"חיבור משמים": המפגש המרגש בין יוכבד, בת למשפחה של ניצולי שואה לבין לילי, ניצולת שואה שורדת אושוויץ בזכות תכנית ההתנדבות "נפגשים" של מכבי שירותי בריאות.
1 צפייה בגלריה
יוכבד ולילי. "חיבור משמים"
יוכבד ולילי. "חיבור משמים"
יוכבד ולילי. "חיבור משמים"
(צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות)
קראו גם >>>>
לפני כשנה הגיע מייל לתיבת הדואר של יוכבד רסקינד (48, רעננה). המייל סיפר על תכנית התנדבות של מכבי שירותי בריאות, המזמינה את חבריה ללוות מטופלים מבוגרים ובודדים: "המייל הזה נפל עליי מהשמיים. כבר תקופה ארוכה חיפשתי להתנדב, לעשות משהו בעל משמעות מעבר לעבודה, בית ומטלות החיים. כאשר ראיתי את המייל החלטתי להתנדב".
יוכבד היא דור שלישי לשואה, בני משפחתה משני הצדדים עברו את המלחמה ושרדו את הגטאות ומחנות ההשמדה. "כל חיי היו בצל המלחמה", מספרת יוכבד, ומוסיפה: "אני מכירה חלק מהסיפורים. אחת הסבתות שלי דיברה הרבה על מה שהם עברו שם. אני מאוד מחוברת לנושא ומאמינה שאנחנו חייבים להמשיך ולספר את סיפורם של הניצולים גם לדורות הבאים. הסבים והסבתות שלי כבר לא בחיים, אבל אני פה כדי להעביר את הסיפור שלהם הלאה".
לילי (90, רעננה) היא ילידת צ'כוסלובקיה. היא ומשפחתה גורשו מביתם והיא שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ. היא הקימה משפחה בקנדה ואח"כ עברה עם משפחתה לאוסטרליה, שם עבדה כמורה ומחנכת, עד שעלתה ארצה בשנת 2000 בעקבות שניים מילדיה וגרה היום ברעננה.
המפגש הראשון עם לילי התקיים בדיוק לפני שנה, רגע לפני הסגר הראשון. מכיוון ששתיהן דוברות אנגלית, החיבור ביניהן היה טבעי ומידי. "לא ידעתי כמעט כלום על לילי לפני שהגעתי למפגש הראשון. ידעתי רק ששתינו דוברות אנגלית. פתאום במפגש גיליתי שהיא ניצולת שואה בעצמה. התרגשתי מאוד. הרגשתי ברת מזל שאני מלווה אותה".
מאז הן נפגשות בכל שבת בצהריים, כאשר יוכבד הולכת ברגל 30 דקות בכל כיוון כדי להגיע ללילי, אך היא לא מוותרת על אף מפגש. על אף החששות, הן מצאו מכנה משותף מהר מאוד "מההתחלה לא היו רגעי מבוכה, או שקט. השיחה תמיד קולחת. לילי אישה מרתקת. יש לה תעצומות נפש וכוח מנטלי שלא פגשתי מעולם. אני לומדת ממנה כל כך הרבה. היא חכמה וניסיון החיים שלה בא לידי ביטוי בכל שיחה, יש לה עצות ששוות זהב" מספרת יוכבד.
במפגשים ביניהן, שיתפה לילי את יוכבד בעצב ובחלקים את סיפור ההישרדות שלה במלחמה. "היא הייתה רק בת 13 כשגורשה מביתה עם משפחתה ועברה יחד עם אחיותיה והוריה למחנה ההשמדה באושוויץ. חלק מבני משפחתה נספו במלחמה והיא ואחיותיה הצליחו לשרוד. שמעתי את הסיפור והתמלאתי הערכה ללילי. כמה דברים היא עברה בחייה. לא ויתרה והמשיכה. היא אישה עצמאית וחזקה, עם דעות מוצקות ותובנות מדויקות. אנחנו מדברות על פוליטיקה, משפחה, ספרים ופרשת השבוע. בכל פעם אני לומדת על הדרך המיוחדת בה היא מסתכלת על החיים וזה שיעור עבורי. השואה היא חלק מאוד דומיננטי בחיי ואני מרגישה שמישהו למעלה דאג שדווקא אני אזכה ללוות את לילי.
"בכל שבת אני עוזבת את משפחתי וילדיי, מוותרת על מנוחת השבת והולכת ללילי. זה לא דומה לשום דבר שעשיתי בחיי ואני ממליצה לכל מי שמתלבט- להפסיק. התנדבות מעשירה את החיים ועושה טוב לכולם" מסכמת יוכבד.