כפיה דתית או דרישה לגיטימית? הצלמת האומנותית עינת ברונשטיין נדרשה להסיר את צילומי התערוכה "ללא מילים" שיצרה, בעקבות אירוע בית ספרי של תלמידים הלומדים בבית ספר דתי.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
התערוכה הוצגה באשכול פיס והייתה אמורה להסתיים בשבוע הבא, אך, כאמור, ברונשטיין, נדרשה להסירה למספר שעות, עקב דרישת המורות של בית הספר עד לסיום האירוע.
ברונשטיין: "התקשרו אליי אתמול מהחלל בו הוצגה התערוכה שלי, והסבירו לי שביום שלישי מתקיים במקום אירוע של בית ספר דתי. המורות של אותו בית הספר ביקשו להסיר את התמונות שלי מהקיר, למשך כמה שעות, כדי שהתלמידים לא יהיו חשופים ל"תועבה" של תמונות נשים. חשוב לציין, שהתמונות שנתלו נבחרו בקפידה, מכיוון שבמהלך היום מסתובבים במקום המון תלמידים. היה חשוב לי שהתמונות לא יהיו פרובקטיביות או חושפניות.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"להזכירכם", מוסיפה ברונשטין, "אנחנו חיים במדינת ישראל, שנת 2019. להזכירכם מדובר בכפר סבא ולא במאה שערים. להזכירכם, התמונות התלויות על הקיר הן פורטרטים של נשים, גברים וילדים...אני בדרך כלל נמנעת מלהתבטא בציבור בנוגע לפוליטיקה או דת, אבל כשאני נתקלת בחושך אני חייבת לדבר. למי שלא טוב – שלא יסתכל.
"זה לא שנכנסתי אלהם הבייתה, וכפיתי עלהם תכנים שקשים להם. הם נכנסים למקום מעורב, שמעודד תרבות, שטח ציבורי, במה שפתוחה לכולם. לי נראה שנרדמנו על המשמר, ואם נשאר רדומים לא בטוח שנתעורר בזמן. הורדתי את התמונות. לא מחזירה אותן לשם. לא בגלל שאני חושבת שהם צודקים.הורדתי אותן כי אני חושבת שמקום שטוען להיות תרבותי וחינוכי, ומכיל בתוכו חוגים, טקסים ופעילויות העשרה מקום שמעלה הצגות ומופעים, דווקא המקום הזה לא ראוי להדר את קירותיו בתמונות אמנות, מיוחדות ויצרתיות שפונות ללב, למקום הכי טהור, למכנה המשותף הכי רחב דווקא המקום הזה שבוחר להפלות ולאפשר לחושך לחלחל לתוכו. מקום שלא מכבד את עצמו ואת הערכים המדומים שהוא מנסה להשריש לצעירים והצעירות שמגיעים אליו.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"כנראה כשאומרים 'צדיק באמונתו יחייה' מתכוונים שהם יחיו באמונתם, ושגם אנחנו נחייה באמונתם. אז אני ממשיכה לחיות באמונתי ולהחזיק בערכים שלי של לכבד כל אחד ואחת בזכות מי שהם בזכות האיכויות והערכים שלהם. הגיע הזמן שכולנו נעשה את זה".
חברת מועצת העיר מטעם מר"צ, פליאה קטנר מסרה בתגובה: "כמי שאמונה על השוויון המגדרי אני רואה בחשיבות עליונה את נושא קידום הנשים באומנות, והצבת תערוכות. תמונות נשים אינן משהו שיש להתבייש בו. כפר סבא היא עיר פלורליסטית, המקדמת שיוויון מגדרי - ולא יעלה על הדעת כי תמונות יצונזרו כי הופיעו בהן נשים. ההחלטה על הורדת התמונות נעשתה בניגוד מוחלט למדיניות עיריית כפר סבא, הובהרה לאחראים לכך המשמעות החמורה של הדברים.
"בעקבות המקרה, דיברתי עם האמנית, שלא מעוניינת להציג את עבודותיה באשכול פיס. עיריית כפר סבא תתן לה מקום מכובד בעיר להצגתן המחודשת".
מעיריית כפר סבא נמסר: "מבירור נסיבות המקרה עולה, כי אכן הופנתה בקשה לאומנית מצד צוות אשכול הפיס. אנו רואים זאת בחומרה רבה, ויחודדו נהלים בנושא זה. בנוסף, מנהל אגף החינוך יצר קשר עם האומנית והסביר כי בקשה זו נעשתה שלא על פי רוח העירייה וכי נשמח להציג את תערוכתה בקריית ספיר".