האם מבנה שנאים (טרנספורמטורים) שהותקן בלב שכונה 1200 בהוד השרון, סמוך לבית הספר החדש "נחשון", שייפתח בשנת הלימודים הקרובה, ולבנייני מגורים, עלול לסכן את בריאות התלמידים והדיירים? תלוי את מי שואלים.
1 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"לפי אנשים שמבינים בתחום, מדובר במטרד המשפיע על איכות החיים ורק בעתיד נדע מה יהיו ההשלכות", טוען יובל חברוני, שיעבור בעוד חצי שנה להתגורר בדירתו החדשה ברחוב עזר ויצמן, בבניין המרוחק שישה מטרים ממבנה השנאים. בתחילת השבוע, כשהגיע לדירה כדי להתקין מטבח, נדהם לגלות שבסמוך לבניין נחפר בור עצום. לשאלתו, הסביר לו אחד הפועלים שהבור הזה מיועד למתקן שנאים שאמור לשרת את בית הספר נחשון הסמוך. מבירור נוסף שערך, נודע לו שחברת חשמל, שהתבקשה להוציא את המתקן מתחום בית הספר, הגישה לעירייה בקשה להיתר בנייה לפני חודש, והבקשה אושרה בתוך שלושה שבועות על ידי ראש העירייה ועל ידי מהנדס העירייה. עבודות החפירה החלו בשבוע שעבר, מיד עם קבלת ההיתר, והשבוע הוכנס המתקן לבור.
"מדוע אישרו את התקנה בוועדה בלי ידיעת הציבור?" שואל חברוני. "מדוע לא הוצגה חוות דעת של מומחים בתחום הקרינה? איפה השקיפות?"
חברוני ודיירים נוספים דורשים לעצור את העבודות במקום עד למציאת מקום חלופי. לדברי חבר המועצה יגאל שמעוני, נושא הקרינה משנאים טופל בעירייה כמה פעמים, וכבר נסגרו כיתות לימוד וגני ילדים עד שהושלם המיגון הנדרש מפני הקרינה. רק באחרונה הוגבלה פעילותם של ילדים בחצר המשחקים של מעון יום, בגלל חדר שנאים סמוך. באשר לטענות הדיירים בשכונה 1200, הוסיף: "במקום לעסוק במחטפים, חשוב להקפיד על שקיפות, לעדכן את התושבים, ולדאוג לכך שלא תהיה קרינה".
מחברת חשמל נמסר בתגובה: "המבנה עדיין לא מחושמל. אין שם שנאים כרגע. כל תהליך קבלת המבנה והוספת השנאים ייבחן מול הרשויות כמו בכל מבנה של חברת החשמל".
יו"ר הנהגת ההורים בהוד השרון, מרום שיף: "ביקרתי באתר ליד בית ספר נחשון עם בודק קרינה. לדבריו, המבנה עומד בכל התקנים. בדקתי שאין כבלים של מתח גבוה שנכנסים לתוך בית הספר, שגם הם יכולים להקרין, ואין כבלים כאלה. המבנה נראה מפחיד ומבהיל, אבל רובו קבור באדמה ורק חלקו העליון בולט. הגענו לסיכום עם ראש העירייה שתתבצע בדיקת קרינה בסוף ההתקנה". מהעירייה נמסר: "מדובר בתחנת השנאה (טרנספורמציה) תת-קרקעית, שהיא צורך תשתיתי של חברת החשמל. פתרון זה נבחן לעומקו לאורך זמן, ונבחר כפתרון מיטבי המרוחק ביותר מבתי התושבים. השנאים של חברת החשמל מותקנים בחלק התת-קרקעי של המבנה. בחלקו העליון, הבולט מעל פני הקרקע, אין מתקני חשמל. המבנה מרוחק כ-17 מטרים מבניין המגורים, מול תקן מחייב של 6-5 מטרים. הקמת התחנה מבוצעת בכפוף להיתרים מכל הגופים הרלוונטיים, והכול עומד בתקן. "העירייה תמשיך בפיקוח מלא על ביצוע העבודות".