בְּבֹקֶר הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן לַלִּמּוּדִים תּוֹם הִתְעוֹרֵר מֻקְדָּם, צִחְצֵחַ שִׁנַּיִם, אָכַל אֲרוּחַת בֹּקֶר, שָׂם עַל גַּבּוֹ אֶת הַתִּיק הֶחָדָשׁ עִם דִּבְרֵי בֵּית הַסֵּפֶר וּמִהֵר לָצֵאת. "לֹא כָּל יוֹם הוֹלְכִים לְבֵית סֵפֶר חָדָשׁ", חָשַׁב לְעַצְמוֹ בְּשִׂמְחָה. אַךְ כְּשֶׁתּוֹם נִכְנַס לַכִּתָּה, הִשְׂתָּרְרָה דְּמָמָה פִּתְאוֹם. כָּל הַתַּלְמִידִים הִבִּיטוּ בּוֹ בְּסַקְרָנוּת. לְפֶתַע פָּרַץ אַחַד הַיְלָדִים בִּצְחוֹק וְאָמַר, "תִּרְאוּ אוֹתוֹ, יֵשׁ לוֹ רַגְלַיִם אֲרֻכּוֹת כְּמוֹ סְפָּגֵטִי". יֶלֶד אַחֵר קָרָא, "הוּא אָרֹךְ כְּמוֹ שְׂרוֹךְ!" יַלְדָּה נוֹסֶפֶת צִחְקְקָה, "יֵשׁ לוֹ רֹאשׁ קָטָן כְּמוֹ אֱגוֹז". יַלְדָּה אַחֶרֶת אָמְרָה בְּקוֹל, "וְיֵשׁ לוֹ אַף כָּזֶה אָרֹךְ... כְּמוֹ מְלָפְפוֹן". כָּל יַלְדֵי הַכִּתָּה פָּרְצוּ בִּצְחוֹק רָם. "אַף מְלָפְפוֹן", הֵם קָרְאוּ, "אַף מְלָפְפוֹן, אַף מְלָפְפוֹן!" תּוֹם שָׁב הַבַּיְתָה עָצוּב מְאוֹד. הוּא לֹא אָכַל, לֹא שָׁתָה וְלֹא הֵשִׁיב לִשְׁאֵלוֹתֶיהָ שֶׁל אִמָּא. הוּא שָׁכַב בַּמִּטָּה שֶׁלּוֹ וְלֹא רָצָה לְדַבֵּר עִם אַף אֶחָד.
1 צפייה בגלריה
ריינר השבוע. "20 שנה אני נלחם בפרקינסון ומנצח" | צילום: אסף פרידמן
ריינר השבוע. "20 שנה אני נלחם בפרקינסון ומנצח" | צילום: אסף פרידמן
ריינר השבוע. "20 שנה אני נלחם בפרקינסון ומנצח" | צילום: אסף פרידמן
זהו קטע מספר הילדים "אף מלפפון — סיפור שסיפר לי אבא", שכתב ואייר ד"ר מיכאל ריינר מהוד השרון, שלפני כשבועיים ציין את יום הולדתו ה-80. את הספר כתב בהשראת סיפור שסיפר לו אביו בילדותו.
בנערותו הוא נהג לספר את הסיפור הזה במופע מיוחד לימי הולדת, שהעלה עם האקורדיוניסט והמלחין, יאיר רוזנבלום ז"ל. בחלוף השנים הושמע הסיפור באוזני שלושת ילדיו וששת נכדיו, אבל רק לאחרונה החליט להעלות אותו על הכתב, ובחודש שעבר הוציא אותו לאור.
"תום-אף-מלפפון הוא נציגם של ילדי העולם המיוחדים", מסביר ריינר. "הוא דחוי, כולם צוחקים עליו או מתעלמים ממנו, אבל תום לא מוותר. הוא נאבק על זכותם של כל הילדים האלה ליחס הוגן ולקבלה, והוא המנצח הגדול".
ריינר נולד בירושלים, להורים שעלו ב-1933 מגרמניה. ב-1947 יצאה המשפחה מהעיר הנצורה בשיירה האחרונה לתל אביב. כל חייו הבוגרים עסק ריינר בפיתוח קשרי ישראל ויהדות התפוצות. תחילה נשלח לשליחות בלוס אנג'לס, ובהמשך שימש כמנכ"ל הקבינט למנהיגות צעירה של המגבית היהודית בארצות הברית, ונשיא קרן "Lead", קרן שהוא יזם, הקים וניהל במשך 25 שנה. במשך השנים שימש גם כמנהל החינוכי של מוזיאון בית התפוצות. לפני שלוש שנים פרש מעבודתו בשל מחלת פרקינסון.
"אני רוצה שהספר ישמש מנוף כדי להטמיע בתודעת הילדים שלא מתעמרים בילד רק כי המראה שלו שונה. עם הסמארטפונים של היום, ובלי חינוך מתאים, הבעיה הזאת רק תלך ותחמיר"
לפני כחודש יצא, כאמור, לאור בהוצאת הספרים "אוריון" ספר הילדים שאותו אייר במו ידיו, למרות מחלתו. "21 שנה אני נלחם במחלה בציפורניים, ואני מנצח. למרות הרעידות בידיים, הקלדתי את הספר במחשב ואיירתי את הציורים".
ליום ההולדת ה-80 שלו הגיע גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (ההיכרות ביניהם רבת-שנים). ריינר ביקש מחולדאי שהעירייה תרכוש 500 ספרים לחלוקה בשכונות העיר. "בתל אביב חיים עדיין בני 70 פלוס רבים, ששמעו את הסיפור הזה ממני ויכולים כעת לקנות את הספר לנכדים שלהם", הוא מסביר. "אני רוצה שהספר ישמש מנוף, כדי להטמיע בתודעת הילדים שלא מתעמרים בילד רק כי המראה שלו שונה. עם הסמארטפונים של היום, ובלי חינוך מתאים, הבעיה הזאת רק תלך ותחמיר".