדיהם לבתי הספר. גם בכניסה לכפר הירוק נוצר עומס כבד בין שמונה לשמונה וחצי. אגב, לרוב מגיעה לעזריאלי תוך 45 דקות בערך".