חוג רכיבה על אופניים לילדים עם צרכים מיוחדים ייפתח בקרוב בהוד השרון. שיעור חשיפה ראשון התקיים ביום שישי לפני כשבועיים בפארק ארבע העונות בעיר. החוג, במסגרת מועדון רוכבי השרון, מגייס בימים אלו את המתנדבים שילוו את הצעירים בעלי המוגבלויות.
2 צפייה בגלריה
צילום: צביקה ליפשיץ
צילום: צביקה ליפשיץ
צילום: צביקה ליפשיץ
את חוג האופניים החדש מדריך חגי קרסטנר מקיבוץ מעברות, רוכב אופניים מקצועי כבר 15 שנה. "לתחום הצרכים המיוחדים הגעתי ממש במקרה", הוא מספר. "בשיטוט ברשת הגעתי לעמותת אתגרים שעוסקת בפעילויות ספורטיביות לאוכלוסיות מיוחדות. הגעתי להתרשמות ותוך דקות הוקסמתי והתאהבתי בילדים האלה. החלטתי לרכז את כל מאמציי בהקניית מיומנויות רכיבה על אופניים לאוכלוסייה של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים.
"יצרתי קשר עם מועדון רוכבי האופניים, 'רוכבי השרון', והצעתי להקים קבוצה לילדים ולבוגרים עם צרכים מיוחדים. זכיתי למענה מיידי מצד מנהל המועדון, רונן ליפשיץ. פאמלה כרמלי, תושבת צורן, אם לילד עם צרכים מיוחדים ואני הקמנו יחד את הקבוצה הראשון בצורן".
איך הפעילות בנויה?
"הפעילות מתמקדת מצד אחד בפן הפיזי והכושר הגופני של הילדים. סבולת לב ריאה, מוטוריקה עדינה וגסה, יציבות ושיווי משקל, וכל מה שפעילות אופניים דורשת מרוכב. במקרים רבים, הנושא הזה חסר לילדים עם צרכים מיוחדים. הפעילות מתמקדת גם בפן הרגשי והחברתי. מה שחשוב זה המפגש החברתי. יצירת הקשרים החברתיים והתקשורת הבין-אישית. לכל חניך יש חונך צעיר או בוגר. החונך שומר ועוזר לחניך וגם יוצר איתו מערכת יחסים הבנויה על אמון. השיפור זה החלק שהכי מרגש אותי. בשיעורים הראשונים הם רכבו 10 דקות והיו מותשים. היום הם רוכבים 50 דקות ונהנים מאוד".
2 צפייה בגלריה
מתמקדים גם בפן החברתי | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מתמקדים גם בפן החברתי | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מתמקדים גם בפן החברתי | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
לימור מאירוביץ היא אמא של יונתן בן ה-15 שנמצא על הרצף האוטיסטי ורוכב על אופיים בקבוצה של חגי. "לילדים עם צרכים מיוחדים קשה להשתלב בחברה וליצור קשרים חברתיים ופעילות לאחר הצהריים", היא מסבירה. "החוג הזה עונה על הצורך החברתי של יונתן והפעילות מקסימה ומפתחת אותו מאוד. הוא חוזר מכל שיעור מאוד שמח ומלא באנרגיות. זה הרבה יותר מחוג רכיבה, אלא פעילות מגוונת ומלאה. זה מחזק בו את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, זה מאוד חשוב בשבילו. הוא שייך לקבוצה וזאת תחושה של עבודה צוות וחברות שנוסבת סביב נושא הספורט. הכי חשוב זה שכיף לו והוא מאוד נהנה מהפעילות הזאת, זה הרבה יותר מחוג אופניים".
גילת אמא של שירה בת ה-8, מוסיפה:"לשירה יש טונוס שרירים נמוך וקשה לה לעשות פעילויות שגרתיות עם הידיים והרגליים שלה. היא התחילה את החוג כשהיא לא יודעת לרכב ללא גלגלי עזר אבל תוך שיעור אחד הכשירו אותה לרכב על שני גלגלים. בהתחלה לא היה לה כוח בגוף כדי ללחוץ על הברקס, היום היא מצליחה. היום היא כבר יוצאת לרכיבה מחוץ לצורן והיא בקצב של כולם. החוג פיתח בה הרבה יכולות והיא מאוד התחזקה. נוצר בינה לבין החונכת שלה קשר עמוק ואוהב וזה מדהים. שירה אומרת שהיא מרגישה חזקה וזה מה שהכי מרגש אותנו".