הושלם תכנון המטרו בגוש דן - פרויקט התשתית הגדול והמורכב ביותר בישראל: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה אתמול (שני), פה אחד, את המקטע האחרון בפרויקט המטרו של גוש דן - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). בכך הושלם התכנון של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות.
5 צפייה בגלריה
המטרו באזור השרון
המטרו באזור השרון
המטרו באזור השרון
(צילומים: נת"ע )
מערכת המטרו צפויה לייצר כ- 450 מיליון נסיעות בשנה (כ-2 מיליון נוסעים ביום). כעת, עם אישור המקטע האחרון, יחל שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו.
לאחר האישור היום, חברת נת"ע תתחיל תיאום עם רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון לטובת הוצאת היתרים הן עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות והן לטובת העתקת תשתיות.

קראו גם:


5 צפייה בגלריה
הדמיית המטרו
הדמיית המטרו
הדמיית המטרו
(צילום המחשה: נת"ע)

אורך מקטע M1 צפון כ-28 ק"מ, והוא יחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות, והוא יאפשר גישה מהירה ונוחה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן, ובכך להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור.

5 צפייה בגלריה
מסלול ותחנות קווי המטרו
מסלול ותחנות קווי המטרו
מסלול ותחנות קווי המטרו
(צילום: נת"ע)

מערכת המטרו תצטרף למערכת הרכבת הקלה בגוש דן, הכוללת את הקו האדום שכבר פועל בהצלחה, ואת קווי הרכבת הקלה הנוספים הנמצאים כעת בשלבי ביצוע. מדובר בנדבך חשוב בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, שיאפשר למדינה להיות בשורה אחת עם שאר מדינות המערב בהן קיימות מערכות מטרו מתקדמות.
הוועדה, שבחנה את התוכנית ואת ההשגות שהוגשו לה, קיבלה החלטה לאשר את התוואי המוצע, תוך ביצוע מספר עדכונים, לרבות צמצום הריסת מבנים, צמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בקניין.

5 צפייה בגלריה
השטח שעליו אמור לקום הדיפו
השטח שעליו אמור לקום הדיפו
השטח שעליו אמור לקום הדיפו
(צילום: באדיבות תושבים)

הסוגיות המרכזיות שבהן הכריעה הוועדה:

מיקום תחנת "רעננה מערב": לאחר שהוועדה בחנה חלופות שונות למיקום התחנה, תוך התייחסות להשגות שהוגשו על ידי עיריית רעננה ותושבים, החליטה הוועדה כי היא תוסט במעט, כדי לתת מענה הן לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה הקיימת וכן לבית החולים "לוינשטיין".
מיקום הדפו: בדיון בדצמבר 2023 הכריעה הות"ל בסוגיית הדפו, וקבעה כי יש להשאירו במיקום הנוכחי בסמוך לכפר סבא, ולא למקמו בסמוך לטירה, וזאת כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוני של המטרו.
חיבור למסילה המזרחית: לאחר ששמעה מנציגת שר התחבורה את תוכנית העבודה לבחינת קידום התוכנית ביחס להארכת הקו המטרו לכיוון מזרח עד למסילה המזרחית כולל החיבור בין רעננה לכפר סבא. הוועדה רשמה בפניה כי הצפי להצגת תכנון ראשוני של התוואי הינו לחודש דצמבר 2025.

5 צפייה בגלריה
עבודות להקמת פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
עבודות להקמת פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
עבודות להקמת פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
(צילום: שירות מיניט)

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, הרב נתן אלנתן: "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות עם מערכת הסעת המונים איכותית. מערכת המטרו של גוש דן תשנה את פני המטרופולין ותשפר משמעותית את חיי מיליוני תושבים. תכניות המטרו מהוות את הבסיס לפיתוח אורבני במטרופולין תל אביב".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון פועל כדי לקדם מערכת תחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל. אחרי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה, אנו מאשרים היום נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים - המטרו. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב, תשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".