המקרר החברתי הגיע גם להוד השרון והוצב בחנות מכולת בשכונת גיל עמל. "בתקופה מורכבת זו, כשמשפחות רבות מתקשות להתקיים ברמה הבסיסית, המקרר הוא פרויקט חברתי-קהילתי שמטרתו לחבר בתי עסק לקהילה", אומרת יוזמת הפרויקט בהוד השרון, הַלֵל טמיר בינדר. "בכל סוף יום, מתנדבים יאספו מעסקי מזון מקומיים פירות, ירקות ומאפים שלא יוכלו להימכר ביום שלמחרת והיו עתידים להיזרק. במקום להיזרק הם ייאספו על ידי המתנדבים ויוכנסו למקרר. העסקים שישתתפו בפרויקט יקבלו מדבקה - תו מיוחד שיזהה אותם כעסק שתורם עודפי מזון לקהילה".
1 צפייה בגלריה
טמיר בינדר ושבת. לא חוששים מניצול לרעה של המיזם
טמיר בינדר ושבת. לא חוששים מניצול לרעה של המיזם
טמיר בינדר ושבת. לא חוששים מניצול לרעה של המיזם
(צילום: אסף פרידמן)
הַלֵל טמיר בינדר (44), נשואה ואם לארבעה, היא מחנכת בחטיבת "עתידים" בהוד השרון ורכזת חינוך חברתי. "מדובר בערכים חברתיים - לתרום לקהילה ולרתום את הקהילה", היא מסבירה, "לרעיון של מקרר חברתי בתל אביב ובערים אחרות נחשפתי לפני כחודש, וכשהגיע אליי הביתה משלוח של ירקות טריים אמרתי לעצמי שאילו היה מקרר כזה בהוד השרון אפשר היה להעביר לשם את הירקות שנותרו במקרר שלי מהמשלוח הקודם, במקום לזרוק אותם. יצרתי קשר עם יזמי המקרר בתל אביב ששלחו לי חוברת הנחיות ועם היזמים בראש העין שהוסיפו טיפים, ופרסמתי פוסט שבו פניתי לבעלי עסקים בעיר ושאלתי מי מוכן לאחסן את המקרר בעסק שלו. מי שהרים את הכפפה היה בני שבת, בעל מכולת בשכונת גיל עמל. הוא אמר לי שגם הוא חשב על הרעיון הזה.
"כדי לרכוש את המקרר גייסנו תרומות באמצעות קבוצת פייסבוק שפתחתי – ביום הראשון כבר גייסנו 1,600 שקל; בהמשך גייסנו מספיק כסף שיאפשר רכישת מקרר למשקאות קלים, תחזוקה שוטפת והדפסת המדבקות.
טמיר בינדר מדגישה: "המקרר אינו מיועד רק למעוטי יכולת. הוא מיועד לכולם, גם לתלמידי בית ספר שעוברים במקום ורוצים חטיף אנרגיה. זו המשמעות של מקרר קהילתי. זה לא מתן בסתר למעוטי יכולת. עם זאת, אנו לא חוששים מניצול לרעה של המיזם הזה".
המקרר הגיע בתחילת השבוע וההתרגשות הייתה גדולה. ביומו הראשון במכולת שבת הוכנסו לתוכו פירות מנגו וגם חטיפי אנרגיה וריבות שהתקבלו כתרומה. "כל מי שראה אותו, וגם אלה שכבר הביאו את המוצרים, אמרו לי: 'אחלה רעיון'", אמר בעל המכולת בני שבת.