הדיון המיוחד הביא להוד השרון את הנהלת המכון הישראלי לדמוקרטיה בראשות נשיא המכון ח"כ לשעבר יוחנן פלסנר ובכירות משרד הפנים שציינו כי עיריית הוד השרון נבחרה לארח את המפגש לאור התהליכים שמקודמים בה בשנה האחרונה על ידי העירייה והעומד בראשה ומעודדים אזרחות פעילה.
1 צפייה בגלריה
צילום: עיריית הוד השרון
צילום: עיריית הוד השרון
צילום: עיריית הוד השרון
עוד הגיעו עם פלסנר צוות חוקרות וחוקרי המכון בראשות ד"ר אסף שפירא. בדיון השתתפו נבחרות ונבחרי ציבור בהן ראשת מועצת גני תקווה הגב' ליזי דלריצ'ה וראשת מועצת גזר הגב' רותם ידלין אנשי אקדמיה, נציגת מרכז המחקר של הכנסת וכמובן הנהלת משרד הפנים.
הדיון נפתח על ידי ראש העירייה אמיר כוכבי בסקירת התהליכים שנעשו בשנה האחרונה לעידוד אזרחות פעילה בהוד השרון. כוכבי אמר כי האתגר המרכזי של המנהיג המאמין בשיתוף ציבור ואזרחות פעילה ככלי לקידום מדיניות טובה יותר היא דווקא ההתגברות על חוסר האמון של התושבות והתושבים שנובע משנים של הזנחה והתעלמות והצורך לגשר על פערים תפיסתיים גדולים על מיקום התושב/ת בהליך קבלת ההחלטות.
"בקרב רבים מהתושבות והתושבים, קיימת חשדנות מובנית אל מול תהליכי שיתוף הציבור. חלק מהחשדנות הזו מוצדקת, אל מול ניסיון העבר והדרך בה התהליכים מתוקשרים. התפקיד שלנו כעירייה הוא להתגבר על מחסום חוסר האמון הזה וללמוד להפוך את הליכי שיתוף הציבור לחלק טבעי מהתנהלות העירייה אל מול התושבים. ככל שהזמן עובר והתושבים מבינים שמדובר בתהליך מתמשך החשדנות יורדת ושתושבים משתפים פעולה, מציעים הצעות ומבינים שמדובר בתהליך אמיתי שחשוב שיהיו חלק ממנו"
יוחנן פלסנר נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה שלפני המפגש בהוד השרון הגיש בירושלים לנשיא המדינה רובי ריבלין את הדוח השנתי על מצב הדמוקרטיה אמר: "דווקא בימים אלה של פגיעה מתמשכת באמון הציבור במערכות השלטוניות, מצאנו לנכון לכנס גורמי ממשלה, שלטון מקומי, אקדמיה וציבור כדי להניע חשיבה משותפת שתוביל למעשים שיקדמו אזרחות פעילה ושיתוף ציבור. אנו רואים בסוכני שינוי אלה גורמים מרכזיים בחיזוק אמון הציבור במערכות השלטוניות וכפועל יוצא בחיזוק הדמוקרטיה".
פלסנר ציין כי המפגש המיוחד מחזק את מעמד השלטון המקומי כאבן בניין מרכזית וחיונית בכל משטר והוא חלק מסדרת מפגשים שיזמו משרד הפנים והמכון הישראלי לדמוקרטיה על מנת לגבש במשותף מגוון של יוזמות לחיזוק הדמוקרטיה במישור במוניציפלי לשיפור איכות הניהול ורמת השירותים לאזרח.
את הנהלת משרד הפנים המובילה את הפרויקט המיוחד ביחד עם המכון הישראלי לדמוקרטיה מתוך רצון לייצר כלים ומדדים לשיפור השירות והניהול הרשויות המקומיות ייצגו גלית וידרמן האחראית על ההון האנושי ברשויות המקומיות, אדית בר מנהלת הפיתוח ברשויות המקומיות, סיון להבי מנהל אגף תקציבים במשרד הפנים ורועי דהן ראש האגף המוניציפלי. בשולחן העגול השתתפה גם סיון ורדי ראש תחום שיתוף ציבור במשרד ראש הממשלה.
בדיון שהתפתח הוסיף ראש העירייה כוכבי וציין כי "בכל התהליכים שעשינו עד כה ברור כי החכמה לא נמצאת רק אצל אנשי המקצוע או רק אצל נבחרות ונבחרי הציבור ולכן אנחנו מבקשים לייצר בהוד השרון מודל לעיר שמעודדת אזרחות פעילה, לאורך זמן ולא כפגישות חד פעמיות תוך תיאום ציפיות והבנה שלא כל הארה או הערה מיושמת, אבל בהחלט מקבלת את מקומה בתוך שיקלול שאר הקריטריונים".