הליכה היום ברחובות הערים הפכה למסוכנת הרבה יותר מבעבר. אופניים וקורקינטים חשמליים חותכים הולכי רגל ולא משאירים להולכי הרגל ברירה אלא להישמר מפגיעה. אך מה לגבי הסכנה ממדרכות שבורות? מי אחראי על תחזוקת המדרכות?
5 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
מאיר קדם, תושב קרית אונו שהגיע בשבוע שעבר לבקר בני משפחה בהוד השרון, גילה שהעירייה מטילה את האחריות על תחזוקת המדרכה השבורה ממנה הוא נפל, על ועד בית שמנוהל על-ידי קשיש מהבניין הסמוך למדרכה.
מאיר מספר כי הגיע ביום שבת להוד השרון ברכב יחד עם אשתו והתינוקת בת השנה וחצי והחנה את הרכב ברחוב רמתיים באיזור המסומן בכחול לבן (שסומן על-ידי העירייה בכחול לבן לפני כ-6 שנים). מאיר סיפר כי יצא מהרכב ולקח את התינוקת מהמושב האחורי ועלה על המדרכה. ברגע הדריכה על המדרכה מאיר עף בעוצמה קדימה יחד עם התינוקת ושניהם נפלו על המדרכה.
לאחר הנפילה גילה כי המדרכה הייתה סדוקה ושבורה מבפנים. הוא טוען כי החלק הפנימי של המדרכה לא היה שלם וכנראה שמישהו החזיר את החלק הזה בכדי להסתיר את השבר במדרכה. הוא סיפר כי ספג מכות בכל הגוף מהנפילה אך הדבר הכי נורא מבחינתו הוא שהתינוקת שלו הייתה קרובה סנטימטר מפגיעת ראש אנושה בריצפה. "מלבד הכאבים, עד עכשיו אני בטראומה מהמקרה. הדבר הכי יקר לי בעולם נמצא בידיים שלי בזמן הליכה אבל ההליכה הזו הפכה לסכנת מוות בגלל הזנחה פושעת של העירייה". סיפר מאיר.
5 צפייה בגלריה
צילום: מאיר קדם
צילום: מאיר קדם
צילום: מאיר קדם
למרות שנפלו קדימה, בעת הנפילה מאיר הצליח להציל את התינוקת שלו על-ידי סיבוב הגוף וספיגת הנפילה עם כל הגוף שלו. היום מאיר לוקח כדורים משככי כאבים ומתחיל סדרת בדיקות בכדי לאמוד את הנזק לצוואר ולגב. לאחר המקרה החליט מאיר להעלות בפורום אביב למען התושבים בניהולו של אשר קלוו את המקרה שלו ולהבין, יחד עם תושבים מהעיר, האם העירייה יכולה להטיל אחריות על ועד בית של בניין בנוגע למדרכה ברחוב הכי ראשי של העיר.
5 צפייה בגלריה
צילום: מאיר קדם
צילום: מאיר קדם
צילום: מאיר קדם
מרגע העלאת הפוסט ועד היום פנו אליו עשרות תושבים עם מקרה דומה. אחת מהן היא שושי הדר. שושי הדר נפלה לפני 8 חודשים בזמן הליכה ברחוב השלום בהוד השרון כשהתינוק הקטן שלה יושב בידיים שלה. הסיפור של שושי נשמע כמו העתק מדוייק של הסיפור הקודם. שושי סיפרה כי נפלה ממרצפת שקועה כשהתינוק נמצא בחזית הגוף שלה. היא טוענת כי בשנייה האחרונה הצליחה להציל את התינוק מפגיעת ראש קשה במדרכה וספגה את כל הנפילה בעזרת הגוף שלה. "זה היה מזעזע, שברתי את הקרסול וספגתי מכות חזקות בכל הגוף. עברתי סדרת טיפולים שעדיין לא נגמרה". סיפרה שושי. "הצלתי את התינוק שלי בשנייה האחרונה".
5 צפייה בגלריה
צילום: שושי הדר
צילום: שושי הדר
צילום: שושי הדר
הסיפור של שושי הופך להיות חמור מאוד כשמסתכלים מה קרה מאז הנפילה שלה. שושי מספרת -"המקרה קרה בדצמבר 2018 ומאז ועד לפני שבועיים (יולי 2019) עברו 8 חודשים והמדרכה השקועה לא תוקנה. נציגי ועד הבית שעליהם העירייה הטילה את האחריות, שמו כמה קרשים מעל המרצפות השקועות ובמשך 8 חודשים זה נשאר ככה. אני נשארתי עם כאבים ועם הגבלות כשיש לי ילד קטן לטפל בו בבית ואף אחד לא לקח אחריות".
בנוסף למקרה של שושי, לאחר העלאת הפוסט בפייסבוק, נשלחה למאיר הודעה על מדרכה שבורה המסכנת אמהות בהוד השרון. בהודעה זו נשלחה תמונה של מעבר המוביל לגן ילדים בהוד השרון דרכו עוברות אמהות בכל בוקר עם הילדים בדרך לגן. מאיר הודיע מייד במייל למנכ"ל עיריית הוד השרון רן היילפרן ולסגן ראש העירייה מאיר חלוואני ובנוסף שלח את התמונות למוקד העירוני של הוד השרון. לאחר 5 ימים ממועד הדיווח לא נשלח אף נציג של העירייה לבדוק את המדרכה ולטפל בה. המוקד העירוני מסר למאיר בטלפון ובהודעות שהטיפול הועבר למחלקת תשתיות של העירייה, אך לא נעשה שום טיפול במקרה.
5 צפייה בגלריה
צילום: מסך
צילום: מסך
צילום: מסך
תביעה נגד עיריית הוד השרון הוגשה על-ידי מאיר כמה ימים לאחר הנפילה שלו, ובימים האלו ממש שושי מכינה יחד עם עורכת הדין שלה את תיק התביעה שלה נגד העירייה. "כשפקח העירייה אמר לי בטלפון "האחריות היא לא שלנו" מבחינתי זה התנהגות עבריינית לכל דבר. אני סובל מכאבים ואני לא אנוח עד שהם יקחו אחריות על תחזוקת המדרכות בעיר. ההתחמקות מהאחריות שלהם זה פשע שכמעט גרם למוות של התינוקת שלי ולצערי יגרום למקרים דומים בעתיד אם לא יהיה שינוי בהתנהלות שלהם". הסביר מאיר.
"הדבר הכי אבסורד בסיפור הזה הוא שאחת מנציגות ועד הבית של הבניין הסמוך למדרכה שבה נפלתי, עובדת במחלקת תשתיות של עיריית הוד השרון. אם היא ראתה את המדרכה השבורה ולא ידעה שזה באחריות ועד הבית, שהיא למעשה אחד מהנציגים שלו, למה לא פנתה כל הזמן הזה למנהל שלה ודיווחה על המדרכה השבורה? הנציגה הזו של ועד הבית אמרה לי שהיא מפחדת מהעירייה, מקום העבודה שלה, אז עדיף מבחינתה שאתבע את חברת הביטוח של ועד הבית. היא למעשה מגינה על עיריית הוד השרון בתור נציגה של ועד בית בבניין פרטי בעיר".
מעיריית הוד השרון טרם נמסרה תגובה.